REM OLIE VERVANGEN R1100RT

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
dansuy
Type: R1100RT
Bijz: 75 jaar uitvoering ?
Land: B

REM OLIE VERVANGEN R1100RT

Ongelezen bericht door dansuy »

hoi iedereen

misschien een domme vraag, maar die moeten er ook zijn

als ik remolie ververs moet ik dan ook de remolie op de ABS vervangen (of laten vervangen) of zit hier niks in ?
ik dacht toch dat vanaf 1150 er een gescheiden remcircuit was, hoe zit dit met de 1100 ?

bedankt
groetjes dansuy

DT400-XT500-R75/6-R80RT-R1100RT
Wordt MAG http://www.mag.be -Lid
Inspector Gadget

Re: REM OLIE VERVANGEN R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Idem, bij de R1100RT zit het potje voor achteren, aan de rechterkant, zag ik laatst bij Motor Service Amersfoort, toen het bij mijn dame gedaan was.

Niet iets wat je ff zo maar doet, mag geen lucht in het systeem komen, anders krijg je een ABS foutmelding.
Er is een bepaalde procedure om dit te doen, met bepaalde gereedschappen e.d.
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Remvloeistof vervangen is niet zo moeilijk hoor. Als je vanaf reservoir naar remklauw doet ververs je niet de leidingen naar en van de abs modulator. Als je dit stuk ook wilt verversen moet je de tank verwijderen zodat je bij de modulator kunt. Ook daar zitten ontluchtingsnippels zodat verversen lukt.
Ik kreeg eens een tip om in plaats van van boven naar beneden, van onder naar boven te verversen. Lucht wil namelijk naar boven. Met een grote injectiespuit en een slangetje kun je vanaf de ontluchtingsnippel bij de remklauw de verse vloeistof naar boven toe verversen. Wel op tijd het reservoir legen in dit geval anders loopt het over.
Succes
dansuy

beste vrienden

Op het mooie schema van de GS club http://www.bmwgsclub.nl/abs.html zie ik dat de remklauwen bedient worden door de ABS zodus is er geen rechtstreekse leiding van de remhendel (of pedaal) naar de remklauw.
Conclusie de remklauw wordt steeds bedient door de ABS, dus ik veronderstel dat als je olie vernieuwd deze door de ABS loopt
maar als je je tank er niet wil afnemen is deze dan wel goed ontlucht ?

Als ik fout ben hoor ik het ook graag :)
groetjes dansuy

PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De vloeistof loopt idd. door de ABS naar de tangen.

Maar in dat ABS zit maar een minieme hoeveelheid vloeistof en kan je volstaan met net doen alsof de ABS er niet is.
Die nippels zitten daar omdat daar het hoogste punt zit van dat deel van de leidingen.

Als je een keer de tank los hebt, of het gevoel hebt dat er ergens lucht in het systeem zit, dan even daar ontluchten.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Ja, PaulRS heeft gelijk, had even in mijn hoofd dat er aparte leiding van en naar abs zat maar dat is niet zo.
Wel nog even ander misverstand uit de wereld helpen. De ABS bedient de remmen niet hoor Dansuy. De remleiding loopt als het ware door de abs unit. Jij bedient dus rechtstreeks de remklauw met je rechterhand en/of voet. Alleen als de sensor bij je wiel aangeeft dat deze blokkeert zal de motronic elektrisch de abs opdracht geven de remdruk te verlagen. Er gaat als het ware een schuifje open zodat de druk in het remsysteem even wat minder is tot gedetecteert word dat wiel weer draait en dan gaat schuifje weer dicht dat druk weer oploopt. en dat tientalle keren per seconde.
Succes maar weer
dansuy

dus conclusie

de tank hoeft er niet af om alle remolie te verversen
je pompt gewoon door de ABS unit door , of niet ?

kijk eens hier waarom ik dit vraag ! http://manualspace.com/download.php?id=57
groetjes dansuy

lange Jaap

Ongelezen bericht door lange Jaap »

Het enige wat er in de abs unit zit is een aantal electromagnetische klepjes die de remdruk kunnen begrenzen door de toevoer vanaf de hoofdremcylinder te blokkeren en af te bouwen door de pomp die op de unit zit.
Toen ik mijn remsysteem wilde ontluchten heb ik eerst in een boek gekeken dat ik bij de motor gekregen heb maar daar hadden ze het idd over ontluchtingsnippels bij de abs unit.
Vond ik wat ingewikkeld worden dus het originele hier te downloaden handboek maar eens geraadpleegd; potje vullen, nippel open op de remtang, handle inknijpen, nippel dicht, handle loslaten en weer inknijpen en de nippel weer opendraaien.
Op het potje van de achterrem past ook de dop van het remontluchtingsapparaat dat op de meeste europese auto's past.
Ik heb de druk niet al te hoog ingesteld, makkelijker kan het niet.
Voor moet je wel genoeg doorspoelen, ik dacht in eerste instantie dat ik niet goed ontlucht had maar er kwam toch ook nog oude remvloeistof uit, uiteindelijk was de hoofdremcylinder lek.
Deze heb ik goed met een papieren doek gereinigd en een nieuwe zuiger met cups gemonteerd, hij remt nu als nooit tevoren.
Het makkelijkst werk je met 2 man.

Succes, Jaap
de marcel

Ongelezen bericht door de marcel »

hy
Hoe het systeem juist in elkaar zit weet ik (nog) niet ( r1150rt)
maar bij het ontluchten van de achterrem redelijk wat olie afgetapt en de
olie in het oliepotje geen mm zien zakken ??
Het woord aan de kenners..
GR..M.. 8)_
MarcoHollaar

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Ik heb ook net geprobeerd de remolie te vervangen.

1 nippel linksvoor zit zo vast dat deze niet los wil. WD40 helpt niet. Heeft iemand een oplossing, voordat ik de klauw moet utiboren en nieuwe draad tappen etc.

Achter brak spontaan af, maar daar kan eenvoudig een nieuwe schroefnippel in.

Ik hoor het graag.
Marco
MarcoHollaar

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Update.

Inmiddels gelukt. Voornippel met grote waterpomptang voorzichtig kunnen verwijderen.
Achternippel zit in aparte moer in remklauw, maar die moer is niet los leverbaar. Dus toch uitboren en tappen geworden.

Is allemaal gelukt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”