lucht in hydraulische koppeling 1150RT
Moderator: RT_Patrick
lucht in hydraulische koppeling 1150RT
Tijdens een rit in de Alpen kom ik vlak voor de top van een col tussen Italie en Frankrijk uit een haarspeldbocht en wil terugschakelen van 3 naar 2. Ik heb echter geen druk meer op mijn koppelingshendel en kom plotsklaps midden in de bocht tot stilstand. Van de schrik bekomen realiseer ik me mijn lastige en gevaarlijke situatie. Gelukkig helpen mijn maat en drie Italiaanse motoristi mij naar de kant te duwen nadat ik de bak met veel moeite in de vrij kreeg. Na enige tijd en wat geklungel met de koppelingshendel bespeur ik weer een fractie van druk. Rap reed ik omhoog om bij de eerste alpenhut weer met geschok tot stilstand te komen.
De inbus van de ontluchtingsnippel van de koppeling rechts onder het afneembare zwarte paneel, bleek inmiddels rond te zijn, waardoor ontluchten niet mogelijk was. Na enig getob ben ik tot de conclusie gekomen dat een koppeling eigenlijk een luxe is en dat een 1150RT kan schakelen zonder koppeling rond de 2000 toeren. Enkel het wegrijden is lastig tenzij de fiets bergaf staat of enkele duwers beschikbaar zijn voor de eerste meters. Inmiddels heb ik 600 km afgelegd praktisch zonder te koppelen.
Na de col in Val d'Isere ben ik er in geslaagd om een waterpomptang en een goede sleutel 12/13 te kopen. Hiermee kun je de inbusnippel voor het ontluchten omzeilen en ontluchten. Na een paar keer pompen en een enkel zuchtje lucht stond de koppeling weer prima op spanning. De koppelingsolie was erg vies. Na een kwartier begon de ellende opnieuw en inmiddels heb ik wel al 10 keer ontlucht.
Mijn vraag is nu of iemand weet of het geheel vernieuwen van de koppelingsolie zinvol is of dat er toch waarschijnlijk ergens een lekje zit wat eerst verholpen moet worden. Ik kan overigens geen lekkage vinden. Ik zit nog steeds in de Franse bergen en overweeg de motor door de ANWB op te laten halen.
De inbus van de ontluchtingsnippel van de koppeling rechts onder het afneembare zwarte paneel, bleek inmiddels rond te zijn, waardoor ontluchten niet mogelijk was. Na enig getob ben ik tot de conclusie gekomen dat een koppeling eigenlijk een luxe is en dat een 1150RT kan schakelen zonder koppeling rond de 2000 toeren. Enkel het wegrijden is lastig tenzij de fiets bergaf staat of enkele duwers beschikbaar zijn voor de eerste meters. Inmiddels heb ik 600 km afgelegd praktisch zonder te koppelen.
Na de col in Val d'Isere ben ik er in geslaagd om een waterpomptang en een goede sleutel 12/13 te kopen. Hiermee kun je de inbusnippel voor het ontluchten omzeilen en ontluchten. Na een paar keer pompen en een enkel zuchtje lucht stond de koppeling weer prima op spanning. De koppelingsolie was erg vies. Na een kwartier begon de ellende opnieuw en inmiddels heb ik wel al 10 keer ontlucht.
Mijn vraag is nu of iemand weet of het geheel vernieuwen van de koppelingsolie zinvol is of dat er toch waarschijnlijk ergens een lekje zit wat eerst verholpen moet worden. Ik kan overigens geen lekkage vinden. Ik zit nog steeds in de Franse bergen en overweeg de motor door de ANWB op te laten halen.
Re: lucht in hydraulische koppeling 1150RT
Ik zou de remvloeistof van de koppeling eerst gewoon vervangen en dan kijken of na het ontluchten het niveau zakt nog.Als het dan nog zakt moet je ergens een lek hebben.Misschien de koppelingscilinder toch lek?
tON
tON
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Heb je de koppelingscilinder op de versnellingsbak al eens gedemonteerd?? Hier kan er ook een lek zitten, maar beginnen te sleutelen midden op je vakantie bestemming is natuurlijk kl...te. 

Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Vorie
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Genemuiden
sorry, ik kan je helaas geen advies geven. wat ik wel wil doen is je veel succes wensen. balen om zoiets op je vakantie te moeten meemaken!
groeten, Coen
Sorry ik hoor remvloeistof in de koppeling maar is dat niet ten strengste verboden/
Er zit toch een plantaardige olie in en geen remvloeistof.
Ik zou de motor naar een bmw dealer op je vakantie adres brengen en de koppelingscylinder laten vervangen er zit ergens toch een lekkage waardoor deze lucht naar binnen lekt zuigt en daardooor heb je dat probleem.
Bedoel dat zullen ze in Nederland ook doen en zoveel werk is het ook niet de kosten zijn te overzien
Er zit toch een plantaardige olie in en geen remvloeistof.
Ik zou de motor naar een bmw dealer op je vakantie adres brengen en de koppelingscylinder laten vervangen er zit ergens toch een lekkage waardoor deze lucht naar binnen lekt zuigt en daardooor heb je dat probleem.
Bedoel dat zullen ze in Nederland ook doen en zoveel werk is het ook niet de kosten zijn te overzien
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Plantaardige olie
In de voorrem, achterrem en koppeling zit inderdaad remvloeistof.

In de voorrem, achterrem en koppeling zit inderdaad remvloeistof.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Om duidelijk te zijn hebben de nieuwe BMW's mineraal gebaseerde olie in de koppeling circuit. De 11xx serie is altijd DOT4 remvloeistof.
Kijk altijd op de deksel van de reservoir voor dat je wat in giet want daar staat het op.
Als de bediening van de koppeling eventjes naar ontluchting hersteld en daarna weer de dienst weigert dan is de druk cilinder acher de v-bak verdacht.
gr,
Kenny
Kijk altijd op de deksel van de reservoir voor dat je wat in giet want daar staat het op.
Als de bediening van de koppeling eventjes naar ontluchting hersteld en daarna weer de dienst weigert dan is de druk cilinder acher de v-bak verdacht.
gr,
Kenny
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Is ook de kans aanwezig dat de cupjes van de pomp/cylinder op het handvat versleten zijn zodat daar lucht in het systeem komt.Ik bedoel het cylindertje dat bediend word door de koppelingshendel.
Grtn Jeroen.
Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ik heb inmiddels het reservoir schoongemaakt en 5 reservoirvullingen doorgepompt. Tijdens de eerste twee vullingen kwam regelmatig lucht mee. Tijdens de laatste drie vullingen geen zuchtje meer. De olie was extreem vuil, zwart. Ik heb een proefritje gemaakt van 20 km. Dat was gisteren genoeg om de koppeling weer te verliezen. Morgen ga ik wat meer kilometers maken. Zou het kunnen dat bij het eindeloos haarspeldbochten rijden, waarbij ook de zijkanten van de banden slijten toch soms lucht in het reservoir gehapt wordt?
Fons
Fons
Ik heb inmiddels 150 km met verse olie in het koppelingssysteem gereden. De eerste 100 km waren geen probleem. Daarna kwam de ellende weer. Kennelijk zit er toch ergens een lek.Aangezien ik aan het stuurhendel geen lekkage kan vinden en ook de ontluchtingsnippel droog blijft lijkt mij de drukcilinder op de v-bak de boosdoener. Weet iemand hoe de drukcilinder op de V-bak te bereiken is. Kan deze gerepareerd worden of moet er een nieuwe op? De dichtstbijzijnde dealer van bmw zit 60 km verderop in de vogezen en is over de telefoon niet bepaald vriendelijk.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Ik zou er een nieuwe inzetten als die voorhanden is, met jouw kilometerstand geen schande!
