lege tank

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
RobNIJ
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

lege tank

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Is iemand van jullie wel eens met een lege tank tot stilstand gekomen? Als zo iets gebeurt, kan de brandstofpomp dan schade oplopen?
Kun je als je weer gevuld hebt, direct starten of moet je eerst bepaalde handelingen doen.
Volgens mij kan ik mijn tank verder leeg rijden dan dat ik nu doe, maar ik ben bang voor eventuele gevolgen van een lege tank als ik te lang test :roll:
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Paul cr

Re: lege tank

Ongelezen bericht door Paul cr »

Tjemig Rob, goeie vraag! Ditzelfde schiet mij ook wel 'ns door het hoofd tijdens het rijden. Maar jij stelt de vraag hier op het forum, ben benieuwd naar de reakties.
Ik heb wel 'ns, met een jerrycan benzine achterop, expres doorgereden totdat ik leeg stilstond. Maar dat waren oude carb-motoren. Ik heb het met de RT nog niet durven proberen.
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Het is niet echt goed voor je benzinepomp om droog te lopen. Dus als je zoiets probeert dan direkt bij stilstand kontakt af zetten. Overigens kun je zelf uitrekenen wanneer je ongeveer stil zal vallen. in mijn geval:

ik rij 1 :17 tankinhoud 25 liter waarvan bruikbaar 23 liter. 1 streepje is dus 2 liter en 10 streepjes 20 liter en drie liter reserver. 17 x 23= 391 km en daarna is het afgelopen. Ik tank meestal na 300 tot 320 kilometer.

Groet
Paul
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Opahak schreef:Het is niet echt goed voor je benzinepomp om droog te lopen. Dus als je zoiets probeert dan direkt bij stilstand kontakt af zetten. Overigens kun je zelf uitrekenen wanneer je ongeveer stil zal vallen. in mijn geval:

ik rij 1 :17 tankinhoud 25 liter waarvan bruikbaar 23 liter. 1 streepje is dus 2 liter en 10 streepjes 20 liter en drie liter reserver. 17 x 23= 391 km en daarna is het afgelopen. Ik tank meestal na 300 tot 320 kilometer.

Groet
Paul

Maar je peilt toch niet met een aansteker he Paul,zoals in een ander topic aanbevolen ?? _002 :D :D :D :D :D ! Geweldig die humor.

[groet] jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Paul cr

Juist die bruikare liters, dat is voor mij gissen. Je schrijft 23, maar mijn " record" is 24,5 liter erbij gieten. Dat kan dus bij iedereen wat verschillen, het ligt eraan wanneer je het vol genoeg vindt. Maar na die 24,5 liter erbij gedaan te hebben was ik direkt benieuwd hoeveel bruikbare druppels er nog in zaten voordat ' ie zou beginnen te sputteren. Natuurlijk kun je ook gewoon op tijd gaan tanken, maar toch ben ik benieuwd. Als ik weet dat ik de motor weer vrij snel, zonder extra handelingen, aan de praat krijg nadat ' ie is drooggelopen dan wil ik het graag een keer uitproberen met een jerrycannetje in de koffer.
RobNIJ

Paul cr schreef:Juist die bruikare liters, dat is voor mij gissen. Je schrijft 23, maar mijn " record" is 24,5 liter erbij gieten. Dat kan dus bij iedereen wat verschillen, het ligt eraan wanneer je het vol genoeg vindt. Maar na die 24,5 liter erbij gedaan te hebben was ik direkt benieuwd hoeveel bruikbare druppels er nog in zaten voordat ' ie zou beginnen te sputteren. Natuurlijk kun je ook gewoon op tijd gaan tanken, maar toch ben ik benieuwd. Als ik weet dat ik de motor weer vrij snel, zonder extra handelingen, aan de praat krijg nadat ' ie is drooggelopen dan wil ik het graag een keer uitproberen met een jerrycannetje in de koffer.
Daar gaat het mij nu ook om.
ik heb een gaatje in de hals van de tank geboord, en nu gaat er nog meer in.
Ik kan nu 3 keer naar mijn werk op en neer, maar soms moet ik iets meer rijden en ik wil wel weten hoeveer ik gaan akn.
Het maakt natuurlijk ook uit wat je rechter pols doet.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mij is verteld dat je de tank nooit helemaal mag leegrijden omdat er mogelijk (wat?) troep onderin je brandstoftank zit, wat weer problemen kan geven voor, naar wat ik begrepen heb, (o.a.) je brandstoffilter, die zou dan verstopt kunnen raken. _001

Als ik zoiets zou willen testen, is het inderdaad met een jerrycan achterop, en de laatste kilometers op 50 km wegen, en zodra de motor overslaat of hikt wellicht de noodknop omzetten.

