Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Moderator: RT_Patrick
Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Beste Forumleden,
Naar bijna alles gelezen te hebben over communicatie op het forum, ben ik helaas bijna niks wijzer geworden. Wel heb ik steeds meer vragen.
Ik ga in het najaar richting de pyreneeen met een groep. Communicatie zou mooi zijn.
Ik ben op zoek naar een systeem om van motor naar motor te kunnen communiseren. Het zou mooi zijn als ik eventueel ook met mijn passagier zou kunnen communiseren.
Muziek luisteren zou ook mooi zijn. GSM geen must.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met bovengenoemde? En met welk systeem?
Groet René
PS. ik ben me ervan bewust dat er al veel is over geschreven.
Naar bijna alles gelezen te hebben over communicatie op het forum, ben ik helaas bijna niks wijzer geworden. Wel heb ik steeds meer vragen.
Ik ga in het najaar richting de pyreneeen met een groep. Communicatie zou mooi zijn.
Ik ben op zoek naar een systeem om van motor naar motor te kunnen communiseren. Het zou mooi zijn als ik eventueel ook met mijn passagier zou kunnen communiseren.
Muziek luisteren zou ook mooi zijn. GSM geen must.
Is er iemand die goede ervaringen heeft met bovengenoemde? En met welk systeem?
Groet René
PS. ik ben me ervan bewust dat er al veel is over geschreven.
Re: Communicatie van motor naar motor
Als je na hetgeen op het
niets wijzer geworden bent, terwijl je al veel gevonden hebt, is het misschien raadzaam om de expertise te zoeken bij zaken zoals de CBShop en de Hobbyist?
Het probleem is dat er geen 1 magische oplossing is zonder jou wensen, eisen en budget in ogenschouw te nemen.
Zodra je meer wenst dan "alleen maar" motor-naar-motor communicatie, kom je m.i. al snel bij een intercom(achtige) oplossing.
Of je moet iedereen uitrusten met een (Bluetooth) headset op de helm, waarbij de headset ook nog de mogelijkheid moet hebben voor motor-naar-motor communicatie. En dat moet (!) voor motor-motor communicatie ook nog allemaal hetzelfde merk zijn en liefst hetzelfde model.
Ik mis 1 wens in jouw wensenpakket, het geluid van je navigatie?
Voor motor-motor communicatie zou je kunnen overwegen gebruik te maken van PMR portofoons (evt. huren), met een (enkelvoudig) oortje en microfoon onder je helm.
Wil je nog passagier-communicatie, navigatie, etv. muziek, evt. GSM, dan kom je bij een intercom, zoals Baehr, AutoCom, Albrecht, etc.
Op de intercom koppel je dan je navigatie, portofoon, evt. GSM, evt. muziek.
Dat kan als snel flink in de papieren gaan lopen, en moet je ook jezelf de vraag stellen, hoe vaak ga je dat ná je vakantie gebruiken.
Naast de mogelijke complexiteit aan bekabeling, bedrading en koppelingen.
Dan kan een Bleutooth headset wellicht een betere keuze zijn, indien voorzien van (ook) motor-motor communicatie.
Maar ook dat is niet goedkoop.
Naast het feit dat Bleutooth niet altijd feilloos werkt (ook de motor-motor communicatie is niet altijd je-van-het wat betreft bereik cq. betrouwbaarheid).
Wel is er het gemak, je hebt vrijwel geen bedrading aan te sluiten en je kunt het blijven gebruiken ook ná je vakantie.
Een intercom is duurder maar wel vaak veel betrouwbaarder, aangezien alles bedraad is, dus geen eigen accu's, oplaadbare batterijen, Bleutooth etc.
Maar vaak wel complexer qua installatie en configuratie.
Wel zal je voor motor-motor communicatie dan portofoons nodig hebben, maar is het bereik vaak wel heel erg goed.
Ikzelf gebruik beide combinaties.
Voor porto-toepassingen gebruik ik Nolan's N-Com systeem, bedraad.
Qua helm voor mij niet de optimale keuze, maar werkt wel altijd prima.
