Nieuwe Optimate lader: Optimate 6
Moderator: RT_Patrick
Nieuwe Optimate lader: Optimate 6
Ik wil zeker niet te boek staan als anti-Optimate (heb er zelfs 1 aangeschaft om er zelf over te kunnen oordelen), maar het heeft er alle schijn van dat Optimate nu ook het licht heeft gezien, de Optimate 6 lader is beschikbaar gekomen.
Prijs is net onder de 100 euro, vooralsnog.
Nu met een laadstroom van 0,4 ampère tot en met 5 ampère, nu is het een echte acculader.
Geschikt voor accu's vanaf 15Ah tot en met 240Ah, volgens opgave van de fabrikant.
http://www.tecmate-int.com/ENG/u_optimate_6.php
Prijs is net onder de 100 euro, vooralsnog.
Nu met een laadstroom van 0,4 ampère tot en met 5 ampère, nu is het een echte acculader.
Geschikt voor accu's vanaf 15Ah tot en met 240Ah, volgens opgave van de fabrikant.
http://www.tecmate-int.com/ENG/u_optimate_6.php
Re: Nieuwe Optimate lader: Optimate 6
Ik heb hem toevallig gisteren besteld, komt morgen binnen! 

- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Ben wel benieuwd naar je ervaring.Erikh schreef:Ik heb hem toevallig gisteren besteld, komt morgen binnen!
Ik heb nu de Optimate 3 en die doet eigenlijk zijn werk.
Het hele jaar rijden en met de stalling de accu eruit en onder de Optimate 3 voor druppelverzorging.
Als de motor de stalling weer uitgaat dan de accu erin, contact aan en 2 keer gasgeven, contact uit en weer aan en mijn klokje gelijk zetten en rijden.
Dutchmidiman bedoelde dat met de groter amp range ook hoog capaciteit AGM-Gel zoals Odessey worden goed behandeld tijdens het laad process.
gr,
Kenny

gr,
Kenny
De Optimate 6 een week of wat in gebruik;
Ik blijf het erg wennen vinden dat bij Optimate's je de accucapaciteit (groot of klein) niet kunt instellen zoals bij (vrijwel alle!) C-Tek laders.
Optimate heeft dat nu bij een dergelijk "zware" acculader opgelost door hun technologie "AmpMatic", een manier om de laadstroom en hopelijk ook de Ah-capaciteit
in de gaten te houden.
Bij de Optimate's valt in het algemeen op dat men vaak met tijdschakelen werkt.
Dat wil zeggen, er gaat een soort (interne) klok lopen zodra je de Optimate aansluit, waarmee diverse laad-cycli doorlopen worden, de accuspanning en laadstroom gemeten wordt, om daarop het laadproces op aan te passen.
Waarschijnlijk omdat vroegere Optimate's dat niet deden en nogal eens een accu naar de eeuwige jachtvelden gestuurd zou hebben, lees ik zo links en rechts.
Ook de Optimate 6 geeft via een hele reeks LED-combinaties om de status weer te geven, net als de voorgaande modellen.
Ook hierin blijft de handleiding nogal rommelig en m.i. wat onoverzichtelijk.
Het staat er wel, ergens in de tekst van de handleiding, maar zou in een soort grote lijst weergegeven mogen worden, met alle LED-combinaties en hun exacte betekenis.
De Optimate 6 onthoud ook het gedrag (laden/ontladen, capaciteit e.d.) van je accu en past daar het laad-programma op aan.
Dat betekend wel dat bij een andere accu je de Optimate 6 moet resetten, wat ook ergens in de footnotes wordt aangegeven.
De Optimate 6 zou daarmee een connect-and-forget lader moeten zijn, anders dan dat je in het begin je afvraagt wat bepaalde knipperende LED's nu betekenen.
Dat is vaak het punt waar de Optimate 6 de accu "doormeet".
Toch zal de Optimate 6 zich door de gebruiker niet laten instellen of veranderen, dat bepaald de Optimate 6 allemaal zelf.
Net als de voorgaande modellen.
De Optimate 6 heeft niet, zoals de Optimate 4 Dual Program, een CAN-bus mode.
Maar daar moet je niet rauwig om zijn, met een maximale laadstroom van 5 ampère zou dat mogelijk schade aan CAN-bus kunnen veroorzaken, potentieel.
Kortom, ik ben redelijk positief, met enkele kanttekeningen.
Ik mis wel, voor goed accu-care, de mogelijkheid om zelf modi in te stellen, zoals bij de C-Tek's.
Daarmee kan je soms een accu weer proberen te herstellen.
Tijd zal het leren hoe goed de Optimate 6 zich gedraagt.
Ik blijf het erg wennen vinden dat bij Optimate's je de accucapaciteit (groot of klein) niet kunt instellen zoals bij (vrijwel alle!) C-Tek laders.
Optimate heeft dat nu bij een dergelijk "zware" acculader opgelost door hun technologie "AmpMatic", een manier om de laadstroom en hopelijk ook de Ah-capaciteit

