Gezocht: een ICT-er
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Gezocht: een ICT-er
Hallo,
Is er bij dit forum iemand, of kent iemand, die het aandurft de software van mijn Navigon 6310 aan te passen? Het systeem kan maximaal 50 tussenpunten in een route hebben en dat is rijkelijk weinig. Bij Navigon weten ze van dit probleem maar ze doen er nog even niks mee. Terwijl het commercieel een enorme stunt zou zijn. Je verdient tov andere systemen toch gauw een paar honderd euro.
Ben benieuwd.
groet Bart
Is er bij dit forum iemand, of kent iemand, die het aandurft de software van mijn Navigon 6310 aan te passen? Het systeem kan maximaal 50 tussenpunten in een route hebben en dat is rijkelijk weinig. Bij Navigon weten ze van dit probleem maar ze doen er nog even niks mee. Terwijl het commercieel een enorme stunt zou zijn. Je verdient tov andere systemen toch gauw een paar honderd euro.
Ben benieuwd.
groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Re: Gezocht: een ICT-er
Ehhh...dit klinkt makkelijker dan het lijkt. Ik geloof niet dat je hier iemand voor gaat vinden. Het is niet zomaar een kwestie van 'een programmaatje' schrijven en op dat ding knallen. Zo werkt dat niet. Navigatie apparaten zijn computers op zich met hun eigen systeem. Uiteindelijk wordt er wel in een programmeertaal geschreven die je op een PC kunt gebruiken, maar dan ben je er nog niet. Je moet weten hoe je de specifieke zaken van dat apparaat aanstuurt. Om dat te kunnen doen heb je zogenaamde bibliotheken nodig met kant en klare stukken programmatuur die het programmeren van dat apparaat mogelijk maken. En raad eens...die krijg je lekker niet van Navigon. Die krijgt niemand. En als zou je ze kunnen krijgen, mag je je knip opentrekken. En het programma van het apparaat afhalen en aanpassen is al helemaal onbegonnen werk. Daar kun je nl geen kaas van maken. Je hebt echt de broncode nodig om op een zinvolle manier iets aan te passen. Uiteraard is 'the hard way' mogelijk, maar daar kun je alleen iemand voor porren als je een flinke zak met geld en voldoende pizza voor 'm klaar hebt.
Een andere mogelijkheid is het apparaat open trekken en kijken wat erin zit om zo te achterhalen hoe je de boel aan kunt spreken met een eigen programma. Dit is wat de mannen van Rockbox doen om alternatieve programmatuur te maken voor verschillende MP3 spelers. Zo hebben ze al versies voor de iPod van Apple zonder medewerking van Apple. Knap, maar erg langdurig en er hebben veel mensen heel veel tijd in gestoken.
Voel je de bui al hangen?
Een andere mogelijkheid is het apparaat open trekken en kijken wat erin zit om zo te achterhalen hoe je de boel aan kunt spreken met een eigen programma. Dit is wat de mannen van Rockbox doen om alternatieve programmatuur te maken voor verschillende MP3 spelers. Zo hebben ze al versies voor de iPod van Apple zonder medewerking van Apple. Knap, maar erg langdurig en er hebben veel mensen heel veel tijd in gestoken.
Voel je de bui al hangen?

-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Tja, het wordt toch wel donker buiten
. ik denk dat wanneer ik zoiets wil doen het eerst euri's moet gaan regenen. Dus wacht ik nu maar af wat Navigon gaat doen. Ik denk nl. dat wanneer ze dat aantal punten gaan aanpassen dat dit apparaat een heel geduchte concurrent gaat worden van de gevestigde orde. Ongeveer 200,00 tot 250,00 euro voor N tov van de 600,00 euro van G. Ik heb ze erop gewezen in ieder geval. :shock: Dank voor je uitleg.
Bart

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
Ik heb zo iets wel vaker eens in het verleden gedaan, maar zoals aangegeven, dat is een heidens karwei zonder broncode en moet je echt zeeën van tijd (en geduld) hebben.