Voor de rest gebruik ik liefst Schuberth's SRC omdat bij mij de Schuberth C3 het meeste comfort voor mij geeft.


Het probleem is dat er geen 1 magische oplossing is zonder jou wensen, eisen en budget in ogenschouw te nemen.
Zodra je meer wenst dan "alleen maar" motor-naar-motor communicatie, kom je m.i. al snel bij een intercom(achtige) oplossing.
Of je moet iedereen uitrusten met een (Bluetooth) headset op de helm, waarbij de headset ook nog de mogelijkheid moet hebben voor motor-naar-motor communicatie. En dat moet (!) voor motor-motor communicatie ook nog allemaal hetzelfde merk zijn en liefst hetzelfde model.
Ik mis 1 wens in jouw wensenpakket, het geluid van je navigatie?
Voor motor-motor communicatie zou je kunnen overwegen gebruik te maken van PMR portofoons (evt. huren), met een (enkelvoudig) oortje en microfoon onder je helm.
Wil je nog passagier-communicatie, navigatie, etv. muziek, evt. GSM, dan kom je bij een intercom, zoals Baehr, AutoCom, Albrecht, etc.
Op de intercom koppel je dan je navigatie, portofoon, evt. GSM, evt. muziek.
Dat kan als snel flink in de papieren gaan lopen, en moet je ook jezelf de vraag stellen, hoe vaak ga je dat ná je vakantie gebruiken.
Naast de mogelijke complexiteit aan bekabeling, bedrading en koppelingen.
Dan kan een Bleutooth headset wellicht een betere keuze zijn, indien voorzien van (ook) motor-motor communicatie.
Maar ook dat is niet goedkoop.
Naast het feit dat Bleutooth niet altijd feilloos werkt (ook de motor-motor communicatie is niet altijd je-van-het wat betreft bereik cq. betrouwbaarheid).
Wel is er het gemak, je hebt vrijwel geen bedrading aan te sluiten en je kunt het blijven gebruiken ook ná je vakantie.
Een intercom is duurder maar wel vaak veel betrouwbaarder, aangezien alles bedraad is, dus geen eigen accu's, oplaadbare batterijen, Bleutooth etc.
Maar vaak wel complexer qua installatie en configuratie.
Wel zal je voor motor-motor communicatie dan portofoons nodig hebben, maar is het bereik vaak wel heel erg goed.
Ikzelf gebruik beide combinaties.
Voor porto-toepassingen gebruik ik Nolan's N-Com systeem, bedraad.
Qua helm voor mij niet de optimale keuze, maar werkt wel altijd prima.
Voor de rest gebruik ik liefst Schuberth's SRC omdat bij mij de Schuberth C3 het meeste comfort voor mij geeft.
- BertL
- 2024
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: Communicatie van motor naar motor
Ik ben sinds kort in het bezit van de Midland BT-next (= helmset).
M.b.v. BT (bluetooth) wordt verbinding gemaakt tussen mijn zumo 660 en de helm.
Aan de zumo zit de telefoon gepaird (ook BT).
Verder heb ik de beschikking over een BT-portofoon. Deze is gepaird met de helmset.
Tijdens het rijden kan ik praten met anderen die ofwel een portofoon hebben of dezelfde helmset (vebinding tot ongeveer 1 km)
Als mijn passagier dezelfde helmset heeft of eentje van hetzelfde merk, kan ook daarmee gecommuniceerd worden.
Verder heb ik muziek op de zumo, maar er is nog een aparte ingang (2,5 jack) voor audio-apparatuur.
Ik heb uitgevogeld dat de apparatuur aanzetten wel in een bepaalde volgorde moet, anders krijg je moeilijker verbinding.
Het is geen bedrade oplossing, maar het werkt voor mij goed genoeg.
Portofoon gebruik ik tijdens nachtritten.
Succes met de zoektocht !
M.b.v. BT (bluetooth) wordt verbinding gemaakt tussen mijn zumo 660 en de helm.
Aan de zumo zit de telefoon gepaird (ook BT).
