Uitslag toerbandentest Motoplus 2010

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
braba

Uitslag toerbandentest Motoplus 2010

Ongelezen bericht door braba »

Vandaag via de post binnen en gelijk maar eens gekeken wat de experts vinden van de huidige toerbanden. Getest over 4500 km onder een Suzuki Bandit 1250.

Eindoordeel:

"Een spannende test. Aan het eind staan twee banden gebroedelijk naast elkaar op de eerste plek, twee banden ook waarvan het karakter niet tegengestelder kan zijn. Wie op zoek is naar een harmonieuze, echt evenwichtige band, moet de Pirelli nemen. Met de Angel ST blijft het plezier, ook na veel kilometers. Zijn gelijke op het ereschavot wordt gemaakt bij Michelin en is een aan bochten verslaafde band, die echter menig rijder door het wat wiebelige gevoel onzeker kan maken. Onomstreden is het natte optreden van deze Pilot 2. De nieuwe BT023 van Bridgestone is een erg uitgebalanceerde band en staat hierdoor ook volop in de schijnwerpers. Continental en ook Dunlop moeten na 4500 km toch een veertje laten. De waterdrager kennen we al. "

Secundiar nieuw**Slijtage**Nat wegdek**Secundiar na 4500 km**Totaal**Plaats

Max. punten: 150**100**100**150**500

Pirelli Angel ST: 128**97**79**125**429**1e
Michelin Pilot Road 2: 124**95**90**120**429**1e

Bridgestone BT023: 124**97**77**121**419**3e
Continental Road Attack 2:134**75**77**128**414**4e
Dunlop Roadsmart:130**77**81**118**406**5e
Metzeler Roadtec Z6 int:119**90**75**112**396**6e
Avon Storm 2 ultra:117**100**62**115**394**7e

Tja en cijfers liegen niet en de experts hebben gesproken. De beste allround band voor 2010 is Pirelli, de beste regenkeuze is Michelin _004

Doe er je voordeel mee als je aan beurt bent voor nieuw rubber ;)
peijsj
Type: R1100RT

Re: Uitslag toerbandentest Motoplus 2010

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste

Ik heb totaal geen verstand van banden. Het interessseert me ook niet zo heel veel eerlijk gezegd (wel een beetje natuurlijk)
Maar is deze test nou een wetenschappelijk uitgevoerde test _004 en valide voor alle motoren ?
Met mijn lekenverstand zeg ik dat dat niet zo is.
Ook bij andere draadjes lees ik dat bv de specifieke bouw van onze RT's (met bv die rare gewichtsverdeling door de plaats van de tank) ook zijn invloed heeft op de slijtage van de banden. Anders gezegd. Indien een dergelijke test niet met een Bandit maar met een RT zou zijn uitgevoerd zou ik hier meer waarde aan hechten.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Jaren met supersports van meer dan 150 pk gereden,na 1e montage afgegumd te hebben reed ik daarna met pirelli dragon en later de evo's van pirelli.Zeer fijne banden,zeker in vergelijk met de harde dunlops.Het schijnt dat pirelli en metzeler het zelfde compound gebruiken... Raar dat de test dan zo afwijkt tussen deze 2 merken? Gordel/carcasstructuur anders? Rijdt nu met m'n -1200- op michelin voor,en nog een halfversleten roadattack van conti achter.Dit is een vrij zachte band,is wat zoekerig op hoge snelheid en over lijnen.Maar sturen! Rijdt met gemak op zo'n 8mm na de hele band rond aan beide zijden. Net zoals ik bij castrol olie zweer was dit ook met pirelli op mijn ninja's. Castrol blijft mijn oliemerk,en misschien kies ik ook voor pirelli op de bmw.Ik ga eens wat uitproberen,maar ben best tevrden over conti en michelin. Ik denk dat het individueel verschilt,Jij stuurt en de fiets en de banden kunnen vaak meer dan de berijder zelf! Het is maar net wat je "durft" en verantwoord vind. Feit is dat ik een stuk relaxter rijdt op een bmw rt na 20jr kawa ninja's gehad te hebben,maar menigeen heeft het nakijken als het op echt rijden opaan komt! Die gasten op nieuwe sporters met afgevijlde kneepads kijken wel eens raar als ik ze zie op een terras in zaltbommel oid,Was jij dat op die boxer? :shock: YEP ! 300km kan iedereen op het rechte stuk,sturen niet.Dat blijkt wel.

De wilde haren en het yoshimura geluid zijn verleden,motorrijden blijft geweldig.En rijden betekent voor mij bochten,en genieten van de omgeving.Banden keuzes blijven persoonlijk en ga niet blind op testen! De anwb testen,en de beste hieruit voor wat dan ook zijn niet altijd de beste.Het is maar net wat er de anwb voor vangt om 1 merk de hemel in te prijzen,en zo ist maar net.