Bij de Optimate's valt in het algemeen op dat men vaak met tijdschakelen werkt.
Dat wil zeggen, er gaat een soort (interne) klok lopen zodra je de Optimate aansluit, waarmee diverse laad-cycli doorlopen worden, de accuspanning en laadstroom gemeten wordt, om daarop het laadproces op aan te passen.
Waarschijnlijk omdat vroegere Optimate's dat niet deden en nogal eens een accu naar de eeuwige jachtvelden gestuurd zou hebben, lees ik zo links en rechts.
Ook de Optimate 6 geeft via een hele reeks LED-combinaties om de status weer te geven, net als de voorgaande modellen.
Ook hierin blijft de handleiding nogal rommelig en m.i. wat onoverzichtelijk.
Het staat er wel, ergens in de tekst van de handleiding, maar zou in een soort grote lijst weergegeven mogen worden, met alle LED-combinaties en hun exacte betekenis.
De Optimate 6 onthoud ook het gedrag (laden/ontladen, capaciteit e.d.) van je accu en past daar het laad-programma op aan.
Dat betekend wel dat bij een andere accu je de Optimate 6 moet resetten, wat ook ergens in de footnotes wordt aangegeven.
De Optimate 6 zou daarmee een connect-and-forget lader moeten zijn, anders dan dat je in het begin je afvraagt wat bepaalde knipperende LED's nu betekenen.
Dat is vaak het punt waar de Optimate 6 de accu "doormeet".
Toch zal de Optimate 6 zich door de gebruiker niet laten instellen of veranderen, dat bepaald de Optimate 6 allemaal zelf.
Net als de voorgaande modellen.
De Optimate 6 heeft niet, zoals de Optimate 4 Dual Program, een CAN-bus mode.
Maar daar moet je niet rauwig om zijn, met een maximale laadstroom van 5 ampère zou dat mogelijk schade aan CAN-bus kunnen veroorzaken, potentieel.
Kortom, ik ben redelijk positief, met enkele kanttekeningen.
Ik mis wel, voor goed accu-care, de mogelijkheid om zelf modi in te stellen, zoals bij de C-Tek's.
Daarmee kan je soms een accu weer proberen te herstellen.
Tijd zal het leren hoe goed de Optimate 6 zich gedraagt.

Hey Dmm,
Goed samenvatting !!!
Ik ben het eens dat het nog niet helemaal af is en er zijn zoals bvb C-Tek wat betere toestellen in de markt.
Dank je voor jouw schrijven :-)
Kenny
Goed samenvatting !!!
Ik ben het eens dat het nog niet helemaal af is en er zijn zoals bvb C-Tek wat betere toestellen in de markt.
Dank je voor jouw schrijven :-)
Kenny
Thanks!
Graag gedaan, uiteraard.
Binnenkort heb ik een WestCo AGM accu in gebruik, een wat zwaardere versie van de Odyssey, maar dat is puur voor mijn eigen gemoedstoestand en emotie.
Zal mij benieuwen hoe de Optimate 6 daar mee om zal gaan.
Ik zal trouw de CCA meten en vastleggen, naast het opladen.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat een bevriende BMW dealeRT en dan met name de parts-manager aangaf dat het zijn voorkeur was dat je een accu "rustig" laad;
en daar zijn ze door schade en schande ook op terug gekomen.
De discussie is in een ander draadje wel eens eerder gevoerd over het nut van een druppellader (0,8 ampère) versus een acculader (3 ~ 5 ampère), en het is mijn persoonlijke overtuiging dat een acculader welke de laadstroom kan variëren tussen 0,3 ampère en 5 ampère toch het beste is voor de levensduur van een accu.
Met name is mijn "visie" gesteund door de documentatie van Odyssey zelf waar ze expliciet waarschuwen voor te lichte (druppel)laders die de lading van een kwalitatief goede AGM accu zoals de Odyssey onvoldoende goed kunnen onderhouden.
En om te voorkomen dat ik nochtans pro C-Tek en anti Optimate gezien zou kunnen worden, verneem ik ook links en rechts goede ervaring met de Fronius, zoals verkocht door (o.a.) NedPlex.
Alleen is de prijs voor een Fronius belachelijk duur.
En daarom nog niet in mijn "verzameling" opgenomen.
Graag gedaan, uiteraard.
Binnenkort heb ik een WestCo AGM accu in gebruik, een wat zwaardere versie van de Odyssey, maar dat is puur voor mijn eigen gemoedstoestand en emotie.
Zal mij benieuwen hoe de Optimate 6 daar mee om zal gaan.
Ik zal trouw de CCA meten en vastleggen, naast het opladen.
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat een bevriende BMW dealeRT en dan met name de parts-manager aangaf dat het zijn voorkeur was dat je een accu "rustig" laad;
Maar ja, ze verkochten ooit de Ballistic LiFePO4 accu voor deFrom everything we've seen, a nice slow charge is best for battery life, although the new Lithiums do appear to work better with a higher amperage charge (the
Optimate Lithium is 5A)