Verder heb ik de beschikking over een BT-portofoon. Deze is gepaird met de helmset.
Tijdens het rijden kan ik praten met anderen die ofwel een portofoon hebben of dezelfde helmset (vebinding tot ongeveer 1 km)
Als mijn passagier dezelfde helmset heeft of eentje van hetzelfde merk, kan ook daarmee gecommuniceerd worden.
Verder heb ik muziek op de zumo, maar er is nog een aparte ingang (2,5 jack) voor audio-apparatuur.
Ik heb uitgevogeld dat de apparatuur aanzetten wel in een bepaalde volgorde moet, anders krijg je moeilijker verbinding.
Het is geen bedrade oplossing, maar het werkt voor mij goed genoeg.
Portofoon gebruik ik tijdens nachtritten.
Succes met de zoektocht !
GrTz
BertL
BertL
Re: Communicatie van motor naar motor
Beste,
Dank je wel voor jullie reactie. Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde als ik, en vele andere.
Het beste om van motor naar motor te communiseren is bekabeld en met portofoon.
Dus, nu maar gaan kijken welk set voldoet.
Groet René
Dank je wel voor jullie reactie. Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde als ik, en vele andere.
Het beste om van motor naar motor te communiseren is bekabeld en met portofoon.
Dus, nu maar gaan kijken welk set voldoet.
Groet René
Re: Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Klopt, bedraad en via portofoons is de meest betrouwbare oplossing voor motor-motor communicatie.
Qua portofoon kan je er voor kiezen deze te huren of te kopen.
Voor nationaal en internationaal gebruik worden zogenoemde PMR portofoons aanbevolen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PMR446
http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446
Qua merken zal je Stabo, TopCom, Alan, Albrecht, Alinco, Alecto, Midland, Motorola, Kenwood of Intek tegen komen, om maar eens een paar bekende merken te noemen.
Pas op dat je geen LPD portofoon koopt, dat zijn laagvermogen portofoons. (0,01 watt oftewel 10mW zendvermogen)
Er moet heel duidelijk in de documentatie staan "PMR", dat is 0,5 watt zendvermogen, ca. 10 km bereik, "onder gunstige omstandigheden".
Hoewel natuurlijk niet toegestaan, zijn er bepaalde merken cq. modellen waar je het zendvermogen via bepaalde "aanpassingen" kunt verhogen.
Naast het feit dat dit onwetmatig is, vaak ten koste gaat van je garantie, gaat je accu/batterij daardoor ook minder lang mee.
Wordt ook wel eens aangeduid als "Export model".
Als je een portofoon gebruikt met een accu, kijk ook goed naar het vermogen (mAH-waarde), dat bepaald hoe lang je zonder lader de portofoon kunt gebruiken.
Als het een portofoon is met zgn. AA-batterijen, kijk ook goed of deze opgeladen kunnen worden *in* de portofoon, bijvoorbeeld via een zogenoemde tafellader.
En als je dan een dergelijke tafellader gaat gebruiken, kijk dan ook goed in de documentatie wat de laadcapaciteit van die lader is, oftewel wat wordt aangegeven hoe lang het opladen gaat duren?
Zodat je ’s avonds de portofoon kan opladen of eventueel tussen-door, zonder dat je 8 uur moet wachten of zo.
Als je losse (oplaadbare) batterijen gaat gebruiken, heb ik persoonlijk hele goede ervaringen met GP's "Recyko+".
Deze houden hun lading langer vast en gaan in het gebruik ook nog eens behoorlijk lang mee voordat je deze wederom moet opladen.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, door te verwijzen naar toonsloten (CTCSS/DCS) maar dan overweldig ik je alleen maar nog meer.
Budget is belangrijk om eerst te bepalen.
Suc6 in ieder geval met het vinden van een oplossing.
Qua portofoon kan je er voor kiezen deze te huren of te kopen.
Voor nationaal en internationaal gebruik worden zogenoemde PMR portofoons aanbevolen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PMR446
http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446
Qua merken zal je Stabo, TopCom, Alan, Albrecht, Alinco, Alecto, Midland, Motorola, Kenwood of Intek tegen komen, om maar eens een paar bekende merken te noemen.

Pas op dat je geen LPD portofoon koopt, dat zijn laagvermogen portofoons. (0,01 watt oftewel 10mW zendvermogen)
Er moet heel duidelijk in de documentatie staan "PMR", dat is 0,5 watt zendvermogen, ca. 10 km bereik, "onder gunstige omstandigheden".
Hoewel natuurlijk niet toegestaan, zijn er bepaalde merken cq. modellen waar je het zendvermogen via bepaalde "aanpassingen" kunt verhogen.
Naast het feit dat dit onwetmatig is, vaak ten koste gaat van je garantie, gaat je accu/batterij daardoor ook minder lang mee.
Wordt ook wel eens aangeduid als "Export model".
Als je een portofoon gebruikt met een accu, kijk ook goed naar het vermogen (mAH-waarde), dat bepaald hoe lang je zonder lader de portofoon kunt gebruiken.
Als het een portofoon is met zgn. AA-batterijen, kijk ook goed of deze opgeladen kunnen worden *in* de portofoon, bijvoorbeeld via een zogenoemde tafellader.
En als je dan een dergelijke tafellader gaat gebruiken, kijk dan ook goed in de documentatie wat de laadcapaciteit van die lader is, oftewel wat wordt aangegeven hoe lang het opladen gaat duren?
Zodat je ’s avonds de portofoon kan opladen of eventueel tussen-door, zonder dat je 8 uur moet wachten of zo.
Als je losse (oplaadbare) batterijen gaat gebruiken, heb ik persoonlijk hele goede ervaringen met GP's "Recyko+".
Deze houden hun lading langer vast en gaan in het gebruik ook nog eens behoorlijk lang mee voordat je deze wederom moet opladen.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, door te verwijzen naar toonsloten (CTCSS/DCS) maar dan overweldig ik je alleen maar nog meer.

Budget is belangrijk om eerst te bepalen.

Suc6 in ieder geval met het vinden van een oplossing.
- BertL
- 2024
- Berichten: 836
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Als aanvulling op hetgeen DMM net aangaf: De batterijen in mijn portofoon (Midland ) heeft het ruim een seizoen gedaan op aa-batterijen, waarbij wel moet worden opgemerkt dat ik niet permanent de porto heb gebruikt.
GrTz
BertL
BertL
- Flying Dutchman
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 29 okt 2009, 20:32
- Type: R850RT
- Bijz: Blauw
- Locatie: gemeente Beek (L)
Re: Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Als je toch van plan bent om de portofoon bedraad aan te sluiten let dan ook even op de aanbiedingen van de LIDL. Deze hebben aan het begin van het motor seizoen allerlei aanbiedingen. ik heb daar 2 jaar terug een complete PMR portofoon set gekocht, portofoon, headset inclusief microfoon en schakelaar voor op het stuur. Wel alles bedraad.
Als je met PMR portofoons gaat werken let er dan wel goed op met de digitale squelch. hiermee kan je via toontjes regelen of je iemand wel of niet wil horen. Als dit aanstaat, maar met de verkeerde toon, of je zend met een verkeerde toon zullen anderen je niet horen of jij hoort anderen niet. Soms wordt er geadverteerd dat dit extra kanalen zijn, maar dat is niet zo. Houd er ook rekening mee dat de sterkste wint, dus als 2 porto's dicht bij elkaar met elkaar communiceren zal een derde porto die op enige afstand is hier moeilijk tussendoor kunnen komen. Als je met een grotere groep rijdt lijkt het mij zinvol hier van te voren ook afspraken over te maken.
Suc6 met het vinden van een juiste porto en veel plezier met de tocht.
Peter
Als je met PMR portofoons gaat werken let er dan wel goed op met de digitale squelch. hiermee kan je via toontjes regelen of je iemand wel of niet wil horen. Als dit aanstaat, maar met de verkeerde toon, of je zend met een verkeerde toon zullen anderen je niet horen of jij hoort anderen niet. Soms wordt er geadverteerd dat dit extra kanalen zijn, maar dat is niet zo. Houd er ook rekening mee dat de sterkste wint, dus als 2 porto's dicht bij elkaar met elkaar communiceren zal een derde porto die op enige afstand is hier moeilijk tussendoor kunnen komen. Als je met een grotere groep rijdt lijkt het mij zinvol hier van te voren ook afspraken over te maken.