Slechte merkbanden zijn er niet,en ik bedoel niet die chinese meuk want dat zijn geen merken en levensgevaarlijk.

[groet] Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Bij mij komen er a.s. zaterdag michelin PR2 op.( Bij Motor Service Amersfoort) Test bevestigd de goede keus. En inderdaad iedereen zo zijn eigen idee erbij, afhankelijk wat je belangrijk vind. Slijtage en nat wegdek vind ik wel belangrijk. Als ik geen of minder woon-werk zou rijden zou ik wellicht ook en "zachtere en sportievere"band kopen.

Ik heb nu de Metzelers en die komen er bij nat wegdek slechter uit de test, iets wat ik kan bevestigen uit de praktijk.
Herman
Bijz: met zumo 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Ongelezen bericht door Herman »

Ik rij nu nog met de Metzeler Roadtec Z6. Ook ik heb minder goede ervaringen op nat wegdek met deze band. Met name het gebrek aan grip valt mij tegen. Mijn garagehouder zweert echter bij deze band en raadt mij aan dezelfde weer te monteren. Heeft iemand al een ervaring opgedaan met de overstap van deze band naar bijvoorbeeld de Pirelli of de Michelin? Ben echt benieuwd of je als toerrijder (hoofdzakelijk in het zadel met dit mooie weer!) het verschil merkt.
xantingo

Ongelezen bericht door xantingo »

Ik heb op mijn 1150 RT in totaal een set of 3 Michelin PR2 opgereden.
We spreken dan over zowat 70.000 km op die drie setjes...

Wat betreft wegligging en stabiliteit vind ik die band voor een RT zeker voldoende. Op droog wegdek heb ik de banden allemaal bijna tot de rand gereden, op nat wegdek ga je vanzelf wat rustiger, toch?
Ik heb met die banden door de sneeuw geploeterd, zelfs daar hebben ze me nooit verrast.

Wanneer ik met een set banden zowat 24.000 km kan doen (en ik vervang ze echt niet wanneer ze tot op de draad gereden zijn), kan ik net een jaar rondmaken.
Ik betaal voor een set PR2 ongeveer 330 euro, dat is dus 0.014 euro per kilometer. Ik weet niet of ik een voordeliger band kan vinden met dezelfde eigenschappen.

Op mijn 1200RT liggen nu Bridgestones, ik heb er nog niet mee in de regen gereden, en ik weet ook niet hoever ze nog zullen meedraaien, maar voor de winter komen er zeker PR2 op...
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

De eerste 450 km na overstap van metzeler naar Michelin PR2 zitten erop. Dus het is nog maar een voorzichtige 1ste indruk want nieuwe band even voorzichtig inrijden.
Maar ik vond de eerst meters wennen, daarna vindt ik het weggedrag veel neutraler. Met de metzelers had ik het idee dat de motor veel meer de bocht in wilde vallen. Nu pakt hij gewoon normaal een vloeiende bocht.
Gevoelsmatig heb ik er een heel goed gevoel bij.
Helaas door het erg mooie weer nog geen ervaring bij nat wegdek.
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik heb nu als eerste montage Metzeler en geen klachten over de bocht invallen, lawaai of rijden bij regen.

Bij de Michelins op de vorige fietsen had ik lawaai en de bocht in vallen wel last van. Ik denk dat het lawaai door het over de volle breedte van de band doorlopende profiel komt. Ik deed met de Michelins 10.000 - 12.000 km's
Ik heb ook een keer Dunlop gehad. Goede grip, maar na zo'n 7.000 km totaal versleten.
Met redelijk verse Bridgestones (1000km) ben ik er in de regen bij rustig tempo in een flauwe bocht een keer afgestuiterd. Op zich zegt dat weinig, maar ik neem ze voor de zekerheid niet meer.

Anyway: wat telt is hoe je het zelf voelt en wat je belangrijk vindt. Die tests hebben hun waarde als je zoekende bent, maar ik betwijfel of normale tourrijders bij "blind proeven" tot dezelfde uitkomsten zouden komen.

BTW: Die tabel is nogal lastig lezen.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Wat tussen jou oren goed voelt is de best band voor jou zo is het gewoon.
Banden is een gevoels kwestie en daar is iedereen verschillend in .
Ik heb de Metzeler roadtec6 net door de alphen gestuurd met koud en nat weer (sneeuw En natte bergpas)
Totaal geen glijden of gevoel dt er gegleden word Voor heen scheurde ik met een gsx srad door de passen.
Ook op droog weg dek uitmuntend je kan er flink me scheuren.

