[Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Moderator: RT_Patrick
[Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Beste lotgenoten,
bij mijn 2001 R1150RT doet de verstelling van de veervoorspanning achter niets meer. Ik kan de draaiknop helemaal indraaien, en ik voel helemaal geen weerstand. Ik heb het idee dat er geen olie meer zit waarmee ik de voorspanning kan verstellen.
Heeft iemand van jullie een idee of deze olie bij te vullen is? Zo ja: hoe, met welke olie, en hoeveel olie moet erin?
Bij voorbaat dank!
franckdewinter
newtrackfinder
bij mijn 2001 R1150RT doet de verstelling van de veervoorspanning achter niets meer. Ik kan de draaiknop helemaal indraaien, en ik voel helemaal geen weerstand. Ik heb het idee dat er geen olie meer zit waarmee ik de voorspanning kan verstellen.
Heeft iemand van jullie een idee of deze olie bij te vullen is? Zo ja: hoe, met welke olie, en hoeveel olie moet erin?
Bij voorbaat dank!
franckdewinter
newtrackfinder
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Yes, even zoeken op ons forum dan vind je hoe dit moet, zoek maar eens op Hyperpro. het is niet moeilijk en door een DHZ'er goed te doen. Knop helemaal uit-draaien, reservoir demonteren en opvullen met olie( ben even kwijt wat er precies in moest, maakt eigenlijk niet niet uit al het maar hetzelfde is wat er is zat, (Wie?)), reservoir weer monteren en klaar is Kees.
succes!
kijk hier eens over onze ervaring bij Hyperpro, viewtopic.php?f=71&t=888&p=12011&hilit=hyperpro#p11734
succes!
kijk hier eens over onze ervaring bij Hyperpro, viewtopic.php?f=71&t=888&p=12011&hilit=hyperpro#p11734
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Hoi.
Een kwart litertje ATF of voorvork olie moet genoeg zijn.
Maar als alle olie eruit is, is er iets lek, beter eerst dat oplossen.
Groeten, Paul.
Een kwart litertje ATF of voorvork olie moet genoeg zijn.
Maar als alle olie eruit is, is er iets lek, beter eerst dat oplossen.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Dank voor de snelle antwoorden!
@PaulRS: de olien die jij opnoemt verschillen nogal. Voorvorkolie heeft ongeveer een dikte van 10W of 15W, ATF is meestal iets van 80W90. Weet je zeker dat allebei de olien kunnen?
@PaulRS: de olien die jij opnoemt verschillen nogal. Voorvorkolie heeft ongeveer een dikte van 10W of 15W, ATF is meestal iets van 80W90. Weet je zeker dat allebei de olien kunnen?
Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
De ATF soort die ik altijd in automatische versnelingsbakken gebruikte en ook in mijn voorvork was meer rond de 10 W als ik me goed herinner.
Ton
Ton
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
In tegenstelling tot "normale" voorvorken bij andere motoren, is bij de BMW telelever voorvork de olie niet voor de demping, maar alleen voor de smering van de op en neergaande poten - (de demper zit in het veerelement onder je tank). Vandaar dat het soort olie er minder toe doet...newtrackfinder schreef:Dank voor de snelle antwoorden!
@PaulRS: de olien die jij opnoemt verschillen nogal. Voorvorkolie heeft ongeveer een dikte van 10W of 15W, ATF is meestal iets van 80W90. Weet je zeker dat allebei de olien kunnen?
Hans
Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Bij mij moet de olie in de achterschokbreker bijgevuld worden, niet de olie in de voorvorkpoten, of in de schokbreker voor. De verstelling van de veervoorspanning werkt niet, ik voel helemaal geen weerstand als ik aan de draaiknop draai.
Ik heb het even gegoogled, ATF heeft ook een dikte van 10W, net als voorvorkolie. Ik ga het dus proberen met olie van deze dikte!
Dank voor de snelle antwoorden!
Ik heb het even gegoogled, ATF heeft ook een dikte van 10W, net als voorvorkolie. Ik ga het dus proberen met olie van deze dikte!
Dank voor de snelle antwoorden!
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Hoi.
Even voor de duidelijkheid.
ATF is Automatic Transmission Fluid, een dunne olie voor in automagische schakelbakken, wordt ook gebruikt voor stuurbekrachtiging en andere hydraulische systemen in de wondere wereld van techniek.
80w90 is een dikkere olie die gebruikt wordt in hand(voet) geschakelde bakken en haakse overbrengingen.