Suc6 met het vinden van een juiste porto en veel plezier met de tocht.
Peter
Re: Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Beste,
Dank je wel voor deze waardevolle info. Hier heb ik echt iets aan.
Mijn keuze staat vast. het wordt gewoon een bedraad systeem met portofoon.
Ik hou jullie op de hoogte welke het wordt.
Groet René
Dank je wel voor deze waardevolle info. Hier heb ik echt iets aan.
Mijn keuze staat vast. het wordt gewoon een bedraad systeem met portofoon.
Ik hou jullie op de hoogte welke het wordt.
Groet René
- mhovens
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Contacteer:
Re: Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
René,
Dan zou ik niet voor het Lidl apparaat gaan (met respect FD) maar toch iets meer uit te geven voor een beter apparaat zoals een motorola, kenwood of midland. Ik verschillende PMR apparaten liggen, je kunt ze vaak al voor een habbecrats kopen. Ik heb echter gemerkt dat het wegfilteren van de achtergrond geluiden bij de goedkopere apparaten niet aanwezig is of slecht is.
Dan zou ik niet voor het Lidl apparaat gaan (met respect FD) maar toch iets meer uit te geven voor een beter apparaat zoals een motorola, kenwood of midland. Ik verschillende PMR apparaten liggen, je kunt ze vaak al voor een habbecrats kopen. Ik heb echter gemerkt dat het wegfilteren van de achtergrond geluiden bij de goedkopere apparaten niet aanwezig is of slecht is.
- Flying Dutchman
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 29 okt 2009, 20:32
- Type: R850RT
- Bijz: Blauw
- Locatie: gemeente Beek (L)
Re: Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Als je het hebt over het wegfilteren van achtergrond geluiden die de microfoon oppikt heb je gelijk. Dit ligt dan niet zozeer aan de portofoon maar meer aan de gebruikte microfoon.
Het blijft natuurlijk alle waar naar zijn geld. De duurdere apparatuur heeft ook betere microfoon's die het achtergrond geluid perfect kunnen weg filteren. Zelf heb ik voor de telefoon en de sat-nav een scala rider G4 via blue tooth, die als je daarmee belt volgens diegene aan de andere kant van de lijn geen bijgeluiden laat horen. Als ik de porto wil gebruiken gaat dat zoals al beschreven bedraad.
Het hangt er inderdaad vanaf hoe vaak wil je het gebruiken, hoeveel wil je er voor uitgeven, en welke kwaliteit wordt verwacht.
Ben ook benieuwd wat je uiteindelijk kiest en hoe het jou en de mee-rijders bevalt.
Groeten vanuit het Limburgs heuvellandschap,
Peter
Het blijft natuurlijk alle waar naar zijn geld. De duurdere apparatuur heeft ook betere microfoon's die het achtergrond geluid perfect kunnen weg filteren. Zelf heb ik voor de telefoon en de sat-nav een scala rider G4 via blue tooth, die als je daarmee belt volgens diegene aan de andere kant van de lijn geen bijgeluiden laat horen. Als ik de porto wil gebruiken gaat dat zoals al beschreven bedraad.
Het hangt er inderdaad vanaf hoe vaak wil je het gebruiken, hoeveel wil je er voor uitgeven, en welke kwaliteit wordt verwacht.
Ben ook benieuwd wat je uiteindelijk kiest en hoe het jou en de mee-rijders bevalt.
Groeten vanuit het Limburgs heuvellandschap,
Peter
- mhovens
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Contacteer:
Re: Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Peter,
Ik gebruik de midland G8 bedraad aan een Albrecht AE600S motorcommunicatie setje. Dat bevalt goed maar ik vind al die draden niet prettig. Als ik met mijn vrouw opstap ben gebruik we gewoon de bluetooth headset om met elkaar te communiceren. Mijn ervaringen daarmee zijn positief, als je eenmaal begrijpt welke piepjes wat betekenen. De porto vindt ik handig als je met een grotere groep onderweg bent, maar ik moet zeggen niet veel rijders die ik ken gebruiken een portofoon.
Groetjes van een geboren en getogen mede Limburger!
Ik gebruik de midland G8 bedraad aan een Albrecht AE600S motorcommunicatie setje. Dat bevalt goed maar ik vind al die draden niet prettig. Als ik met mijn vrouw opstap ben gebruik we gewoon de bluetooth headset om met elkaar te communiceren. Mijn ervaringen daarmee zijn positief, als je eenmaal begrijpt welke piepjes wat betekenen. De porto vindt ik handig als je met een grotere groep onderweg bent, maar ik moet zeggen niet veel rijders die ik ken gebruiken een portofoon.
Groetjes van een geboren en getogen mede Limburger!
- PK
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
- Locatie: Schalkhaar
Re: Beantwoord: Communicatie van motor naar motor
Wanneer je voor een systeem zonder draadje(s) wilt gaan heb ik nog een tip voor communicatie tussen 2 motoren (drie kan ook, maar dan moet je iedere keer op een knopje drukken)


Dit systeem werkt prima tussen twee motoren ook bij snelheden boven 120km/u, bereik is naar mijn idee meer dan 500m, maar de verbinding wordt automatisch hersteld als die is weggevallen.
De speakers en microfoon zijn vrij eenvoudig in te bouwen, aan de binnenkant van de voering van je helm met klittenband, of als je een beetje handig bent onder de voering.
Prijs €104 voor twee stuks.
Ik heb ze besteld bij een postorderbedrijf Varliks. (zoeken onder GSM-bluetooth) Helaas moest ik bij levering van de set nog wel €17 invoerrechten betalen, maar die heb ik keurig retour gekregen.
Op het internet staan ze soms nog wel goedkoper aangeboden, maar als je behalve met de 2sets die in 1 doos zitten ook wilt communiceren met een 3e set, dan moet je een beetje geluk hebben dat ze met elkaar verbinding kunnen maken.
Voor motor naar motor communicatie is dit een hele goedkope optie en het werkt prima. Ik rijd overigens altijd met oordoppen in en die zullen de eventuele piepjes en kraakjes wel goed filteren.
Groet,
Peter


Dit systeem werkt prima tussen twee motoren ook bij snelheden boven 120km/u, bereik is naar mijn idee meer dan 500m, maar de verbinding wordt automatisch hersteld als die is weggevallen.
De speakers en microfoon zijn vrij eenvoudig in te bouwen, aan de binnenkant van de voering van je helm met klittenband, of als je een beetje handig bent onder de voering.
Prijs €104 voor twee stuks.
Ik heb ze besteld bij een postorderbedrijf Varliks. (zoeken onder GSM-bluetooth) Helaas moest ik bij levering van de set nog wel €17 invoerrechten betalen, maar die heb ik keurig retour gekregen.
Op het internet staan ze soms nog wel goedkoper aangeboden, maar als je behalve met de 2sets die in 1 doos zitten ook wilt communiceren met een 3e set, dan moet je een beetje geluk hebben dat ze met elkaar verbinding kunnen maken.
Voor motor naar motor communicatie is dit een hele goedkope optie en het werkt prima. Ik rijd overigens altijd met oordoppen in en die zullen de eventuele piepjes en kraakjes wel goed filteren.
Groet,
Peter
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Waarom vier cylinders, .....
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 3720 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 17 Reacties
- 5821 Weergaves
-
Laatste bericht door Franky
-
-
Nieuw bericht Beantwoord: Gewetensvraag over onroute voor motor
door Niels1962 » » in Over: GPS en navigatie - 7 Reacties
- 2407 Weergaves
-
Laatste bericht door Hans Vaessen
-
-
- 5 Reacties
- 6213 Weergaves
-
Laatste bericht door reneRT