En dan kom je toch weer op het verhaal 9 van de 10 kunnen niet eens uit een band halen wat er in zit.

Gr Wijnald
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

thooms schreef:Wat tussen jou oren goed voelt is de best band voor jou zo is het gewoon.
Banden is een gevoels kwestie en daar is iedereen verschillend in .
Ik heb de Metzeler roadtec6 net door de alphen gestuurd met koud en nat weer (sneeuw En natte bergpas)
Totaal geen glijden of gevoel dt er gegleden word Voor heen scheurde ik met een gsx srad door de passen.
Ook op droog weg dek uitmuntend je kan er flink me scheuren.

En dan kom je toch weer op het verhaal 9 van de 10 kunnen niet eens uit een band halen wat er in zit.

Gr Wijnald
Mee eens. Veren en schokbrekers zijn volgens mij veel grotere factoren in de wegligging.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

Mijn ervaring beperkt zich tot Bridgestone en Michelin.
Op mijn 1100RT ben ik na 2 setjes Bridgestone overgestapt op Michelin met name vanwege de slechtweer kwalitieten en de levensduur. Met M PR2 reed ik altijd tussen de 20-24000 km met de BT 17-20000. Bochten met de M PR2 vind ik prettiger, zeker omdat ze minder snel vierkant worden. Bij wateroverlast zijn de M PR2 ook duidelijk in het voordeel t.o.v. BT. Als een jaarrondrijder vindt ik dat erg belangrijk.
Naast soort banden en vering is er nog een zeer belangrijke component die volgens mij nog te vaak vergeten wordt: de bandenspanning! En is zeer eenvoudig te onderhouden. Zie ander topic hierover. viewtopic.php?f=42&t=699&p=11193&hilit= ... ing#p11193

hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Vincent@1150RT
Type: R1200RT
Bijz: Thundergreay Metallic, 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vincent@1150RT »

Ben ook een liefhebber van Michelin PR2. Heb deze onder de R1150RT gehad en veel plezier aan beleefd. Nu onder mijn nieuwe R1200RT heb ik de Conti RoadAttack en het was weer erg wennen aan een nieuwe band. Ruim 6600km en verder nog geen enkel probleem. Vergeet niet dat bij het gebruik van banden ook de juiste bandenspanning een wereld van verschil kan betekenen!
Zodra de conti's afzijn ga ik wel weer over op de M PR2.
-1200-
[groet]
Groeten,
Vincent Brouwer
==============
R1100RT-2000
R1150RT-2004
R1200RT-2010
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

peijsj schreef:Maar is deze test nou een wetenschappelijk uitgevoerde test _004 en valide voor alle motoren ?
Met mijn lekenverstand zeg ik dat dat niet zo is.
Zo'n test bestaat niet. Elke motor is anders, elke rijder is anders. Rijstijl en omstandigheden (wegdek en motor/passagiers/bagage) zijn ook steeds anders.
De RT is best zwaar van voren door de telelever constructie, dus dat heeft zeker invloed. Toch geeft zo'n test wel de onderlinge verhoudingen goed weer. En als je het vergelijkt met motoren in dezelfde gewichtsklasse als de RT is het resultaat wel bruikbaar.

Wat echter het belangrijkste is (naar mijn mening) is dat het gros van de rijders niet (goed) in staat is om banden objectief te beoordelen. Het meest voor de hand liggende aspect is natuurlijk rij-ervaring en hoe/wanneer je de motor gebruikt. Iemand die er alleen bij mooi weer voor 100km uit komt, heeft een heel andere kijk op zijn banden. Zo ook het andere uiterste: iemand die vrijwel alleen woon-werk over de snelweg doet. Daarbij komt dat de doorsnee rijder maar één set velgen en banden tegelijk tot zijn beschikking heeft. Als je dan hooguit 1x per jaar (als je flink doorrijdt) banden wisselt, heb je echt geen idee meer hoe die band precies aanvoelde in het begin. Feitelijk zou je (net als bij zo'n test) een dagje op een circuit moeten doen met meerdere velgen tot je beschikking. Een rondje of 10 rijden, wisselen, weer rijden. Pas dán kun je verschil gaan voelen. Of je moet een wel heeeel goed geheugen hebben.

Als laatste heb je natuurlijk ook nog de voorkeur. Toen ik mijn motor kocht, reed dat ding als een dweil. Ik kreeg maar geen vertrouwen om lekker de bocht door te gaan. Bleek dat de vering 'op' was. Daarnaast hou ik van lekkere harde banden, die geven mij het meeste gevoel met de weg. Niet tè hard natuurlijk, want dat is niet goed. De vorige eigenaar vond een zachte motor weer lekker rijden.
En uiteraard nemen sommige mensen zonder meer de 'waarheden' van internet over. Als iemand maar hard genoeg op een forum roept dan band XYZ vreselijk cupt, praat 'iedereen' 'm in no time na. Zo vroeg ik laatst advies over offroad banden voor mijn Ténéré. De Michelin T63 werd aanbevolen. Iemand anders zei dat het rotzooi was, omdat ze na een paar duizend km's al op waren. Dat klopt...op zijn motor. Hij heeft een zwaardere offroad met meer pk's. Op het XTtje doet die band het prima, en op zwaardere offroads/allroads is de Conti TKC80 weer een betere keuze.

Voorlopig ben ik erg tevreden over de Michelin PR2. Waar ik ook erg tevreden over ben is de Continental Trail Attack die ik als achterband heb. Die heb ik voor Marokko gemonteerd en na 10k zat daar nog 6mm profiel op. Prima band op asfalt en in de regen is ie ook erg goed (2 volle dagen in de moesson getest). Ik denk dat ie zelfs beter is in de regen als de Michelin. Het profiel is nl dieper en loopt breed uit naar buiten. Maar dit is een zgn. allroad band, en ik weet niet of ie in 18" leverbaar is. Ik heb een ex-politie RT dus spaken en 17" achter. De 18" zit bij mij voor.
jeroen12

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Zelfde test bij Das Motorrad in het Duits :)
http://www.motorradonline.de/de/zubehoe ... -17/306788
fotobiker

Ongelezen bericht door fotobiker »

Herman schreef:Ik rij nu nog met de Metzeler Roadtec Z6. Ook ik heb minder goede ervaringen op nat wegdek met deze band. Met name het gebrek aan grip valt mij tegen. Mijn garagehouder zweert echter bij deze band en raadt mij aan dezelfde weer te monteren. Heeft iemand al een ervaring opgedaan met de overstap van deze band naar bijvoorbeeld de Pirelli of de Michelin? Ben echt benieuwd of je als toerrijder (hoofdzakelijk in het zadel met dit mooie weer!) het verschil merkt.
Ik had Michelin Road Pilot er op zitten (voor en achter), en ben twee jaar geleden overgestapt op Metzeler Roadtec Z6. Ik had de pech om voor en achter binnen een maand lek te rijden. De Michelin's waren nog vrij nieuw (max 2000 km), dus wat dat betreft wel vergelijkbaar met de nieuwe Metzeler die ik kocht. Daar had ik toen geen spijt van, en ik ben nog steeds tevreden. De Michelin vond ik wat onrustig op minder goed wegdek, erg spoorgevoelig. Maar ontwikkelingen staan natuurlijk niet stil.
hans51

Ongelezen bericht door hans51 »

Na de Metzelers (naar tevedenheid mee gereden), Bridgestones BT21 (minder tevreden, eigenlijk ontevreden), nu de Michelins PR2 zowel voor als achter met al dik 10K gereden, is dit tot nog toe wel mijn favoriet.
Rijdt prima door de bochten, zowel doog als nat en ook rechtdoor zeer stabiel.
Beide bande gemonteerd door mede RT'er Nico uit Assendelft.
Hans.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De bandentests zijn natuurlijk heel aardig maar de bandentests werden niet gedaan met onze BMW's.
Bij een andere test maakt men ook weer een leuke tabel met banden die het best zouden zijn op mijn motor:
BMW R1100 R mit Alu-Gußfelge
UNSERE REIFENEMPFEHLUNG Touring
Bridgestone BT021
Conti Road Attack
Metzeler Roadtec Z6
Metzeler Interact Z6
Michelin Pilot Road 2
Pirelli Strada

UNSERE REIFENEMPFEHLUNG Sport
Bridgestone BT016

Is allemaal leuk maar het is denk ik voor iedereen anders. Wat wel zeker is dat telkens als ik nieuwe banden koop deze veel beter voelen dan de oude en dat zal voor de meeste wel zo zijn. Misschin komt de band waar meer winst op zit ook wel vaker goed uit de test. Wie zal het weten. Bij mij zit de Bridgestone BT021 erop en die voelt na 5000km niet geweldig maar niet echt slecht in de regen. Bij mij gingen ook vroeger al de Continental k112/RB2 n de TK22/44 lang mee en waren goedall round banden. Nu zouden ze me waarschijnlijk teleur stellen op deze motor ( als ze al een paasende maat hadden)
Wat was de standaard gemonteerde band op de R1100 types?

Ton

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”