Heel ander spul.
ATF is vergelijkbaar met 10w en die door Herr BMW geadviseerde vorkolie is dat ook.
Groeten, Paul.
Even voor de duidelijkheid.

ATF is Automatic Transmission Fluid, een dunne olie voor in automagische schakelbakken, wordt ook gebruikt voor stuurbekrachtiging en andere hydraulische systemen in de wondere wereld van techniek.
80w90 is een dikkere olie die gebruikt wordt in hand(voet) geschakelde bakken en haakse overbrengingen.
Heel ander spul.
ATF is vergelijkbaar met 10w en die door Herr BMW geadviseerde vorkolie is dat ook.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Ik heb begrepen dat reservoir van de veervoorspanning zo'n beetje standaard zweet en dus leeg raakt. Mijn 1100RT had het en mijn 1200RT ook. Lijkt me een reden voor BMW om eens iets eraan te doen voor de volgende generatie.
Mvg, Ralph Romein


Re: [Alle motoren] Olie vervangen achterschokbreker
Vorige week heb ik de olie bijgevuld. Erg simpel klusje, eerst de olieleiding onder aan de draaiknop iets losdraaien, daarna de hele draaiknop los, op zijn kop houden, en de olieleiding helemaal losschroeven. Systeem is hetzelfde als een remleiding.
Vervolgens de zuiger in de draaiknop helemaal erin duwen, voorvorkolie (10W) erin, en de olieleiding er weer op. Draaiknop weer op de motor monteren, olieleiding helemaal vastzetten, en de draaiknop helemaal indraaien.
Vervolgens de draaiknop helemaal weer uitdraaien, en kijken wanneer de weerstand in het draaien weg raakt. Dat was dus een aantal slagen voordat ie helemaal uitgedraaid was. Dus helemaal uitdraaien, en nogmaals de olieleiding loshalen, draaiknop eraf, zuiger helemaal induwen, olie erbij, en weer monteren. Draaiknop weel indraaien, en uitdraaien. Nu heb ik tot 2 klikken voordat ie helemaal uitgedraaid is, weerstand. Dus zit ie vol olie.
De gehele week gereden, en de draaiknop weer helemaal uitgedraaid, om te kijken waar de weerstand ophoudt (om te kijken of er olie verdwenen is). Er is geen olie verdwenen. Job done, zou ik zeggen!
De olie was eruit verdwenen, doordat de olieleiding niet helemaal vastzat. Gelukkig dus geen kwestie van interne lekkage, oid.
Nog 1 tip voor mensen die deze fix ook willen maken: het is niet nodig om de draaiknop uit elkaar te halen!. Je hoeft alleen de olieleiding los te halen, en vervolgens de gehele draaiknop demonteren.
Het is echt een appeltje-eitje klus!
Vervolgens de zuiger in de draaiknop helemaal erin duwen, voorvorkolie (10W) erin, en de olieleiding er weer op. Draaiknop weer op de motor monteren, olieleiding helemaal vastzetten, en de draaiknop helemaal indraaien.
Vervolgens de draaiknop helemaal weer uitdraaien, en kijken wanneer de weerstand in het draaien weg raakt. Dat was dus een aantal slagen voordat ie helemaal uitgedraaid was. Dus helemaal uitdraaien, en nogmaals de olieleiding loshalen, draaiknop eraf, zuiger helemaal induwen, olie erbij, en weer monteren. Draaiknop weel indraaien, en uitdraaien. Nu heb ik tot 2 klikken voordat ie helemaal uitgedraaid is, weerstand. Dus zit ie vol olie.
De gehele week gereden, en de draaiknop weer helemaal uitgedraaid, om te kijken waar de weerstand ophoudt (om te kijken of er olie verdwenen is). Er is geen olie verdwenen. Job done, zou ik zeggen!
De olie was eruit verdwenen, doordat de olieleiding niet helemaal vastzat. Gelukkig dus geen kwestie van interne lekkage, oid.
Nog 1 tip voor mensen die deze fix ook willen maken: het is niet nodig om de draaiknop uit elkaar te halen!. Je hoeft alleen de olieleiding los te halen, en vervolgens de gehele draaiknop demonteren.
Het is echt een appeltje-eitje klus!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 4295 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 2 Reacties
- 2625 Weergaves
-
Laatste bericht door janvanvelzen
-
- 29 Reacties
- 10576 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT