problemen met ingeven route zumo 660

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

problemen met ingeven route zumo 660

Ongelezen bericht door jaybmw »

Hallo, vandaag voor de 3e maal een zeer irritante ervaring gehad,nl het volgende. Ik had een route geselecteerd op de zumo van de 1001 routes van de anwb.Het betrof de route west-brabant uit 2008.Ik woon redelijk (10km) dicht bij het startpunt,dus ik had "ja" ingegeven bij "wilt u naar het begin vd route navigeren". Wat is het probleem denkt u dan? De navi brengt me bij het eindpunt vd route ipv naar het begin,dwz vanaf thuis wegrijden en na 5km bestemming bereikt.Route afgelopen ipv te beginnen en herberekenen,apparaat aan/uit en eens een volledig andere route ingeven helpt niet om daarna de gekozen route opnieuw op te pikken.

Weet iemand wat ik fout doe,en zo ja hoe te handelen bij zo'n 180gr verkeerde routerichting? Navigeren moet ontspannend zijn,maar zo is het behoorlijk _003 , :$ en _001 .

mvg,Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: problemen met ingeven route zumo 660

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hoewel ik het antwoord wellicht al kan weten, vraag ik het toch;

- Ik neem aan dat je Zumo up-to-date is qua software-versies?
(zou versie 4.20 moeten zijn, volgens mij)

- Heb je de OnRoute 1001 routes ook zelf geüpdate, daar waren ook wat problemen mee;
http://www.onroute.nl/page/product/1001 ... sd#updates
(zou versie 1.20 moeten zijn)

Daarnaast kan je naar het dichtsbijzijnde punt van die route rijden en zal deze aanwijzigen geven zodat je bij het eindpunt terecht komt.
De route wordt *niet* herberekend !!

Kan het overigens niet zo geweest zijn dat je dichterbij het eindpunt was, en niet het beginpunt?
Want de Zumo's gaan namelijk heel anders om met deze specifieke routes, geeft Notter aan;
http://www.gps.nl/onroute_motorroutes.html (helemaal onderaan de pagina)
jaybmw

Hallo Rob, net de software van de navi up to date gemaakt.Als ik de zelfde route kies zie ik gelijk "afstand tot aankomst" 6km,terwijl de route 154km is. Denk dat er idd een probleem is met de anwb software? De 1001 routes heb ik van een vriend overgezet in mijn navi,dus hoe kan ik dan deze routes updaten? En het is geen groene beginvlag,maar de geblokte die ik gelijk zie op het scherm.Overigens is het wel een bmw navi3,maar de basis is de 660 toch?

Denk je dat het verstandig is om eenmalig te betalen voor levenslange kaartupdates,want vanaf feb 2011 heb ik deze niet vernieuwd?

mvg Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
jvanschooten
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Ongelezen bericht door jvanschooten »

Garmin stuurt je naar het begin punt van de route, is geblokte vlag, daarna gewoon de route starten en je probleem is over
Inspector Gadget

Hallo Jeroen!
jaybmw schreef:net de software van de navi up to date gemaakt.
Dat zal altijd wel wat kunnen helpen, aangezien Garmin soms zaken (zoals routering) verbetered maar er niet altijd melding van maakt. ;)
jaybmw schreef:Als ik de zelfde route kies zie ik gelijk "afstand tot aankomst" 6km,terwijl de route 154km is. Denk dat er idd een probleem is met de anwb software?
De Onroute 1001 Routes is in principe gemaakt voor (alleen? _001) de Zumo- en Nuvi-serie;
http://www.onroute.nl/page/product/1001 ... cificaties
De BMW Navigator 3 is volgens mij de OEM van de Garmin 2820, en die gebruikt een geheel andere routerings-mechanisme.
De kaart-technologie is wel hetzelfde, maar de, wat vaak het gewicht van een route-stuk of weggedeelte genaamd wordt, herkend noch gebruikt de BMW Navigator 3 nog niet, die techniek was toen nog niet beschikbaar noch in gebruik. De BMW Navigator 3 (en dus de Garmin 2820 en alle voorgaande modellen) weten daar ook niet mee om te gaan.
Zoals OnRoute/Notter ook aangeeft, die routes worden *niet* her-berekend. (!)

