Temperatuur indicator Boardcomputer

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
R1200RT-LE
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Temperatuur indicator Boardcomputer

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Met dit iets te warme weer viel mij op bij het wegrijden dat de BC een temperatuur van 26 graden aan gaf .... raar het was toch dik boven de 30 graden :oops: .
Na enkele kilometers rijden vloog de temperatuur (buitenlucht) naar een dikke 34 graden ... leek mij meer logisch.

Het lijkt dat de temperatuur op de BC pas goed weergegeven word als de motor een 90 graden heeft behaald, dit viel mij al enkele dagen op.

Zou dit dan ook betekenen als het licht vriest dat de temperatuur pas na enkele kilometers goed wordt weer gegeven ? Dit kan dan betekenen wel of niet op je plaat de eerste kilometers .....

Zijn er meer rijders ? Of is er bij mij een slecht contact in de omgevings temperatuur sensor.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Re: Temperatuur indicator Boardcomputer

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

R1200RT-LE schreef:Met dit iets te warme weer viel mij op bij het wegrijden dat de BC een temperatuur van 26 graden aan gaf .... raar het was toch dik boven de 30 graden .
Na enkele kilometers rijden vloog de temperatuur (buitenlucht) naar een dikke 34 graden ... leek mij meer logisch.
Je beseft toch hopelijk wel dat dit een temperatuur indicatie is en niet de juiste temperatuur die de boord computer aangeeft.
De juiste temperatuur meet je met een gekeurde thermometer op 1,5 meter hoogte in een wit huisje met de deur op het noorden en voorzien van lamellen.
Zodat het goed kan door waaien. Wil je echt weten wanneer het vriest dan zal je zo iets bij je moeten hebben.
De temperatuur van je computer kan net genoeg afwijken zodat hij zegt het vriest niet, terwijl dit wel het geval is.
Wil je echt de temperatuur weten dan gewoon luisteren of kijken naar het KNMI of zo iets. En dan nog kan het plaatselijk verschillen.
Maar de temperatuur van de boordcomputer moet je nemen met wat zout dat is duidelijk niet precies genoeg.

[groet] Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
R1200RT-LE

Je heb gelijk ... het is natuurlijk een indicatie.
Wat mij opvalt is als de motortemperatuur op temperatuur is (90 graden) de buitenlucht sensor opeens begint te werken.

Bij aanvang van de rit naar huis stond te temperatuur op 23 graden, de temperatuur was op deze dag dik boven de 30 graden.
Heb tijdens het rijden de olie temperatuur en de lucht temperatuur op de board computer in de gaten gehouden, en wat schets mijn verbazing, toen de olie temperatuur op z'n 90 graden kwam steeg de lucht temperatuur heel snel naar 34 graden.

En de 34 graden klopte aardig, kreeg het gevoel dat iemand mij een blower met hete lucht aan het blazen was .... Mijn volgende RT heeft een Airco :D
Junkyard Dog

Junkyard Dog schreef:En de 34 graden klopte aardig, kreeg het gevoel dat iemand mij een blower met hete lucht aan het blazen was .... Mijn volgende RT heeft een Airco
Over dat probleem staat iets behoorlijk recents op het forum. Geschreven door Baird.
Moet je maar eens lezen. Modificaties motor Baird scheelt heel wat in de warmte.

[groet] Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet waar de temperatuursensor zit op de R1200RT, en in hoeverre deze daadwerkelijk "naakt" (niet afgeschermd) in de buitenlucht hangt, of dat een sensor is die in 1 van de lucht-inlaten zit. _001
Voor het zelfde geld zit de sensor in het dashboard bijvoorbeeld in het instrumentencluster zelf, bijvoorbeeld.

Zit de sensor redelijk "ingepakt" ergens (diep?) in de fiets, bijv. de eerder aangegeven luchtinlaat o.i.d., dan zal het een indicatieve meting zijn, totdat er daadwerkelijk buitenlucht langs stroomt, denk ik.
R1200RT-LE

De sensor zit achter de rechter plaat, altans daar zit een klein antennetje .... :shock: maar ik twijfel nu of deze niet is van de bandendruksensoren.
Dez kan je zien van onder en je kijk achter de zij plaat van de kuip ...
braba

Ongelezen bericht door braba »

R1200RT-LE schreef:De sensor zit achter de rechter plaat, altans daar zit een klein antennetje .... :shock: maar ik twijfel nu of deze niet is van de bandendruksensoren.
Dez kan je zien van onder en je kijk achter de zij plaat van de kuip ...

Dat is hem. Ook mijn temp. meter geeft soms een raar temp. beeld. Is bij mij onstaan na de laatste beurt met het inlezen van de nieuwste software. Voor de beurt werkte alles normaal. Nu blijft de temp ook soms 'plakken' en na een tijdje rijden schiet hij dan omhoog. Erg vreemd dacht eerst ook dat het aan het contact van de sensor zou liggen maar deze is schoon en ziet er prima uit. Raar maar waar. Of het iets te maken heeft met de software?? Ook de oliepeil functie is gewijzigd. Eerst direct en altijd oproepbaar via de BC knop en nu alleen automatisch na enige tijd stationair lopen bij een motor op bedrijfstemp en niet meer via de BC knop.

Zo zie je maar niet alle vooruitgang is een verbetering :D :D Toch maar eens navragen bij de dealer of het zo hoort??
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Mijn modificatie gaan over een R1150RT, niet over een 1200.

V.w.b. de thermometer, ik heb er ook een opzitten en de sensor onder gebracht in een soort pitot-buis., deze is aan de voor- en achterzijde bijna dichtgestopt met een prop aluminium folie, er kan dus wel een beetje lucht doorheen maar niet echt veel, dit om de chill-factor zoveel mogelijk uit te sluiten. Deze buis zit links naast het voorspatbord, dus redelijk dicht bij het wegdek en geeft het hele jaar door behoorlijk nauwkeurig de temperatuur door, alleen stilstaand bij een stoplicht loopt hij wat op, maar zodra je rijdt zakt hij weer naar een stabiele temperatuur. Mijn hoofddoel van deze opstelling is om te waarschuwen voor vorst aan de grond. zal nog even zoeken naar een foto,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Junkyard Dog

braba schreef:Mijn modificatie gaan over een R1150RT, niet over een 1200.
Dat klopt, maar het kan iemand op een idee brengen. En wie weet gaat het bijna op dezelfde manier.

Groeten, Anton.
The Dog is in the house

In bezit van:
R1200RT-LE

braba schreef:Ook de oliepeil functie is gewijzigd. Eerst direct en altijd oproepbaar via de BC knop en nu alleen automatisch na enige tijd stationair lopen bij een motor op bedrijfstemp en niet meer via de BC knop.
Dat heeft mijn RT altijd al gedaan, het oliepeil werkt alleen als de motor op temperatuur is en dan pas na 30 seconden stationair draaien .....
Maar de discussie over dat het maar indicatoren zijn ben ik niet helemaal mee eens, systemen zijn tegenwoordig dermate getest dat ze een >95% betrouwbaarheid hebben.
De dealer zei laats ook dat het oliepeil een indicator is en dat je altijd zelf moet kijken .... maw het zit er wel op maar werkt toch niet goed.
Ik denk dat je zo legio dingen kan bedenken ... airbag lampjes, km teller, brandstof meter enz enz ... 75 jaar geleden ... dan zou ik zeggen ja, gelijk...

Mijn eigen snelheids uitlezing heeft niet z'n betrouwbaarheid ... Big RT Smile ... 130 nee dat is net 120 km/h

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”