Opgelost: 1150 RT Controlelampje blijft branden
Moderator: RT_Patrick
Opgelost: 1150 RT Controlelampje blijft branden
Mijn controlelampje blijft branden en volgens "boekje" zou dit een storing aan een van de lampen betekenen. Deze branden echter nog allemaal, ook achterlicht en remlicht doen het afzonderlijk. Heeft iemand een remedie? Kan het soms de computer zijn welke ik dmv de spanning eraf te halen "reset" ? Of moet ik toch de bolletjes nalopen?
Re: 1150 RT Controlelampje blijft branden
Ik zet dan mijn geld op een defecte lamp van het achterlicht. Als het achterlicht stuk is, wordt deze taak door een gedimd remlicht overgenomen. Stukje extra veiligheid
Tom.

Tom.
Als je bij Motor Service Amersfoort (in Den Dolder) in de buurt bent, kan je bij Kenny een iets zwaarder lampje aanschaffen.
Hij heeft tevens een apparaat waarmee hij je fiets kan uitlezen, en waarschijnlijk zal dit ook een fout-melding zijn die uit te lezen is.
(en evt. te resetten, mocht dat nodig zijn)
Hij heeft tevens een apparaat waarmee hij je fiets kan uitlezen, en waarschijnlijk zal dit ook een fout-melding zijn die uit te lezen is.
(en evt. te resetten, mocht dat nodig zijn)
Ben ik ook ingetrapt. Schitterende oplossing van BMWRoadrunner schreef:Ik zet dan mijn geld op een defecte lamp van het achterlicht. Als het achterlicht stuk is, wordt deze taak door een gedimd remlicht overgenomen. Stukje extra veiligheid![]()
Tom.

Kleine correctie, als dat mag;
Dat is dus CAN-Bus die het oplost.
Met alle respect naar BMW, het is niet hun uitvinding of oplossing, maar waarschijnlijk Herrn Bosch, Siemens, etc.
Bij (als voorbeeld) Volkswagen werkt het precies hetzelfde;
Gaat er een remlicht-lampje defect, dan krijgt het knipperlicht een dubbel-functie.
Dat is dus CAN-Bus die het oplost.
Met alle respect naar BMW, het is niet hun uitvinding of oplossing, maar waarschijnlijk Herrn Bosch, Siemens, etc.
Bij (als voorbeeld) Volkswagen werkt het precies hetzelfde;
Gaat er een remlicht-lampje defect, dan krijgt het knipperlicht een dubbel-functie.
Heeft mijn R850R dan ook can-bus? Dan zal ik toch maar wat voorzichtiger met de bedrading zijn 

Er zijn een aantal zaken waaraan je kan zien of je fiets CAN-bus heeft;
- De diagnose-connector is geen 3-polige, platte stekker, maar een 10 polige, ronde stekker.
- De handleiding van de bewuste fiets geeft aan dat er defecte-lamp detectie in zit.
- De fiets heeft integrale ABS/ABS 2 (oftewel MA 2.4) zoals de R1150RT
Het is soweiso verstandig om voorzichtig te zijn met fietsen met ABS;
Ga je met de verlichting aan de gang (bijv. leds) dan kan je ABS-storingen krijgen, als je dat niet goed en zorgvuldig aanpakt.
- De diagnose-connector is geen 3-polige, platte stekker, maar een 10 polige, ronde stekker.
- De handleiding van de bewuste fiets geeft aan dat er defecte-lamp detectie in zit.

Ga je met de verlichting aan de gang (bijv. leds) dan kan je ABS-storingen krijgen, als je dat niet goed en zorgvuldig aanpakt.
- checkdutchmidiman schreef:Er zijn een aantal zaken waaraan je kan zien of je fiets CAN-bus heeft;
- De handleiding van de bewuste fiets geeft aan dat er defecte-lamp detectie in zit.![]()
- ex-politie fiets zonder handleiding (of reserve sleutel, of passagiersvoetsteunen

- check
Can-bus dus. Koel

Ik heb een rembekrachtiger storing gehad (deed het niet meer) toen het remlicht schakelaartje van mijn voorrem kapot was. Vond ik een beetje overdreven reactie.
Ben het met je eens dat het soms wat overdreven lijkt als zo'n kleine storing (defecte schakelaar, led-lampen, etc) een storingsmelding geeft, maar in verband met CAN-bus en/of ABS zijn er afhankelijkheden.
Zoals opgenomen stroom die binnen bepaalde grenzen moet zitten, spanningen, timing, etc.
Als in al die "intelligentie" ergens iets "vreemds" gedetecteerd wordt, zal het systeem dat signaleren.
Het is puur uit veiligheid, als duiding van een mogelijke storing.
Daarin is de R1200RT bijvoorbeeld een hele verbetering, daar is het dashboard intelligent, en codeert zelf of het een storing is, defect, etc, en geeft dat aan e.d.
Zoals opgenomen stroom die binnen bepaalde grenzen moet zitten, spanningen, timing, etc.
Als in al die "intelligentie" ergens iets "vreemds" gedetecteerd wordt, zal het systeem dat signaleren.
Het is puur uit veiligheid, als duiding van een mogelijke storing.
Daarin is de R1200RT bijvoorbeeld een hele verbetering, daar is het dashboard intelligent, en codeert zelf of het een storing is, defect, etc, en geeft dat aan e.d.
- Yobotje
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Rob, zit die stekker achter in de bips onder de buddy?dutchmidiman schreef:Er zijn een aantal zaken waaraan je kan zien of je fiets CAN-bus heeft;
-..............

Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Correct, en de R1150RT heeft dus de 10-polige ronde stekker, wat ook weer duidt op MA 2.4 qua motormanagement en intelligentie.
Je kunt de stekker bijna niet missen, is vrij groot.
PS: Heb recentelijk een R1150RT uitgelezen, en dan krijg je dingen te zien zoals accu-spanning, lucht-temperatuur, en als de motor loopt nog een aantal parameters.
Helaas bij de R1100RT (= MA 2.2, veel minder intelligent) beduidend minder
Je kunt de stekker bijna niet missen, is vrij groot.
PS: Heb recentelijk een R1150RT uitgelezen, en dan krijg je dingen te zien zoals accu-spanning, lucht-temperatuur, en als de motor loopt nog een aantal parameters.
Helaas bij de R1100RT (= MA 2.2, veel minder intelligent) beduidend minder

Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 02 jul 2010, 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou Tom (Roadrunner), je kunt je geld in je zak houden. Diagnose was helemaal juist. Half uur terug de lamp vervangen (12V, 10W) en controle lamp gaat na zo'n 3 sec uit.
Leo
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Voor het eerst dat ik hoor dat de R1150RT een CANbus heeft, ik zet hier toch een paar ?? bij. Een intelligente oplossing voor een defectlampje kan ook zonder CANbus, dus wie overtuigd mij?? Volgens mij is de CANbus met veel bombarie geïntroduceerd bij de eerste 1200 typen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
De R1150RT heeft inderdaad niet "echt" CAN-bus, daarin heb je gelijk.
BMW noemde het toen nog het BMW Motorrad Single Wire System omdat het hun eigen implementatie was, heb ik begrepen.
BMW noemde het toen nog het BMW Motorrad Single Wire System omdat het hun eigen implementatie was, heb ik begrepen.
Volgens Wikipedia is het Single Wire System (SWS) geïntroduceert op de R1200GS in 2004.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Wire_System
De R1150RT is gemaakt tot 2004, dus het zou kunnen dat het op de laatste modellen zit, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Antoine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Wire_System
De R1150RT is gemaakt tot 2004, dus het zou kunnen dat het op de laatste modellen zit, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Antoine
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 3013 Weergaves
-
Laatste bericht door Andre72
-
- 13 Reacties