jaybmw schreef:De 1001 routes heb ik van een vriend overgezet in mijn navi, dus hoe kan ik dan deze routes updaten?
Alleen je vriend kan dan de update uitvoeren, de procedure is dat de originele "Onroute 1001 Routes" (microSD) geheugenkaartje (!) gepatched wordt middels die software-update. Voordeel is dat je er dan ook weer wat routes bij krijgt. ;)
jaybmw schreef:En het is geen groene beginvlag, maar de geblokte die ik gelijk zie op het scherm.
Klopt, omdat dit ook geen "gewone" route is, aangezien er ook geen herberekening of aanpassing van de route mogelijk is.
Anders dan naar het beginpunt van de route te navigeren.
jaybmw schreef:Overigens is het wel een bmw navi3, maar de basis is de 660 toch?
Volgens mij is de BMW Navigator 3 de basis van de Garmin 2820.
De BMW Navigator 4 is de basis van de Zumo 660.

Hoewel de kaartmateriaal (lees: technologie) hetzelfde is, is de routering, het (her)berekenen van een route, echt totaal anders.
Nu kan je vaak wel routes van de apparaten onderling uitwisselen (het apparaat de route laten her-berekenen is soms wel noodzakelijk), maar of dat ook goed werkt met "voorgebakken" routes in dit geval, heb ik geen ervaring mee.
Ik heb de microSD gewoon aangeschaft. ;)
jaybmw schreef:Denk je dat het verstandig is om eenmalig te betalen voor levenslange kaartupdates, want vanaf feb 2011 heb ik deze niet vernieuwd?
Vooralsnog worden de kaarten van de BMW Navigator 3 zo'n 3 á 4 keer per jaar geüpdate.
Als je de BMW Navigator 3 alleen voor het rijden van routes gebruikt, kan jij je afvragen of je dat geld (eenmalig bedrag) er voor over hebt.
Misschien is het dan leuker om de OnRoute Benelux Motorkaart aan te schaffen!
Want die werkt wel (en prima) met de Garmin 2820 en zeer waarschijnlijk ook met jou BMW Navigator 3.
Ikzelf hou er van om met een stukje navigatie op de motor te rijden, maar puur als ondersteuning, 80% van mijn route bepaal ik op basis van gevoel en kijken.
Het is dan handig dat de kaart up-to-date is, maar ik begrijp ook heel goed dat het toch weer een flink bedrag is voor een ouder apparaat.
Die overigens in mijn optiek 1 van de betere GPS apparaten is voor op de motor!
Het is dus wat dat betreft meer een gewetensvraag; heb je dat geld er voor over.
Let wel: het heeft er schijn van dat Garmin die kaarten voorlopig nog blijft updaten.

De "OnRoute 1001 Routes" komen volgens opgaaf van Promotor OnRoute en van GPStracks (http://www.gpstracks.nl/) vandaan.
Wat je eventueel zou kunnen proberen is om die bewuste route waar je een probleem mee hebt, ook als echte "losse" route te vinden op het internet, deze apart (via MapSource/BaseCamp) in je BMW Navigator te laden, en te zien of dit een verschil geeft.
Want dan zal wellicht je BMW Navigator wél de route her-berekenen.
Het is overigens raadzaam om een gedownloade route in MapSource/BaseCamp te laten her-berekenen voor *jou* kaart-versie (in het trek-naar-beneden-menu, links bovenaan).

Hopelijk is het wat duidelijker en helpt het je verder.