Je moet beginnen met het uitzoeken welke CPU (en "operating systeem") een apparaat op werkt, dus soms betekend dat fysiek het apparaat openschroeven om dat te achterhalen. Bijvoorbeeld een Windows CE of Windows Mobile (of tegenwoordig Windows Embedded) met een bepaalde Intel of AMD of Motorola processor, o.i.d.
Met de hoop dat de bewuste fabrikant van het apparaat niet een "eigen" CPU gebruikt of dat deze onherkenbaar gemaakt is.
(dan staat vaak aan de onderkant van de chip nog wel wat herkenbare zaken, maar dat moet je niet verder vertellen!
)
Als je de CPU achterhaald hebt, moet je een stuk "reverse engineering" gaan doen, en gaan uitzoeken hoe ze de programmatuur hebben opgebouwd.
En als laatste kom je vaak ook nog allerlei beveiligingen tegen welke de software beschermen tegen dit soort pogingen van "ongeoorloofde" aanpassingen.
Want je hebt te maken met copyrights, patenten, licenseringen en zo voort.
Als je dan die aangepaste software wilt draaien, kan het zijn dat op basis van een beveiliging die software niet geladen wordt.
Met als "klap op de vuurpijl" is het maar de vraag of het apparaat de aangepaste software technisch ook aankan, oftewel, in dit specifieke geval, het navigatie-apparaat überhaupt wel de technische mogelijkheid heeft meer route-punten aan te kunnen dan de fabrikant initieel voor geprogrammeerd heeft.
Wat vaak een kwestie van geheugen is, en wellicht ook een verklaring is waarom een apparaat goedkoper is dan een ander apparaat die de "beperking" niet of minder heeft.
Het is dus maar zeer de vraag of het (technisch) kan.
Want lang niet alle beperkingen zijn commercieel, maar soms ook uit puur technische beperkingen,
Als je de fabrikant aangeschreven hebt, en ze komen met een reactie dat het niet kan, zal dat redenen hebben.
Want voor hen is het over het algemeen redelijk eenvoudig de software aan te passen, aangezien zij vaak wel de broncode hebben.
Het is daarom dan ook zaak niet alleen de prijs van het apparaat te bekijken maar ook de (on)mogelijkheden.
Je moet beginnen met het uitzoeken welke CPU (en "operating systeem") een apparaat op werkt, dus soms betekend dat fysiek het apparaat openschroeven om dat te achterhalen. Bijvoorbeeld een Windows CE of Windows Mobile (of tegenwoordig Windows Embedded) met een bepaalde Intel of AMD of Motorola processor, o.i.d.
Met de hoop dat de bewuste fabrikant van het apparaat niet een "eigen" CPU gebruikt of dat deze onherkenbaar gemaakt is.
(dan staat vaak aan de onderkant van de chip nog wel wat herkenbare zaken, maar dat moet je niet verder vertellen!

Als je de CPU achterhaald hebt, moet je een stuk "reverse engineering" gaan doen, en gaan uitzoeken hoe ze de programmatuur hebben opgebouwd.
En als laatste kom je vaak ook nog allerlei beveiligingen tegen welke de software beschermen tegen dit soort pogingen van "ongeoorloofde" aanpassingen.
Want je hebt te maken met copyrights, patenten, licenseringen en zo voort.
Als je dan die aangepaste software wilt draaien, kan het zijn dat op basis van een beveiliging die software niet geladen wordt.
Met als "klap op de vuurpijl" is het maar de vraag of het apparaat de aangepaste software technisch ook aankan, oftewel, in dit specifieke geval, het navigatie-apparaat überhaupt wel de technische mogelijkheid heeft meer route-punten aan te kunnen dan de fabrikant initieel voor geprogrammeerd heeft.
Wat vaak een kwestie van geheugen is, en wellicht ook een verklaring is waarom een apparaat goedkoper is dan een ander apparaat die de "beperking" niet of minder heeft.
Het is dus maar zeer de vraag of het (technisch) kan.
Want lang niet alle beperkingen zijn commercieel, maar soms ook uit puur technische beperkingen,
Als je de fabrikant aangeschreven hebt, en ze komen met een reactie dat het niet kan, zal dat redenen hebben.
Want voor hen is het over het algemeen redelijk eenvoudig de software aan te passen, aangezien zij vaak wel de broncode hebben.
Het is daarom dan ook zaak niet alleen de prijs van het apparaat te bekijken maar ook de (on)mogelijkheden.
Of je gaat naar Marktplaats en koopt voor een honderdje of 2 een Garmin... 
Ik wil niet vervelend klinken, maar zie dit als leergeld. Verdiep je eerst in navigatiesystemen voordat je er een koopt. Ik ben geen autoriteit op het gebied van navigatiesystemen, maar ik weet zo'n beetje wat er te koop is en naar mijn bescheiden mening zijn er maar 2 systemen die serieus overwogen moeten worden: Garmin of TomTom. De laatste is perfect voor als je met auto en/of motor voornamelijk over begaanbare wegen wilt rijden. Navigatie (het systeem om de juiste weg te vinden dus) en kaartmateriaal hiervoor is naar mijn idee bij TomTom superieur. Garmijn is een hele goede tweede, hoewel het routeren af en toe rare dingen doet. Ik zeg af en toe, omdat het mij gewoon opvalt dat ie soms 'gekke' wegen pakt (lussen maakt, omrijdt) zelfs op wegen die ik niet ken. Soms merk je gewoon dat je om aan het rijden bent. Niet dramatisch, maar toch...TomTom gaf mijn slechts zelden dat gevoel (alleen ervaring met TomTom in de auto). Waar Garmin weer beter/flexibeler in is, is de mogelijkheid om andere kaarten te laden. Bij TT ben je van hen afhankelijk, maar voor Garmin kun je ook topografische kaarten kopen voor wandelen, fietsen, motorrijden. Die topografische kaarten zijn natuurlijk helemaal toppie als je ergens heengaat buiten de asfaltjungle (Afrika, of gewoon op de Veluwe op je offroad).
Bij een navigatiesysteem zijn 2 dingen superbelangrijk: hoe navigeert ie (duh!) en hoe goed zijn de kaarten. TomTom heeft zijn eigen kaartleverancier gekocht en Garmijn heeft 'die andere'. Alle anderen moeten bij hen kaarten betrekken en afhankelijk van hoeveel ze betalen krijgen ze oudere of jongere kaarten. Maar de grote 2 zijn nog altijd het eerst. Ook hun algoritmes om de route te bepalen zijn bij hen gewoon het beste, met TomTom voorop (zolang je op asfalt blijft dan).
De andere systemen zien er soms sexier uit, hebben meer of zelfs betere opties dan de anderen, maar het gaat uiteindelijk om het navigeren. Een systeem dat je niet (goed) over de weg stuurt, kan de meest sexy stem hebben of de mooiste menu's, maar daar schiet je niet zoveel mee op als je een doodlopende weg in gestuurd wordt...
Ik heb op de motor een Garmin (BMW Navigator III ofwel de 2710 en een GPSMap 60CXs voor offroad) en in de auto een Nuvi en die Nuvi wil ik af en toe het raam uit gooien omdat ie gewoon vrij regelmatig een omweg laat rijden of gewoon 'raar' rijdt. Op de motor heb ik daar minder last van omdat ik daar routes rijdt. Maar bij autoroutering doet ie inderdaad vaak ook zo raar als de Nuvi in de auto. En als er iemand naast me staat met een Zumo 660, geeft die een andere route...how weird is that? (beide recent kaartmateriaal). Het is dat Garmin over het algemeen voor op de motor beter is, maar het algoritme dat ze gebruiken lijkt bedacht te zijn door John Nash in zijn meest paranoïde periode :roll:

Ik wil niet vervelend klinken, maar zie dit als leergeld. Verdiep je eerst in navigatiesystemen voordat je er een koopt. Ik ben geen autoriteit op het gebied van navigatiesystemen, maar ik weet zo'n beetje wat er te koop is en naar mijn bescheiden mening zijn er maar 2 systemen die serieus overwogen moeten worden: Garmin of TomTom. De laatste is perfect voor als je met auto en/of motor voornamelijk over begaanbare wegen wilt rijden. Navigatie (het systeem om de juiste weg te vinden dus) en kaartmateriaal hiervoor is naar mijn idee bij TomTom superieur. Garmijn is een hele goede tweede, hoewel het routeren af en toe rare dingen doet. Ik zeg af en toe, omdat het mij gewoon opvalt dat ie soms 'gekke' wegen pakt (lussen maakt, omrijdt) zelfs op wegen die ik niet ken. Soms merk je gewoon dat je om aan het rijden bent. Niet dramatisch, maar toch...TomTom gaf mijn slechts zelden dat gevoel (alleen ervaring met TomTom in de auto). Waar Garmin weer beter/flexibeler in is, is de mogelijkheid om andere kaarten te laden. Bij TT ben je van hen afhankelijk, maar voor Garmin kun je ook topografische kaarten kopen voor wandelen, fietsen, motorrijden. Die topografische kaarten zijn natuurlijk helemaal toppie als je ergens heengaat buiten de asfaltjungle (Afrika, of gewoon op de Veluwe op je offroad).
Bij een navigatiesysteem zijn 2 dingen superbelangrijk: hoe navigeert ie (duh!) en hoe goed zijn de kaarten. TomTom heeft zijn eigen kaartleverancier gekocht en Garmijn heeft 'die andere'. Alle anderen moeten bij hen kaarten betrekken en afhankelijk van hoeveel ze betalen krijgen ze oudere of jongere kaarten. Maar de grote 2 zijn nog altijd het eerst. Ook hun algoritmes om de route te bepalen zijn bij hen gewoon het beste, met TomTom voorop (zolang je op asfalt blijft dan).
De andere systemen zien er soms sexier uit, hebben meer of zelfs betere opties dan de anderen, maar het gaat uiteindelijk om het navigeren. Een systeem dat je niet (goed) over de weg stuurt, kan de meest sexy stem hebben of de mooiste menu's, maar daar schiet je niet zoveel mee op als je een doodlopende weg in gestuurd wordt...

Ik heb op de motor een Garmin (BMW Navigator III ofwel de 2710 en een GPSMap 60CXs voor offroad) en in de auto een Nuvi en die Nuvi wil ik af en toe het raam uit gooien omdat ie gewoon vrij regelmatig een omweg laat rijden of gewoon 'raar' rijdt. Op de motor heb ik daar minder last van omdat ik daar routes rijdt. Maar bij autoroutering doet ie inderdaad vaak ook zo raar als de Nuvi in de auto. En als er iemand naast me staat met een Zumo 660, geeft die een andere route...how weird is that? (beide recent kaartmateriaal). Het is dat Garmin over het algemeen voor op de motor beter is, maar het algoritme dat ze gebruiken lijkt bedacht te zijn door John Nash in zijn meest paranoïde periode :roll:
Ik ben het helemaal met Mike eens;
TomTom is no-nonsense, en is ideaal voor degene die verder niets te veel aan poespas (met de groeten van Dumpy!
) wenst te hebben.
Ook ik merk dat de routingen van Garmin soms nogal "willekeurig" lijkt.
Maar, ik denk dat het probleem is dat in Garmin's apparaten ook een bepaalde "gewogen gemiddelde" aan een bepaald stuk weg gegeven wordt, maar helaas lang niet altijd de juiste is, binnen de route.
Waardoor je soms hele rare resultaten, en soms echt ook hele grote fouten, krijgt.
Maar voor route-rijden is Garmin m.i. perfect.
De TomTom is ideaal voor mensen zoals mijn zwager die geen handleidingen leest, het verder ook niet boeit, en liefst alleen maar van A-naar-B wilt rijden.
En als de TomTom het op z'n heupen krijgt omdat er van een route afgeweken wordt (keer om, keer om roept de Truus dan), gaat hij gewoon de verkeersborden lezen. :lol:
Hoewel mijn zus via een "hack" een knop op het scherm geplaatst heeft van zijn TomTom waardoor dat "euvel" opgelost is, blijft hij toch stug doorkarren, want dat is hij nu eenmaal zo gewent. Niet te veel poespas, en anders kijk je gewoon op de verkeersborden.
Ik ben zeker ook geen autoriteit op het gebied van navigatie, maar ik heb zo onderhand een hele verzameling liggen;
- Navigon op de laptop (zo zijn ze ooit begonnen!)
- ANWB Route op een pda (iPAQ 5550) (is een OEM van Navigon, waar ANWB voortijdig gestopt is, en ik helaas niet tijdig de software meer kon activeren)
- TomTom v5 op dezelfde pda (maar dan via een ander geheugenkaartje)
- Navigon op dezelfde pda (weer een ander geheugenkaartje) maar helaas is de connector waar de GPS+TMC op aangesloten moet worden, gaar na zoveel jaren gebruik)
- Mio 269 Plus (moet ik nog steeds eens overzetten naar een ander product, is helaas nog niet gelukt)
- BMW Navigator (oftewel de Garmin StreetPilot III Plus)
- Garmin 2820 + Perfect Pilot Red
- BMW Navigator IV
Dus ook ik ben door schade en veel schande, stukken wijzer geworden, hoop ik...
Ik ben er alleen nog niet uit of ik de Garmin 2820 of de BMW Navigator IV in de auto respectievelijk op de motor blijf gebruiken, of andersom.
Want die Garmin 2820 is wat betreft route-rijden en communicatie vrijwel probleemloos, behalve die rare route-resultaten heel soms op bepaalde stukken weg.
Zoals de A50, dan is er een bepaald stuk waar je consequent een stukje de parallelbaan opgestuurd wordt, maar na een kilometer of zo, toch weer de A50 op moet.
TomTom is no-nonsense, en is ideaal voor degene die verder niets te veel aan poespas (met de groeten van Dumpy!

Ook ik merk dat de routingen van Garmin soms nogal "willekeurig" lijkt.
Maar, ik denk dat het probleem is dat in Garmin's apparaten ook een bepaalde "gewogen gemiddelde" aan een bepaald stuk weg gegeven wordt, maar helaas lang niet altijd de juiste is, binnen de route.
Waardoor je soms hele rare resultaten, en soms echt ook hele grote fouten, krijgt.
Maar voor route-rijden is Garmin m.i. perfect.
De TomTom is ideaal voor mensen zoals mijn zwager die geen handleidingen leest, het verder ook niet boeit, en liefst alleen maar van A-naar-B wilt rijden.
En als de TomTom het op z'n heupen krijgt omdat er van een route afgeweken wordt (keer om, keer om roept de Truus dan), gaat hij gewoon de verkeersborden lezen. :lol:
Hoewel mijn zus via een "hack" een knop op het scherm geplaatst heeft van zijn TomTom waardoor dat "euvel" opgelost is, blijft hij toch stug doorkarren, want dat is hij nu eenmaal zo gewent. Niet te veel poespas, en anders kijk je gewoon op de verkeersborden.
Ik ben zeker ook geen autoriteit op het gebied van navigatie, maar ik heb zo onderhand een hele verzameling liggen;
- Navigon op de laptop (zo zijn ze ooit begonnen!)
- ANWB Route op een pda (iPAQ 5550) (is een OEM van Navigon, waar ANWB voortijdig gestopt is, en ik helaas niet tijdig de software meer kon activeren)
- TomTom v5 op dezelfde pda (maar dan via een ander geheugenkaartje)
- Navigon op dezelfde pda (weer een ander geheugenkaartje) maar helaas is de connector waar de GPS+TMC op aangesloten moet worden, gaar na zoveel jaren gebruik)
- Mio 269 Plus (moet ik nog steeds eens overzetten naar een ander product, is helaas nog niet gelukt)
- BMW Navigator (oftewel de Garmin StreetPilot III Plus)
- Garmin 2820 + Perfect Pilot Red
- BMW Navigator IV
Dus ook ik ben door schade en veel schande, stukken wijzer geworden, hoop ik...

Ik ben er alleen nog niet uit of ik de Garmin 2820 of de BMW Navigator IV in de auto respectievelijk op de motor blijf gebruiken, of andersom.