De discussie is in een ander draadje wel eens eerder gevoerd over het nut van een druppellader (0,8 ampère) versus een acculader (3 ~ 5 ampère), en het is mijn persoonlijke overtuiging dat een acculader welke de laadstroom kan variëren tussen 0,3 ampère en 5 ampère toch het beste is voor de levensduur van een accu.
Met name is mijn "visie" gesteund door de documentatie van Odyssey zelf waar ze expliciet waarschuwen voor te lichte (druppel)laders die de lading van een kwalitatief goede AGM accu zoals de Odyssey onvoldoende goed kunnen onderhouden.
En om te voorkomen dat ik nochtans pro C-Tek en anti Optimate gezien zou kunnen worden, verneem ik ook links en rechts goede ervaring met de Fronius, zoals verkocht door (o.a.) NedPlex.
Alleen is de prijs voor een Fronius belachelijk duur.
En daarom nog niet in mijn "verzameling" opgenomen.

Ik heb zelf een tik mbt laders 8-) Ik vind het leuk om verschillende uit te proberen.
Momenteel ben ik met een van VMF (Denemark) mee bezig.
Er zijn 3 programeerbaar standen voor nattecel (loodzuur), GEL en AGM- gel.
Laad cap. voor AGM-Gel is 4 amp.
Tot nu toe werkt het heel goed.
Momenteel ben ik met een van VMF (Denemark) mee bezig.
Er zijn 3 programeerbaar standen voor nattecel (loodzuur), GEL en AGM- gel.
Laad cap. voor AGM-Gel is 4 amp.
Tot nu toe werkt het heel goed.
- EL SCORPIO
Heren,
Met jullie ervaring en mijn lege accu en een Optimate III wil ik nu wel eens weten wat een superaccu voor mijn 1200 is en wat een goede acculader/onderhouder.
Voor de lader zat ik te denken aan een Ctek MX 5.0
Gaarne jullie hulp omdat ik nu in 1 keer wat goeds wil kopen.
Richard
Met jullie ervaring en mijn lege accu en een Optimate III wil ik nu wel eens weten wat een superaccu voor mijn 1200 is en wat een goede acculader/onderhouder.
Voor de lader zat ik te denken aan een Ctek MX 5.0
Gaarne jullie hulp omdat ik nu in 1 keer wat goeds wil kopen.
Richard
Kies een goed merk AGM accu, blijf ver van gel-accu's (w.o. Excide, Varta) vandaan als je motor in wisselend weer (vooral kou) komt te staan, en eens in de 3 weken ff een dag of zo aan de acculader.
Of rij regelmatiger op je motor.
Superaccu's zijn in mijn optiek WestCo (niet in Europa verkrijgbaar), Odyssey (maar vindt ik persoonlijk wat krap bemeten voor een
voor wat betreft de Ah, maar is kwalitatief wel een goede accu) en dan op de laatste plaats een Shorai accu (met de juiste lader).
De beste accu is die accu die je regelmatig onderhoudt, met de juiste acculader (en géén druppellader), dan heb je er lang(er) plezier van.
Een goede accu, ook een Odyssey, kan je snel om zeep helpen door het niet goed te onderhouden.
Of rij regelmatiger op je motor.