Overigens, als je zo'n "gebakken" route van OnRoute geladen hebt, en je geeft aan dat je naar het begin/start-punt van die route wilt navigeren, en je komt onderweg (!) ergens *op* die route terecht, dan vangt de navigatie aan om je naar het eindpunt te navigeren. (!)
jaybmw

@dutch: Weer een foutje gemaakt met die romeinse cijfers _001 ! Het is de navi4 van BMW,dus 660 basis. Zoals je zegt rij ik in de buurt van die route,en dan gaat de weg van geel naar paars.Ik ga nu dezelfde route wederom rijden,en toch proberen tot op het "eind" te rijden om zo erachter te komen of de route dan wel start.

Evt koop ik dat kaartmateriaal van de ANWB met gratis die 1001 routes.Die zijn nu mbv dat sd-kaartje van mijn motormaat in mijn geheugen v/d navi gezet.Het is opvallend dat sommige routes wel werken en sommige niet.Roel rijdt met een 660,ik met de bmw 4. Bijden hebben dit zelfde euvel wel eens meegemaakt.Als we samen gaan rijden heeft hij soms andere aanwijzingen dan ik,maar dat zal wel aan het kaartmateriaal liggen? Ben vanaf het voorjaar pas bezig,maar zal nog vaak op de filmpjes van waypoint moeten studeren.Moeilijke materie voor een beginneling.

Hartelijk bedankt voor de info,en ik laat weten hoe /wat.

Grtn Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Beste Jeroen,

Geen probleem, en ben heel blij voor je, ik heb ook zo'n BMW NAV 4.

Zodra de weg van geel naar paars gaat, betekend dat je *op* de route rijdt, en de aanwijzingen die je vanaf dat moment krijgt, je *altijd* naar het eindpunt laten navigeren. Het startpunt zal je dan dus nimmer meer bereiken!

Zoals aangegeven, voor deze specifieke routes staat de herberekenen van de routes uit!
Het is een vaste route, waar niets meer aan veranderd wordt door de BMW NAV 4/Zumo 660.

Het enige wat de BMW NAV 4 zal doen met een dergelijke route is je proberen naar het startpunt van die route te laten navigeren *totdat* je ergens (!) op die route komt (lees: aansnijdt), dan zal de navigatie automatisch (!) overschakelen naar navigatie (en dus instructies!) vanaf dat punt naar (alleen maar!) het eindpunt. (!)

Ook moet je rekening houden met het feit dat de navigatie nimmer geheel feilloos zal zijn.
Zo heb ik zelf het probleem dat als ik die "Onroute 1001 routes" microSD kaartje in de BMW NAV 4 plaats, deze spontaan gaat blijven herstarten als ik deze aan de kompjoeter hang. Dat is een gekend probleem.

Net als jij heb ik het bestand op de BMW NAV 4's interne geheugen geplaatst, en dat werkt prima.

Aangezien je een BMW NAV 4 hebt, kan je het navolgende eens proberen;
Zet de BMW NAV 4 in "binnenshuis"-mode (GPS ontvangst gedeelte uitzetten, via "Extra", "Instellingen", "Systeem", "GPS-simulator" op "Aan"), laad zo'n route, BMW NAV 4 gaat dan rekenen (kan ff duren), en krijg je de vraag of je naar het beginpunt van die route wilt navigeren, en of je die route wilt simuleren. Plus nog de vraag daarna of je de route weer vanaf het startpunt wilt rijden zodra het eindpunt bereikt is (of zo iets).

Als je die simulatie laat doen van jou "problematische route" zou het zo moeten zijn dat je inderdaad netjes naar het startpunt van die route "gesimuleerd" gestuurd wordt.

En sallant detail; als je dan in je Favorieten kijkt, zie je daar het beginpunt en het eindpunt van die geladen route staan (met naam!), plus een segment van die route!

Kortom, het is een afwijkende route van de routes die je normaal gesproken zelf kunt maken, aanpassen en laden.
De BMW NAV 4/Zumo 660 gaat daar geheel anders mee om.

Of kaartverschillen tussen jou en je maat invloed hebben, weet ik niet, maar zou best wel eens kunnen, als er (bijvoorbeeld) kaartfouten in een kaart zitten.
Maar ook de instellingen van je navigatie, zou wellicht invloed kunnen hebben.

Hoewel de route niet herberekend wordt, alleen als je van de route afwijkt, gaat de navigatie je wel instructies geven opdat je weer op de route terugkomt, danwel totdat je het eindpunt bereikt.

Ik denk dat het feit dat je oudere software op de BMW NAV 4 had staan, wellicht ook enig invloed had.

En het zou mij niet geheel verbazen als je maat weer met een andere software-versie in zijn Zumo 660 rijdt.

Het is een lastige materie omdat het niet altijd duidelijk is waar wat precies nu fout gaat, want als je het begrijpt, kan je het eventueel voorkomen of oplossen.

Bij dergelijke voorgebakken routes is dat wat lastiger, omdat je er zelf niets aan kunt aanpassen.
En de BMW NAV 4/Zumo 660 ook geheel anders met dergelijke "vaste" routes omgaat versus de "reguliere" routes.
Of je nu gelijk je portemonnee moet trekken, zou ik wat behoudend mee zijn, geld uitgeven kan altijd later nog, totdat je duidelijk is hoe het een en ander precies werkt, reageert en de invloeden.
jaybmw

Hoi Rob,

Nou,de route west-brabant blijft knudde! Het startpunt leek wel midden in een restaurant in Drimmelen,denk dat ze daar aan tafel de start bepaald hebben want ik kreeg het niet te pakken. Aldaar de 5 pontjes route gekozen en die gaan rijden.Deze werkte werkelijk feilloos,nadat ik opnieuw gepaird had, want na de update van gister werkte de spraak niet meer.Sta je 10km van huis zonder instructie boekje....maar tis gelukt! Truus sprak weer tegen me zoals vanouds.

Kga toch eens met de simulatie vogelen,en wat tips van je proberen.De betreffende route kan ik altijd nog wissen toch?
Maar goed,vandaag weer 300km gefietst . Dat vond ik toch belangrijker als op die ene route te blijven piekeren en meer _003 .

Groeten en rijd ze op je -1200- ! (of kun je nog steeds niet rijden?)

Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

:roll: Ik heb net de navigatie in de motor opgeborgen, anders had ik ff met je meegekeken.
Het kan zondermeer dat er een fout in die route zit, omdat die route gereden wordt op GPS-coördinaten in plaats van wegdelen e.d.

Ja, als je de software van een Garmin update is het raadzaam alle pairings te wissen, en dan alles opnieuw pairen.
Is een gekend probleem, ik had je dat ff moeten melden, sorry! :oops:

Die voorgebakken routes kan je *niet* wissen (en dus ook niet aanpassen!), aangezien ze in een speciaal bestand staan. (GPI bestand)
En dat bestand kan je dus ook niet openen met MapSource noch BaseCamp.

Zelfs Notter adviseert dat je bij GPSTracks punt NL zoekt naar dezelfde route als je die wenst aan te passen.
En geeft Notter aan dat met update v1.20 het nu 1100 routes zouden moeten zijn.
(ik heb ze niet geteld, zal best wel)

Ja, over een route moet je zeker niet gaan lopen piekeren.
Zeker dergelijke "voorgebakken" routes, want les 1 van route-rijden is dat je altijd een gekregen/gedownloade route eerst op je kompjoeter met jou huidige kaart moet laten her-berekenen.
En dat gaat niet met dergelijke "voorgebakken" routes. :roll:

Overigens op Notter's (GPS) forum adviseren ze dat je juist *niet* naar het startpunt te laten navigeren als je daarom gevraagd wordt.
Maar gewoon naar de route te rijden, en zodra je de route "aansnijdt" (cq. in de buurt komt) de aanwijzingen van de navigatie te volgen (naar het eindpunt).

Ik denk overigens dat je meer lol (en ervaring) zult beleven als je inderdaad routes van GPSTracks gaat lopen downloaden en zelf aanpassen.
Want aan die 1001/1100 routes kan je helemaal niets aanpassen, dat is gewoon rijden, punt.

Ik hoop morgen weer op de motor te kunnen klimmen, beetje afhankelijk hoe ik mij voel en hoe het weer is/gaat worden.
scan
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Als je met de Onroute kaart rijdt moet je wel de kaart daarvoor activeren in de Nav3.
Ook kijken/controleren of er geen andere kaarten aangevinkt staan dat zorgt ook voor de nodige ellende.
Met andere woorden alleen een vinkje voor de Onroute zou het probleem misschien kunnen oplossen.

Als er meerdere kaarten aanstaan weet dat arme ding niet welke hij nu moet volgen/gebruiken..
Inspector Gadget

Goede tip, maar ik kreeg niet het idee dat Jeroen met meerdere kaarten in zijn BMW NAV 4 rond reed.

Gemakkelijk te controleren via "Extra", "Instellingen", "Kaart", "Krt info" (links onderaan)
In dat scherm zie je de vinkjes staan voor de kaarten die actief zijn.
Vergeet ook niet naar beneden te scrollen met de pijl!

En bij mij staat er inderdaad de OnRoute Motorkaart v1.02b (Benelux) maar niet actief.
jaybmw

Hallo Rob,

Als ik bij kaart info kijk staan er 2 in,en beiden aangevinkt. CN EUROPE NT 2011.40 3D en daaronder dezelfde melding zonder 3D erbij maar wel [1]ALL erachter. Zou toch goed zijn lijkt me,of zou er maar 1 aangevinkt moeten zijn? Pff,er zit een hoop op zeg op zo'n navigator. Die 3D is de kaartweergave denk ik _001 .

En de onRoute motorroutes 1.20 staan in het startveld zo aangeduid. Ik ga idd zelf routes downloaden en met mapsource narekenen,weer een nieuwe uitdaging.Ooit als ik groot ben zal ik het misschien allemaal doorhebben...

Grtn Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
scan
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Als je niet in 3D navigeert kun je de CN met 3D ook uitzetten.
Wordt het systeem iets sneller van wordt wel eens beweerd.
Inspector Gadget

Hallo Jeroen,

"Scan" heeft gelijk, die 3D kaart (is degene waarmee in de meeste grote steden worden de gebouwen langs de route weergegeven in 3D-beeld) kan je uitschakelen, maar of dat heel veel uitmaakt qua snelheid, weet ik zelf niet.
Zou best kunnen. _001

Maar anders dan dat, je kaart-selecties zijn op orde.

Pas als je de OnRoute Motorkaart én de Garmin kaarten inschakelt kán het problemen geven.
Op mijn 2820 heb ik ook meerdere kaarten en soms vergeet ik die uit te zetten, maar vooralsnog geen gekke dingen bemerkt. _001

Ik persoonlijk vind het veel leuker om zelf iets met een bestaande route te doen.
Ik begin met het aanpassen van het start- en eind-punt.
Het laten herberekenen via BaseCamp (zou ik willen adviseren i.p.v. MapSource) is niet moeilijk.
De instructie-filmpjes van Notter op YT (GarminTV, http://www.youtube.com/user/garmintv) zijn een goede start om dat beter onder de knie te krijgen;

[media]-mq-4fJ95CA[/media]

Er is een hele serie van Notter die ik adviseer eens rustig te gaan bekijken.

Dan is het maken danwel aanpassen van een route bijna net zo leuk als het rijden van de route, bijna dan. ;) :lol:

Het is echt niet zo heel moeilijk, ik kan het ook. :roll:
jaybmw

Rob & Harry, dank jullie wel voor de info en tips ! _004

Ik zal ooit nog wel eens met wat vragen verschijnen op deze topic. ;)

[groet] ,Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Suc6, en we lezen/horen het wel! _004

Vraag gerust, een oplossing is altijd wel mogelijk.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”