Want die Garmin 2820 is wat betreft route-rijden en communicatie vrijwel probleemloos, behalve die rare route-resultaten heel soms op bepaalde stukken weg.
Zoals de A50, dan is er een bepaald stuk waar je consequent een stukje de parallelbaan opgestuurd wordt, maar na een kilometer of zo, toch weer de A50 op moet.
Als ik van Gorinchem naar Hilversum rijdt (dus gewoon de A27 volgen) moet ik ook vanaf oprit Avelingen (daar kom ik altijd de A27 op vanuit hartje Gorinchem) de paralelbaan op (r.rotterdam) en dan toch ineens weer links aanhouden en weer de A27 op. Heel vreemd...dutchmidiman schreef:Zoals de A50, dan is er een bepaald stuk waar je consequent een stukje de parallelbaan opgestuurd wordt, maar na een kilometer of zo, toch weer de A50 op moet.
Rond 1995 had ik een Psion 5 en daar had ik ook een navigatieprogramma op (zonder GPS) en dat was van Palmtop uit Hoofddorp. Dat is later TomTom geworden. Dat laat al zien hoe lang die lui al bezig zijn met het optimaliseren van routering. Garmin is ook al erg lang bezig (volgens mij een van de pioniers op dat gebied) maar zij hebben zich pas later toegelegd op het navigeren over wegen. Vandaar dat ze nog steeds erb populair zijn op het water, in de lucht en naast de weg.
Een jaar of 20-25 geleden had mijn stiefvader een van de voorlopers van GPS op zijn boot. Het leek op GPS in de zin dat je satellieten gebruikte (sat stuurt een tijdcode en door het doppler effect kan de computer uitknobelen waar ie moet zijn tov de sat), alleen waren er toen veel minder satellieten. Dit systeem is later geëvolueerd naar het GPS dat we nu kennen. Dat apparaat kostte ongeveer zoveel als een kleine auto (!) en deed er 7 minuten over om de positie uit te rekenen als er een satelliet over was gekomen. Het domme van dat ding was dat ie tóch ging rekenen als er een satelliet 'verkeerd' (onder de verkeerde hoek tov de horizon) overkwam. Dus na 7 minuten zei ie 'no fix' en moest ie verder op gegist bestek. Wel een leuk ding; ik heb er veel mee gespeeld. Moet je nu naast een TomTom leggen, dan lach je je toch een ongeluk...
Klopt! Rond Hilversum gaat het ook niet helemaal lekker qua routering, ik ben zelfs een keer dwars door Hilversum gestuurd, voor een ritje naar Amsterdam.
(ik had de tijd en wilde wel eens weten wat die Garmin nu op het oog had).
Ja, zo'n Psion 5 heb ik ook nog ergens liggen.
En ik ben er nog 1 vergeten, heb ook nog een, hou je vast, Palm V met een GPS module van een bekend merk (ik dacht Magalin o.i.d.), was heel basic.
Tja, navigatie is van ver gekomen, en het heeft ondertussen mij een heel vermogen gekost.
Kunnen ze tzt een leuk museum mee vullen of zo. :shock: :lol:
Toch merk ik dat wel wat "lui" geworden wat dat betreft;
Vroeger, als ik naar het buitenland ging, nam ik de route volledig uitgeprint op papier mee, samen met de navigatie die ik toen gebruikte, tegenwoordig vertrouw ik meer "blind" (min-of-meer) op wat de navigatie mij verteld plus wat mijn ogen en mijn richtingsgevoel (en topografische kennis) mij aangeven.
Navigatie is inderdaad van ver gekomen, en ik was het voorgaande al weer een beetje vergeten.
Dus dankjewel beste Mike, voor deze trip langs memory-lane! :lol:
We zijn tegenwoordig eigenlijk toch wel een beetje ge- en verwend, met de voortschrijding van techniek.
Maakt het op vele punten gemakkelijker en veiliger, mits je het op de juiste manier gebruikt.
(ik had de tijd en wilde wel eens weten wat die Garmin nu op het oog had).
