Coating op rotondes

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Coating op rotondes

Ongelezen bericht door Wullum »

Vandaar over een nieuwe, bijna kakelverse rotonde gereden.
Het viel mij op dat de rotonde van een aparte, duidelijk ná het asfalteren aangebrachte, grijze coating was voorzien. Leek een beetje op coating die je ook wel eens bij tankstations ziet als vloeistofdichte laag bij de pompen.
De coatinglaag was er overduidelijk als extra slijtlaag op aangebracht, waarschijnlijk gespoten of gegoten. Kleur was iets van muisgrijs.
Ik kan me voorstellen dat dit als een soort extra hechtlaag is aangebracht, tegen slijtage en zacht worden in de zomer (waarschijnlijk daarom was de laag ook een stuk lichter dan normaal asfalt).
De laag leek mij ook vloeistofdicht, maar dat aspect is nu juist wat mij zorgen baart.
Het was vandaag dus prachtig droog weer, maar ik had een erg vaag gevoel bij het rondrijden van de rotonde, vergelijkbaar met het gevoel wat je hebt als je over wegmarkeringen rijdt. Bij regen zou ik me hélemaal niet prettig voelen om deze rotonde met enige vaart te nemen, lijkt mij heel erg makkelijk om op onderuit te gaan.....

Daarna over een iets minder kakelverse rotonde, die had de coating niet, al was deze wel voorzien van speciaal asfalt (de er op aansluitende wegen hadden een duidelijk andere toplaag structuur), met behoorlijk grof grind erin en ook . Ook tegen de slijtage, dat was duidelijk, maar deze was niet voorzien van een duidelijke apart coating, meer heel erg grof ZOAB.
Mogelijk dat het asfalt van een combinatie van bitumen, kunststof of beton en heel grof grind was. Het lijkt mij iets meer motorvriendelijk, maar ik heb er nog steeds zo mijn bedenkingen bij als het gaat regenen.....

Iemand met verstand van asfalteren of bitumen op het forum die hier iets zinnigs over kan zeggen? _001

Oh, en voor de enkeling die nu met een vraagteken op zijn gezicht zit, de rotonde is in de N484 bij Leerdam.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Coating op rotondes

Ongelezen bericht door Baird »

Melden bij de MAG op de website, onze leden van de Werkgroep Verkeer zullen dan poolshoogte nemen en zo nodig met de wegbeheerder in overleg gaan. Niet te veel hier over discussiëren maar dat doen op de plek waar het hoort: MAG website en de wegbeheerder.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Nico4sen
2023
2023
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Lijkt mij zo op het eerste gezicht dat het geslempt zoab is. Oftewel zoab waar ze betoncement ingegoten hebben. Dit zie je ook vaak bij verkeerslichten. Is ter voorkoming van vervorming/slijtage.
mhovens
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door mhovens »

De weg van Nijkerk naar Voorthuizen bevat ook verhoogde stukken weg een een rode coating die als het geregend heeft glad eruit ziet.
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

Nico4sen schreef:Lijkt mij zo op het eerste gezicht dat het geslempt zoab is. Oftewel zoab waar ze betoncement ingegoten hebben. Dit zie je ook vaak bij verkeerslichten. Is ter voorkoming van vervorming/slijtage.
@ Nico, dat zou zo maar kunnen, bij verkeerslichten had ik het idd ook gezien, en ook een rotonde moet vormvast zijn, als je nagaat met welke wringende krachten voertuigen er over rijden.

Blijft de vraag natuurlijk wat de regenafvoer eigenschappen zijn, en de grip bij nat.....
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nico4sen
2023
2023
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Wullum schreef:Blijft de vraag natuurlijk wat de regenafvoer eigenschappen zijn, en de grip bij nat.....
De regenafvoer is op een rotonde niet echt een probleem gezien het hellende vlak. De stroefheid is vergelijkbaar met dab (dicht asfaltbeton) wat meestal wordt toegepast op rotondes. Oftewel: niet iets om je zorgen over te maken.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”