Andere zaken waar ik over zou nadenken;
Stel dat je inderdaad de tank helemaal leeg gereden hebt, en je moet, nadat je de tank (al dan niet uit de jerrycan) gevuld hebt, de motor weer starten, zal de startmotor een aantal keren meer dan normaal/regulier moeten ronddraaien. Je accu moet dat wel aankunnen.

Daarnaast, als je de tank leeg gereden hebt, komt er dan geen lucht in je brandstofleidingen?
Dat zal het starten, nadat de tank gevuld is, volgens mij ook kunnen bemoeilijken?

Je wilt zo'n test doen opdat je weet hoeveel kilometers je normaal gesproken kunt maken, voordat het echt "op" is, maar liever geen verdere problemen of schade, toch?
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Paul cr schreef:Juist die bruikare liters, dat is voor mij gissen. Je schrijft 23, maar mijn " record" is 24,5 liter erbij gieten. Dat kan dus bij iedereen wat verschillen, het ligt eraan wanneer je het vol genoeg vindt. Maar na die 24,5 liter erbij gedaan te hebben was ik direkt benieuwd hoeveel bruikbare druppels er nog in zaten voordat ' ie zou beginnen te sputteren. Natuurlijk kun je ook gewoon op tijd gaan tanken, maar toch ben ik benieuwd. Als ik weet dat ik de motor weer vrij snel, zonder extra handelingen, aan de praat krijg nadat ' ie is drooggelopen dan wil ik het graag een keer uitproberen met een jerrycannetje in de koffer.

Nee hoor, blijkbaar had je hem dan al bijna leeg gereden. Ik ga uit van wat het bmw boekje zegt maar dan wel voor de 1100RT. Andere machines heb ik geen verstand van. Tja, als jullie het zo precies willen weten dan is er inderdaad maar 1 oplossing en dat is proberen. Ik hoop dat je er geen problemen mee krijgt maar ik zou het nooit doen.

Succes
Paul

BTW, Nee ik kijk nooit met een aansteker in mijn tank, dat was een advies wat niet te letterlijk genomen moet worden :O
marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

Hier http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=32553 heeft iemand d.m.v. Operatie "rij de tank leeg" het reeds gedaan voor een 1200GSA zonder enig probleem. Gewoon doen dus.
Paul cr

Ik ga het proberen.
speek
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Paul cr schreef:Ik ga het proberen.
Ik hoor het graag.
It's never too late to have a happy childhood.
Maarten de Vries
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Met een RT heb ik nog geen ervaring. Maar met mijn K1200LT en daarvoor K1100LT heb ik meerdere keren zonder brandstof gestaan. Ben vaak iets te optimistisch. Maar gewoon brandstof er in, starten en lopen. Verder nooit problemen ervaren.

Succes Groetjes Maarten
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Ik heb dezelfde ervaring met mijn vorige motor, een K100rs16v. Je merkt dat de bodem in zicht komt omdat het versnellen niet meer gaat, het "smoort" lijkt het wel. Alleen met een constant laag toerental kon ik nog net de pomp halen. :oops: En na het tanken gewoon weer goed lopen. _004 Het brandstofsysteem is vergelijkbaar dus ik ga er gemakshalve maar vanuit dat het bij onze RT's net zo zal vergaan. Ik kom ongeveer 400-420 km ver voordat het lampje aangaat en nog maar één streepje heb. En soms geen streepje :shock: Maar meestal ben ik in dat geval erg in de buurt van een tankstation. Hoef ik niet (ver) naar de pomp te lopen :lol: :lol:

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Paul cr

Vandaag uitgeprobeerd. ( met een 850 RT van '97 voor de duidelijkheid :!: )
Doorgereden totdat 'ie begon in te houden. Hij slaat niet direkt af, blijft ook nog stationair lopen maar als je gas geeft merk je dat 'ie wat hapert.Ik heb hem maar niet verder leeggetrokken om evt uit te vinden wat dat voor gevolgen heeft..... 8)_
Ik heb er toen 5 liter uit de jerrycan bijgedaan (het waarschuwingslampje bleef trouwens branden). Heb toen 7 km naar de pomp gereden en heb er daar 21,74 liter bij kunnen doen.
Totaal heb ik dus 5-0,35 ( = die 7 km) + 21,74 = 26,4 liter in de tank gekregen.
Tot nu toe durfde ik max. tot zo'n 100 km door te rijden nadat het waarschuwingslampje is gaan branden. Ik weet nu dat zo'n 120 km de grens is voordat ' ie begint te sputteren. Dus die 100 km op reserve rijden blijf ik maar gewoon aanhouden.

(Volgens de handleiding is de tankinhoud van de 1150 RT 25,2 liter waarvan circa 4l reserve)
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Met de RT is het me nog nooit gebeurt, met mijn vorige motor - een R850R - wel. Het waarschuwingslampje bleek defect, en dat ontdekte ik dus pas op de A4, hij begon in te houden en net vóór de Schipholtunnel heb ik de vluchtstrook opgezocht anders had ik waarschijnlijk ergens onderin de tunnel stil gestaan.......

Door rijkswaterstaat naar de eerstvolgende pomp gebracht en daar 19,89 liter getankt. Volgens BMW is de tank 20 liter waarvan 4 liter reserve, dus hij was echt wel leeg. Maar verder nooit problemen gehad met brandstoffilter of -pomp.

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Calimero

Ongelezen bericht door Calimero »

AGVerheij schreef:Met de RT is het me nog nooit gebeurt, met mijn vorige motor - een R850R - wel. Het waarschuwingslampje bleek defect, en dat ontdekte ik dus pas op de A4, hij begon in te houden en net vóór de Schipholtunnel heb ik de vluchtstrook opgezocht anders had ik waarschijnlijk ergens onderin de tunnel stil gestaan.......

Door rijkswaterstaat naar de eerstvolgende pomp gebracht en daar 19,89 liter getankt. Volgens BMW is de tank 20 liter waarvan 4 liter reserve, dus hij was echt wel leeg. Maar verder nooit problemen gehad met brandstoffilter of -pomp.

[groet], Gerbert
Met mijn R850R heb ik hetzelfde meegemaakt. 19,5 liter ging er toen in de tank. Na hierover met BMW contact te hebben opgenomen moest ik van hen maar niet voor boordcomputer spelen.

Met mijn R1150RT heb ik nog nooit zonder benzine gestaan. Het maximun dat ik tot nu toe getankt heb was 24,81 liter na 526 kilomter gereden te hebben....

[groet] Arie
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Calimero schreef: Het maximun dat ik tot nu toe getankt heb was 24,81 liter na 526 kilomter gereden te hebben....
[groet] Arie
dat is trouwens een heel mooi gmiddelde 1:21,2
[groet]
HenkvanR -1200-
AGVerheij
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

HenkvanR schreef:dat is trouwens een heel mooi gmiddelde 1:21,2
Inderdaad _004 !
Ik moet toegeven niet altijd heel beheerst mijn rechterhand te gebruiken, maar ik zit - met woon-werk ritten van zo'n 50km - rond de 1:15,5 gemiddeld . Misschien toch eens goed laten afstellen ?