Ja, zo'n Psion 5 heb ik ook nog ergens liggen.
En ik ben er nog 1 vergeten, heb ook nog een, hou je vast, Palm V met een GPS module van een bekend merk (ik dacht Magalin o.i.d.), was heel basic.
Tja, navigatie is van ver gekomen, en het heeft ondertussen mij een heel vermogen gekost.
Kunnen ze tzt een leuk museum mee vullen of zo. :shock: :lol:
Toch merk ik dat wel wat "lui" geworden wat dat betreft;
Vroeger, als ik naar het buitenland ging, nam ik de route volledig uitgeprint op papier mee, samen met de navigatie die ik toen gebruikte, tegenwoordig vertrouw ik meer "blind" (min-of-meer) op wat de navigatie mij verteld plus wat mijn ogen en mijn richtingsgevoel (en topografische kennis) mij aangeven.
Navigatie is inderdaad van ver gekomen, en ik was het voorgaande al weer een beetje vergeten.
Dus dankjewel beste Mike, voor deze trip langs memory-lane! :lol:

We zijn tegenwoordig eigenlijk toch wel een beetje ge- en verwend, met de voortschrijding van techniek.
Maakt het op vele punten gemakkelijker en veiliger, mits je het op de juiste manier gebruikt.
- mhovens
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Contacteer:
Ik heb er over nagedacht. Ik heb de zumo 660 en ben daar zeer tevreden over. Ik heb ook een actioncam en een portofoon. Hoe mooi zou het als je een knopje op je scherm hebt en de actioncam begint te filmen. Tevens zou hij dan moeten vastleggen in de track gegevens waar je gefilmd hebt. Geluid zou van de bluetooth moeten komen. Zelfde geldt voor de portofoon. Grappig is dat garmin die functionaliteit wel in andere modellen heeft. Zo is er de garmin rhino dat is navigatie met ingebouwde portofoon. Een geintegreerd apparaat bespaart een heleboel aansluit perikelen. Nog even gekeken naar nano-itx bordjes om zo iets zelf te doen. Maar zoals hiervoor al opgemerkt, het is complex en het wordt te groot en nooit zo mooi als een geintegreerd apparaat.
Zolang fabrikanten dat soort dingen voor zichzelf houden wel. Programmeertechnisch is het in principe een fluitje om die apparaten met elkaar te laten praten. Je telefoon, fotocamera, filmcamera/actioncam kunnen allemaal via BT met elkaar praten. Dus dan is het een eitje. Er zijn programma's die een GPS tracklog naast de door jou gemaakte foto's kunnen houden en zo de foto's voorzien van een geolocatie. Dat zou ook met de beelden van de camera moeten kunnen.mhovens schreef:het is complex en het wordt te groot en nooit zo mooi als een geintegreerd apparaat.
Het wordt tijd dat fabrikanten het licht zien en gebruik gaan maken van open interfaces zodat iedereen lekker kan knutselen met die dingen. Je zult versteld staan wat er dan allemaal uitgevogeld wordt. Je ziet dit zo hier en daar gebeuren met bepaalde populaire apparaten die door een legertje hobbyïsten ontleed wordt en zelf software voor gemaakt wordt. Maar ja, zolang de marketeers dit nog niet snappen en alleen maar denken dat het ten koste gaan van de omzet gaat het niet gebeuren. Het valt nl niet mee om het te doen zonder hulp van de fabrikant. En je moet er vaak een apparaat voor opofferen, en daar zijn ze toch nog net een beetje te duâh voor.
- mhovens
- Type: R1200RT
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Contacteer:
Ben ik het mee eens. Het principe heeft de PC eigelijk groot gemaakt. Als je op het gebied van computer technologie gaat kijken welke producten succesvol zijn zijn dat vaak producten die de eigenaar kan aanpassen en uitbreiden. Veel mensen hebben de behoefte hun appliance te personaliseren. Hoe mooi zou het zijn om gewoon een webcam aan te sluiten op je navigatie. En deze te kunnen upgraden als er nieuwe techniek beschikbaar is.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht