Opgelost: ALARM

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
waterman

Opgelost: ALARM

Ongelezen bericht door waterman »

Hallo allemaal.
Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een BMW R1200RT uit 2005.
Bij aanmelding bij mijn verzekering werd gevraagd, of er een SCM certificaat bij het alarm was.
Er zit wel een alarm met afstandbediening op, maar geen certificaat.
Aangezien het nogal wat premie scheelt, wil ik graag weten, hoe het precies zit met het alarm.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen?
Ik nog niet veel op de motor gereden, maar ik weet wel dat ik nu al verslaafd ben.
Groeten.
Gosse Gooijer
Inspector Gadget

Re: ALARM

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mij moet een BMW dealeRT je alarm "schouwen" om daarna een officieel certificaat aan je te kunnen overhandigen.
En de speciale sticker op je voertuig te plaatsen.

Hierbij dient het alarm zo geprogrammeerd te zijn dat bij het uitzetten van het contact je motor gelijk op wegrijblokkering gaat en wellicht zelfs ook automatische inschakeling van het alarm na x-minuten.

Aangezien je het alarm van de BMW's (-1100-, -1150- én -1200-) zelf kunt programmeren, is dat "schouwen" noodzakelijk door de BMW dealeRT.

En dat dient elk jaar opnieuw te gebeuren, dus kosten.
1-handed
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

Bij mijn alarm R1200RT 2012 was dit 100€
Weet niet of dit elk jaar moet
Inspector Gadget

Is afhankelijk van de klasse alarm, dat kan je weer zien op je SCM certificaat.

Volgens mijn informatie heb je wel elk jaar (of 2 jaar? _001 ) een "renewal", een soort van abonnement, dus een periodieke keuring.
Wat niets anders is dan dat je BMW dealeRT (die ook SCM gecertificeerd moet zijn) de werkingen van het alarm test, waarna een officiële afmelding bij KIWA plaats vindt, en je een printje van een certificaat mee krijgt.

Hoe ouder je motor, hoe minder het van belang wordt, je verzekering zal op een gegeven moment geen korting meer geven (of de eis laten vallen) voor een bepaald klasse alarm.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ik heb een SCM certificaat beveiligingsklasse 1. Daarin staat ergens letterlijk:
"Het voertuig dient tijdig ter keuring aangeboden te worden bij een SCM erkend inbouwstation voor een periodieke controle. Uitzondering hierop is een klasse 1 af-fabriek gekeurd systeem"

Toevallig is mijn goedlachse dealert SCM gecertificeerd én weet hij dat ik een SCM klasse 1 alarm heb, maar ik heb hem nog nooit over een periodieke keuring van het alarm gehoord.. _001 . Toch de volgende keer maar eens aan hem vragen...

Of je alarm SCM gecertificeerd is kun je overigens zelf ook snel zien als je je kenteken invult (zónder de tussenliggende streepjes) bij "zoeken" en dan op
"zoeken op kenteken" op: http://www.kiwa.nl/scm/SCMCertificateSearch.aspx
Inspector Gadget

Bij een ouder voertuig zal de verzekeringsmaatschappij na verloop van x-aantal jaren een Klasse-1 alarm automatisch onderwaarderen als een Klasse 3 alarm waardoor de verplichte periodieke herkeuring komt te vervallen.

Overigens, voor de goede orden, Motoren kennen onder het SCM regime andere klassen;
http://www.kiwa.nl/scm/motorfietsen.aspx?menuid=14466

De RT's hebben dus tenminste een Klasse M2 maar kunnen wellicht ook Z-systeem vallen.

En wat betreft de geldigheidsduur bij motoren;
1.2 Geldigheidsduur

Goedkeuringen onder dit voorschrift hebben een geldigheid van max. 3 jaar, behalve in geval van
intrekking van dit voorschrift. In dit laatste geval zal de geldigheid beperkt zijn tot max. 1 jaar.
Nakeuringen worden altijd uitgevoerd aan de hand van de keuringseisen volgens welke de type-goedkeuring is afgegeven.
http://www.kiwa.nl/uploadedFiles/FSS/SCM/MF04.pdf
waterman

Ongelezen bericht door waterman »

Hallo forumers.
Bedankt voor de tips over mijn alarm.
Ik ben er intussen achter (door jullie tips), dat er voor mijn motor destijds een certificaat is afgegeven.
Binnenkort ga ik even bij Kiri motoren langs, dit bedrijf is SCM gecertificeerd voor een nieuw certificaat.
Als het €100 gaat kosten heeft het geen zin, want zoveel korting krijg ik ook bij mijn verzekering.
Het testen van het systeem kan toch nooit langer dan een kwartiertje duren?
Ik zie het wel.
Groeten, Gosse Gooijer

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”