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Gisteren 22.53 liter getankt met de R1200RT.
Fiets op de middenbok en net zolang doorgegaan tot er geen druppel meer bij kon.
De actieradius op de BC stond (even voor het tanken) op 30 kilometer.
It's never too late to have a happy childhood.
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

AGVerheij schreef: Ik moet toegeven niet altijd heel beheerst mijn rechterhand te gebruiken, maar ik zit - met woon-werk ritten van zo'n 50km - rond de 1:15,5 gemiddeld . Misschien toch eens goed laten afstellen ?
Hoi Gerbert
nou ik red het ook niet volgens mij hoor maar ik let er niet zo op eigenlijk want het moet bovenal leuk blijven om te rijden natuurlijk.
ik rijd ook zo'n 40/50 (80/100 retour)kilometer woon/werk maar ongeveer gemiddeld 1:16 - 1:18
Dat hangt heel erg van mijn rechterhand af
[groet]
HenkvanR -1200-
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ooit had ik een R80ST met een 19 liter tank, reed hem jarenlang behoorlijk leeg, tussen de 18 en 18,4 liter erin gooien. Op een dag stond ik langs de weg met echt een lege tank, lopen naar de pomp: bleek er maar 18,5 in te gaan! Als je dan realiseert hoe vaak je bijna stil gestaan hebt ............ :oops:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
R1200RT-LE
Bijz: Lifestyle Edition
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik heb al 1 keer gehad dat de tank leeg was .... de meter gaf aan dat hij nog vol zat .... en volhouden met een dagteller op 425km.
Het probleem was dat de level sensor defect was ...
Normaal rij ik door tot er nog max 25 km gereden kan worden, het lijkt me dat een deel van de brandstofpomp deels droog staat, maar de benzine damp in de tank zal denk ik niet de pakkingen van de pomp uitdrogen.
Maar meestal wordt direct bij thuiskomst de motortank bij de benzinepomp volgegooid.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Ik heb het nog steeds niet aangedurfd om het bewust te doen, wat dat betreft.

Toch zat ik blijkbaar nog steeds niet "dichtbij", hoewel ik vond het na 427 km (niet op de dagteller maar op de "normale" kilometerteller) tijd om de dame weer van haar broodnodige drankje te voorzien. ook al brandde het brandstof-lampje nog steeds niet. (3 streepjes op de BID-scherm, maar ik heb begrepen dat dit indicatief is, geen absolute meetwaarde)
Bleek het "slechts" om 16,56 liter te gaan, oftewel een verbruik van 1:25,785 (en dat is met de beruchte extra gaatjes in de vul-buis ten opzichte van de laatste keer).
Of ik rij echt als een trut of de motor is perfect afgesteld door Kenny (en de andere uitlaatbochten, uitlaat, etc). :shock: _001

Als ik de handleiding van de R1100RT goed gelezen heb, gaat er 26 liter in (waarvan 4 liter reserve), dus er zat nog bijna 10 liter brandstof in.(!)

Ik blijf mij positief verbazen over mijn dame. _004

Overigens, in mijn handleiding staat dat ik de brandstof niet geheel mag oprijden ivm de katalysator.

In het tempo waarmee ik schijnbaar rij, zal dat blijkbaar niet snel gebeuren... :oops: :O :lol:
RobNIJ

dutchmidiman schreef: Bleek het "slechts" om 16,56 liter te gaan, oftewel een verbruik van 1:25,785 (en dat is met de beruchte extra gaatjes in de vul-buis ten opzichte van de laatste keer).
Of ik rij echt als een trut of de motor is perfect afgesteld door Kenny (en de andere uitlaatbochten, uitlaat, etc). :shock: _001

Als ik de handleiding van de R1100RT goed gelezen heb, gaat er 26 liter in (waarvan 4 liter reserve), dus er zat nog bijna 10 liter brandstof in.(!)
Volgens mijn reparatiehandleiding zo de reserve 6 liter zijn.
Je rijdt wel mooi zuinig, alleen 80 km recht toe recht aan?
Ik rijdt op de snelweg meestal maximaal 105-110 km/h, ben een rustige rijder maar ik haal gemiddeld de 1:20 net niet.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Inspector Gadget

Mijn R1100RT gebruikershandleiding geeft aan dat de reserve 4 liter zou zijn. _001

Ik rij over het algemeen veel snelweg, maar ga met het verkeer mee (120 km/u) of iets sneller.
Wel wat files gehad de afgelopen kilometers, maar dat is
Nu rij ik een (pittige) diesel op de vierwielige, dat reflecteert zich ook (soms ook onjuist) mijn rijgedrag op 2 wielen. (te weinig schakelen)

Maar, dit is "slechts" over 427 km, ik heb het lopende gemiddelde nog niet uitgerekend, wat dat betreft.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”