Het viel mij op dat de rotonde van een aparte, duidelijk ná het asfalteren aangebrachte, grijze coating was voorzien. Leek een beetje op coating die je ook wel eens bij tankstations ziet als vloeistofdichte laag bij de pompen.
De coatinglaag was er overduidelijk als extra slijtlaag op aangebracht, waarschijnlijk gespoten of gegoten. Kleur was iets van muisgrijs.
Ik kan me voorstellen dat dit als een soort extra hechtlaag is aangebracht, tegen slijtage en zacht worden in de zomer (waarschijnlijk daarom was de laag ook een stuk lichter dan normaal asfalt).
De laag leek mij ook vloeistofdicht, maar dat aspect is nu juist wat mij zorgen baart.
Het was vandaag dus prachtig droog weer, maar ik had een erg vaag gevoel bij het rondrijden van de rotonde, vergelijkbaar met het gevoel wat je hebt als je over wegmarkeringen rijdt. Bij regen zou ik me hélemaal niet prettig voelen om deze rotonde met enige vaart te nemen, lijkt mij heel erg makkelijk om op onderuit te gaan.....
Daarna over een iets minder kakelverse rotonde, die had de coating niet, al was deze wel voorzien van speciaal asfalt (de er op aansluitende wegen hadden een duidelijk andere toplaag structuur), met behoorlijk grof grind erin en ook . Ook tegen de slijtage, dat was duidelijk, maar deze was niet voorzien van een duidelijke apart coating, meer heel erg grof ZOAB.
Mogelijk dat het asfalt van een combinatie van bitumen, kunststof of beton en heel grof grind was. Het lijkt mij iets meer motorvriendelijk, maar ik heb er nog steeds zo mijn bedenkingen bij als het gaat regenen.....
Iemand met verstand van asfalteren of bitumen op het forum die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Oh, en voor de enkeling die nu met een vraagteken op zijn gezicht zit, de rotonde is in de N484 bij Leerdam.