Superaccu's zijn in mijn optiek WestCo (niet in Europa verkrijgbaar), Odyssey (maar vindt ik persoonlijk wat krap bemeten voor een

De beste accu is die accu die je regelmatig onderhoudt, met de juiste acculader (en géén druppellader), dan heb je er lang(er) plezier van.
Een goede accu, ook een Odyssey, kan je snel om zeep helpen door het niet goed te onderhouden.
- EL SCORPIO
Rob, dank je.
Het word dus gewoon een AGM.
Alleen even kijken welke.
Deze week rijden kan toch niet vanwege werk.
Volgende week ben ik met het gezin een week weg dus daarna ga ik eens kijken wat ik ga doen.
Richard
Volgende week ben ik met het gezin een week weg dus daarna ga ik eens kijken wat ik ga doen.
Richard

Graag gedaan uiteraard.
Niet naar het
kunnen gaan in verband met gezondheid is jammerlijk, niet naar het
kunnen gaan door een onverwacht motorfiets-mankement is zuur.
Heb ik ook ooit eens meegemaakt, niet prettig.
PS: Welke accu heb je nu?
Merk cq. type?
Soms kan een weekje aan een acculader wellicht nog iets leven in blazen.
Maar dat is sterk afhankelijk van het merk (en dus kwaliteit) van de accu.
Als het de fabrieksaccu is, heeft hoe de 1e eigenaar er ooit mee is omgegaan ook zeker invloed op de levensduur.
Niet naar het

Heb ik ook ooit eens meegemaakt, niet prettig.
PS: Welke accu heb je nu?
Merk cq. type?
Soms kan een weekje aan een acculader wellicht nog iets leven in blazen.
Maar dat is sterk afhankelijk van het merk (en dus kwaliteit) van de accu.
Als het de fabrieksaccu is, heeft hoe de 1e eigenaar er ooit mee is omgegaan ook zeker invloed op de levensduur.
- EL SCORPIO
Er zit nu een originele Exide BMW accu in.
Volgens mij de uiterste verkoopdatum was 2011 of 2012.
Volgens mij de uiterste verkoopdatum was 2011 of 2012.
Ik zie veel Exide accu’s gerecycled worden als zijnde defect.
Ik heb er eens een paar doorgemeten en inderdaad stuk-voor-stuk defect.
Volgens mijn persoonlijke maatstaven dan niet zo'n hele denderende accu.
Maar ik kan makkelijk l.llen met mijn verzameling accu's en acculaders (en een druppellader :shock: :lol: )
Ik heb er eens een paar doorgemeten en inderdaad stuk-voor-stuk defect.
Volgens mijn persoonlijke maatstaven dan niet zo'n hele denderende accu.

Maar ik kan makkelijk l.llen met mijn verzameling accu's en acculaders (en een druppellader :shock: :lol: )
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Is de lader die Nedplex levert een optie met de Oddesey accu? Nedplex levert met 1 dag. Je mag mijn Fronius lader ook wel uitproberen.beemerrichard schreef:Rob, dank je.
Richard
Zie navolgende link over dit soort van acculaders (IUoU) waar de Fronius deel van uit maakt;wil51 schreef:Is de lader die Nedplex levert een optie met de Oddesey accu? Nedplex levert met 1 dag. Je mag mijn Fronius lader ook wel uitproberen.
viewtopic.php?f=37&t=5468
Dergelijke type acculaders zijn geschikt (en vooral bedoelt) als snellader, minder geschikt als onderhoudslader (= er zijn geen meerdere laadprogramma's en de controle daarop) en kan bij een minder fris-en-fruitige accu het probleem alleen maar erger maken. Bij onjuist gebruik op een minder goede accu kan de accu helemaal om zeep geholpen worden.
Daarom zie je dergelijke laders alleen bij (auto)werkplaatsen/showrooms en vrijwel nimmer als "consumenten-lader".
Daarnaast is dit een "oudere" techniek van acculaden, vandaar dat je dergelijke methodieken niet gebruikt ziet worden bij de CTek's, Optimates, Oxford, etc.
Tenzij je een goede, nieuwe, frisse accu hebt, en weet wat je doet (lees: niet al te lang aangesloten laten op de accu), kan je een dergelijke lader wel gebruiken.
Als je accu echter bezig is minder fris-en-fruitig te worden, bijvoorbeeld door leeftijd en gebruik, dan kan een dergelijke lader dat proces alleen maar versnellen!
- wil51
De Fronius die door Nedplex wordt geleverd is een consumenten uitvoering. Nedplex zou toch niet zo dom zijn om een niet geschikte lader bij hun Oddesey accu te leveren? 

Fronius maakt op de keeper beschouwt (in mijn visie, althans
) geen consumentenladers.
Als je ook kijkt op hun website zie je daar professioneel spul staan.
En dat is de Fronius lader die NedPlex levert, ook.
Kijk alleen maar naar de prijs, die is bijna 2x zo duur als een vergelijkbaar meer-traps acculader van de bekende merken.
Consumentenproducten zijn in mijn optiek een apparaat die gemakkelijk in gebruik is, en geen verder speciaal gebruik of handelingen vereist.
Waar je dus niet al te veel fout kan doen.
En dat is een IUoU-lader niet, ook al doet die alles "automatisch".
Ik zeg ook zeker niet dat een Fronius lader een slecht product is.
Je moet er alleen enorm mee oppassen in het gebruik.
Is je accu nieuw of nog helemaal prima?
Dan kan je de Fronius af-en-toe/regelmatig gebruiken, maar liever niet als onderhoudslader. (= 24x7x365 etc)
Is je accu al wat ouder en wellicht minder fris?
Dan kan een Fronius lader in het ongunstige geval de levensduur van je accu bekorten.
Anders moet je maar eens aan een motordealeRT vragen naar de 1e generatie Optimate laders, die brachten ook minder-fruitige accu's (toen nog vooral veel natte accu's) rapido om zeep.
Puur door onjuist gebruik.
Wat Optimate later weer opgepakt heeft door hun producten drastisch aan te passen.
Accu- en druppelladers, het is een studie apart.
En dat probeer ik duidelijk te maken, en daar waar nodig, toe te lichten.
Naast een mening en een stuk ervaring te delen.

Als je ook kijkt op hun website zie je daar professioneel spul staan.
En dat is de Fronius lader die NedPlex levert, ook.
Kijk alleen maar naar de prijs, die is bijna 2x zo duur als een vergelijkbaar meer-traps acculader van de bekende merken.
Consumentenproducten zijn in mijn optiek een apparaat die gemakkelijk in gebruik is, en geen verder speciaal gebruik of handelingen vereist.
Waar je dus niet al te veel fout kan doen.
En dat is een IUoU-lader niet, ook al doet die alles "automatisch".
Ik zeg ook zeker niet dat een Fronius lader een slecht product is.
Je moet er alleen enorm mee oppassen in het gebruik.
Is je accu nieuw of nog helemaal prima?
Dan kan je de Fronius af-en-toe/regelmatig gebruiken, maar liever niet als onderhoudslader. (= 24x7x365 etc)
Is je accu al wat ouder en wellicht minder fris?
Dan kan een Fronius lader in het ongunstige geval de levensduur van je accu bekorten.
Anders moet je maar eens aan een motordealeRT vragen naar de 1e generatie Optimate laders, die brachten ook minder-fruitige accu's (toen nog vooral veel natte accu's) rapido om zeep.
Puur door onjuist gebruik.
Wat Optimate later weer opgepakt heeft door hun producten drastisch aan te passen.
Accu- en druppelladers, het is een studie apart.
En dat probeer ik duidelijk te maken, en daar waar nodig, toe te lichten.
Naast een mening en een stuk ervaring te delen.
- wil51
Ik kreeg als advies van Nedplex om de accu om de 6 weken aan de lader te hangen totdat hij weer volledig is opgeladen. Is dat goed? Dan gebruik je hem dus niet als onderhoudslader.
Dat is een goed advies, zeker met een pre-
motor.
Daar zijn je verbruikers vaak alleen (maar) het alarm en klokje.
Naar mate je accu wat ouder wordt, zal je die tussentijd wel moeten gaan verkorten.
Bij de
zou ik elke 3 á 4 weken een dergelijke onderhoudslader gebruiken, aangezien de CAN-bus nooit echt helemaal 100% uit is.
(meer soft-off)
Wat ook helpt is het feit dat je een Odyssey (AGM) accu gebruikt, die heeft een geringe(re) zelfontlading, inherent aan de techniek van AGM accu's.
Zou het een Gel- of SLA (Sealed Lead Acid), dan zal je wat vaker een lader moeten gebruiken.

Daar zijn je verbruikers vaak alleen (maar) het alarm en klokje.
Naar mate je accu wat ouder wordt, zal je die tussentijd wel moeten gaan verkorten.
Bij de

(meer soft-off)
Wat ook helpt is het feit dat je een Odyssey (AGM) accu gebruikt, die heeft een geringe(re) zelfontlading, inherent aan de techniek van AGM accu's.
Zou het een Gel- of SLA (Sealed Lead Acid), dan zal je wat vaker een lader moeten gebruiken.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!