Uit het handboek:
Trek het remvloeistofreservoir voor de achterrem
uit de steun.
• Draai de bouten van de schetsplaat voor de
voetsteun links los.
• Verwijder de bovenste bout van de schetsplaat
voor de voetsteun links.
• Verwijder de achterste bout van de schetsplaat
voor de voetsteun links.
• Hoofdremcilinder achter losmaken van de voetsteun.
• Voetsteun rechts verwijderen (a 46.17).
• Draai de bevestigingsbouten van het achter-frame
links- en rechtsvoor los, draai de bevestigingsbouten
op de reactiestang een slag los.
• Kantel het achterframe voorzichtig ca. 15 mm
naar boven.
• Framebuis verwijderen van versnellingsbak.
• Maak de leidingen op de koppelingswerkcilinder
los.
• Bouw de koppelingscilinder uit.
• Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde.
Opmerking:
Monteer bij inbouw nieuwe pakkingringen.
• Koppelingssysteem vullen (a 00.54)
X Aanhaalmoment:
Koppelingswerkcilinder aan versnellingsbak... 9 Nm
Framebuis aan versnellingsbak
Vastdraaivolgorde:
Verbindingsbuis/versnellingsbak
1. Aan versnellingsbak en schetsplaat voetsteunen,
links (schroefdraad reinigen + Loctite 2701)
................................................................. 42 Nm
2. Klemstuk verbindingsbuis aan versnellingsbak
................................................................... 9 Nm
3. Aan versnellingsbak en schetsplaat voetsteunen,
rechts (schroefdraad reinigen + Loctite 2701)
succes, Bert
Uit het handboek:
Trek het remvloeistofreservoir voor de achterrem
uit de steun.
• Draai de bouten van de schetsplaat voor de
voetsteun links los.
• Verwijder de bovenste bout van de schetsplaat
voor de voetsteun links.
• Verwijder de achterste bout van de schetsplaat
voor de voetsteun links.
• Hoofdremcilinder achter losmaken van de voetsteun.
• Voetsteun rechts verwijderen (a 46.17).
• Draai de bevestigingsbouten van het achter-frame
links- en rechtsvoor los, draai de bevestigingsbouten
op de reactiestang een slag los.
• Kantel het achterframe voorzichtig ca. 15 mm
naar boven.
• Framebuis verwijderen van versnellingsbak.
• Maak de leidingen op de koppelingswerkcilinder
los.
• Bouw de koppelingscilinder uit.
• Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde.
Opmerking:
Monteer bij inbouw nieuwe pakkingringen.
• Koppelingssysteem vullen (a 00.54)
X Aanhaalmoment:
Koppelingswerkcilinder aan versnellingsbak... 9 Nm
Framebuis aan versnellingsbak
Vastdraaivolgorde:
Verbindingsbuis/versnellingsbak
1. Aan versnellingsbak en schetsplaat voetsteunen,
links (schroefdraad reinigen + Loctite 2701)
2. Klemstuk verbindingsbuis aan versnellingsbak
................................................................... 9 Nm
3. Aan versnellingsbak en schetsplaat voetsteunen,
rechts (schroefdraad reinigen + Loctite 2701)
succes, Bert
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Vervolg op mijn avonturen:
John Beckers uit Zijtaard, die mijn motor vanaf km 1 onderhoudt, heeft mij sterk afgeraden aan het karwei met de drukcilinder in Frankrijk te beginnen. Ik heb dan ook maar mijn verzekering bij de anwb aangesproken. Inmiddels is de motor bij een dealer in Epinal. Deze kon niet vlot repareren en de motor gaat op transport naar Nl. Voor de rest van de vakantie heb ik recht op vervangend vervoer. Mij werd een klein autootje aangeboden. Daar ben ik niet op ingegaan. Inmiddels heb ik een vervangende motor mogen ophalen 300 km verderop. Na een treinreis en een taxirit werd mij een Honda Deauville overhandigd, Waarmee ik weer naar de Vogezen reed. Aangezien ik slechts een klein helmpje zonder scherm met de trein had meegenomen waaiden mijn ogen zowat uit mijn oogkassen en had ik bij aankomst geen traantje meer over. Ik weet nu wel weer maar al te goed waarom ik BMW RT rijdt! Zelfs mijn oude R65 in Rt uitvoering wil ik nog niet kwijt voor een nieuwe Deauville.
John Beckers uit Zijtaard, die mijn motor vanaf km 1 onderhoudt, heeft mij sterk afgeraden aan het karwei met de drukcilinder in Frankrijk te beginnen. Ik heb dan ook maar mijn verzekering bij de anwb aangesproken. Inmiddels is de motor bij een dealer in Epinal. Deze kon niet vlot repareren en de motor gaat op transport naar Nl. Voor de rest van de vakantie heb ik recht op vervangend vervoer. Mij werd een klein autootje aangeboden. Daar ben ik niet op ingegaan. Inmiddels heb ik een vervangende motor mogen ophalen 300 km verderop. Na een treinreis en een taxirit werd mij een Honda Deauville overhandigd, Waarmee ik weer naar de Vogezen reed. Aangezien ik slechts een klein helmpje zonder scherm met de trein had meegenomen waaiden mijn ogen zowat uit mijn oogkassen en had ik bij aankomst geen traantje meer over. Ik weet nu wel weer maar al te goed waarom ik BMW RT rijdt! Zelfs mijn oude R65 in Rt uitvoering wil ik nog niet kwijt voor een nieuwe Deauville.
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Ik zelf heb het zelfde probleem gehad met mijn R1150Rt tijdens mijn vakantie vorig jaar in zuid frankrijk. Had ook steeds meer last van druk verlies en de olie werd steeds zwart van kleur ook nadat ik op nieuw had ontlucht en er nieuwe olie had ingedaan. Na een paar dagen twijfelen toch naar een BMW dealer gagaan in de buurt waar we op dat moment verbleven en kreeg het advies om niet verder meer te rijden want het euvel was het lager van de werkcilinder op de versnellingsbak daar door wordt de olie te heet en verkleurd en komt er lucht in het systeem en die kon het elk moment begeven waarna je helemaal geen koppeling meer hebt. Heb toen de pechhulp ingeschakeld die voor tijdelijk vervangend vervoer heeft gezorgd , dit was op vrijdag en maandag werd de motor gerepareert en kon ik hem smiddags alweer ophalen en de reparatie koste maar 225,- euro wat echt zeer weinig is aangezien het echt een rotklus om zonder de hele achtertrein te moeten demonteren de werkcilinder te vervangen. Hier is echt geen sprake van een lekke cilinder of cupjes maar een rot lager ik heb het oude onderdeel zelf naderhand echt gezien.
Peter
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400

Mijn 1150 is na een dag of 10 bij mijn reparateur afgeleverd; met dank aan de anwb. De lekkende koppelingscilinder op de versnellingsbak is vervangen en ik rijdt weer vrolijk rond. Het vervangen van de koppelingsplaat en toebehoren werd mij afgeraden.
Ik dank alle mensen die gereageerd hebben.
Fons
Ik dank alle mensen die gereageerd hebben.
Fons
- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
W A T een forum he Fons . . . . . 

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Niet goed dusmaldeghem schreef:Vervolg op mijn avonturen:
John Beckers uit Zijtaard, die mijn motor vanaf km 1 onderhoudt,

Er zijn er veel die de koppelingsvloeistof vergeten. Ik moest ivm garantie ook altijd de auto bij de dealer brengen maar die weet ook niet wat vervangen van remvloeisof van rem en koppeling is. En dat mocht ik dus zelf doen na de beurt. De ruitensproeier vloeistof vond hij belangrijker _003 .
Ton
Ton
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 5585 Weergaves
-
Laatste bericht door Ton1959
-
- 29 Reacties