peijsj schreef:Maar is deze test nou een wetenschappelijk uitgevoerde test

en valide voor alle motoren ?
Met mijn lekenverstand zeg ik dat dat niet zo is.
Zo'n test bestaat niet. Elke motor is anders, elke rijder is anders. Rijstijl en omstandigheden (wegdek en motor/passagiers/bagage) zijn ook steeds anders.
De RT is best zwaar van voren door de telelever constructie, dus dat heeft zeker invloed. Toch geeft zo'n test wel de onderlinge verhoudingen goed weer. En als je het vergelijkt met motoren in dezelfde gewichtsklasse als de RT is het resultaat wel bruikbaar.
Wat echter het belangrijkste is (naar mijn mening) is dat het gros van de rijders niet (goed) in staat is om banden objectief te beoordelen. Het meest voor de hand liggende aspect is natuurlijk rij-ervaring en hoe/wanneer je de motor gebruikt. Iemand die er alleen bij mooi weer voor 100km uit komt, heeft een heel andere kijk op zijn banden. Zo ook het andere uiterste: iemand die vrijwel alleen woon-werk over de snelweg doet. Daarbij komt dat de doorsnee rijder maar één set velgen en banden tegelijk tot zijn beschikking heeft. Als je dan hooguit 1x per jaar (als je flink doorrijdt) banden wisselt, heb je echt geen idee meer hoe die band precies aanvoelde in het begin. Feitelijk zou je (net als bij zo'n test) een dagje op een circuit moeten doen met meerdere velgen tot je beschikking. Een rondje of 10 rijden, wisselen, weer rijden. Pas dán kun je verschil gaan voelen. Of je moet een wel heeeel goed geheugen hebben.
Als laatste heb je natuurlijk ook nog de voorkeur. Toen ik mijn motor kocht, reed dat ding als een dweil. Ik kreeg maar geen vertrouwen om lekker de bocht door te gaan. Bleek dat de vering 'op' was. Daarnaast hou ik van lekkere harde banden, die geven mij het meeste gevoel met de weg. Niet tè hard natuurlijk, want dat is niet goed. De vorige eigenaar vond een zachte motor weer lekker rijden.
En uiteraard nemen sommige mensen zonder meer de 'waarheden' van internet over. Als iemand maar hard genoeg op een forum roept dan band XYZ vreselijk cupt, praat 'iedereen' 'm in no time na. Zo vroeg ik laatst advies over offroad banden voor mijn Ténéré. De Michelin T63 werd aanbevolen. Iemand anders zei dat het rotzooi was, omdat ze na een paar duizend km's al op waren. Dat klopt...op zijn motor. Hij heeft een zwaardere offroad met meer pk's. Op het XTtje doet die band het prima, en op zwaardere offroads/allroads is de Conti TKC80 weer een betere keuze.
Voorlopig ben ik erg tevreden over de Michelin PR2. Waar ik ook erg tevreden over ben is de Continental Trail Attack die ik als achterband heb. Die heb ik voor Marokko gemonteerd en na 10k zat daar nog 6mm profiel op. Prima band op asfalt en in de regen is ie ook erg goed (2 volle dagen in de moesson getest). Ik denk dat ie zelfs beter is in de regen als de Michelin. Het profiel is nl dieper en loopt breed uit naar buiten. Maar dit is een zgn. allroad band, en ik weet niet of ie in 18" leverbaar is. Ik heb een ex-politie RT dus spaken en 17" achter. De 18" zit bij mij voor.