Help !!! R1100RT start niet meer.

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Steve

Help !!! R1100RT start niet meer.

Ongelezen bericht door Steve »

Beste alleen,

Zoals het onderwerp al schetst overkwam/komt mij het volgende..
Na een tijd niet te hebben gereden denk 1a1,5 maand ivm de geboorte van me zoontje had ik voor afgelopen zondag-middag een ritje gepland.
Hele week al naar uit gekeken weer lekker te gaan touren,
afijn zondag-middag de motor uit de schuur geduwd en nog wat stof afgeveegd :oops: contact om en hem starten om even op temperatuur te komen,
motor start merkte wel dat de accu best al wat kracht kwijt was, maar hij starte meteen zette het handgas open zodat hij wat toeren maakte..
Na ongeveer 40 a 60 sec. viel de motor uit.. ineens niet dat als hij verzuipt of dergelijk gewoon in een keer UIT..
Dacht toe ohhh wat krijgen we nu, dus hup op de start knop en hoorde gewoon de startmotor maar hij wilde niet aanslaan, na nog vele startpogingen de accu leeg. accu aan de lader voor een uur of 5 en op nieuw proberen..
-eerst het alarm af (red alert alarm :!: denk nog niet dat ik hier moet zoeken)
-contact om dan hoor je altijd de benzinepomp nu ook en dan tikken van een relais waarna de benzinepomp weer draait ?? heb dit normaal niet,
-na een paar keer de pomp te hebben gehoord blijft het stil dan starten, startmotor draait maar wil niet aanslaan ook geen teken van een ontsteking.
is een warrig verhaal maar zo is het gegaan.

Dus heb een probleem hij start niet....

Heb toen gecheckt of er een ontsteking is.. bougie er uit en tegen het blok/bout/frame gehouden maar geen vonk,
kreeg wel een schok toen ik gewoon het rubber van de bougie stekker vast had..

Nu wilde ik stap voor stap dingen testen om zo onderdelen te kunnen uitsluiten.
Ik dacht om te beginnen bij het uitlezen van de motronic (moet hier morgen even een led voor kopen) en hoop hier een fout uit te kunnen halen.
En ook wilde ik de hall-gevers doormeten, had op het forum een linkje gevonden, weet iemand waar ik de stekker hiervan kan vinden????

iemand nog andere tips..

[groet] Stefan
PaulRS

Re: Help !!! R1100RT start niet meer.

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
Steve schreef: -contact om dan hoor je altijd de benzine pomp nu ook en dan tikken van een relais waarna de benzine pomp weer draait ?? heb dit normaal niet,
-na n paar keer de pomp te hebben gehoord blijft het stil
Als ik dit goed begrijp, lijd de pomp een eigen leven?

Normaal moet de pomp 2 tellen draaien als je contact aan zet en dan niks meer totdat je de starterknop indrukt.
Dan komt de pomp ook weer bij.

Wat gebeurd er u als je contact aanzet?

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

beste Stefan,
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie spruit.

Ik weet niet in welke regio je woont maar ik weet wel zeker dat onze Kenny van Motor Service Amersfoort een oplossing heeft voor zo'n beetje alle problemen. Zijn gegevens vindt je in “korting voor leden”.

viewtopic.php?f=50&t=1763

Succes.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Steve

PaulRS schreef:Hoi.
Steve schreef: -contact om dan hoor je altijd de benzine pomp nu ook en dan tikken van een relais waarna de benzine pomp weer draait ?? heb dit normaal niet,
-na n paar keer de pomp te hebben gehoord blijft het stil
Als ik dit goed begrijp, lijd de pomp een eigen leven?

Normaal moet de pomp 2 tellen draaien als je contact aan zet en dan niks meer totdat je de starterknop indrukt.
Dan komt de pomp ook weer bij.

Wat gebeurd er u als je contact aanzet?

Groeten, Paul.
Als ik het contact aan zet hoor ik de benzine pomp als normaal, dan een relais tikken stuk of 2a3 keer dan weer de benzine pomp.. dit herhaalt zich soms meerdere malen. tot dat inderdaad de benzine pomp stopt.. dan gebeurt er verder niks..
edit: Zal eens luisteren of dit tikkende relais uit de motronic komt of uit de benzine pomp als dat daar in zit.

@ Walter Kom uit De Lier (Westland) ligt tussen Hoek van Holland en Den Haag, Amersfoort is dan ver duwen :D

Stefan
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Kan ook vuil zijn wat ergens in je brandstofsysteem de boel verstopt, omdat hij een tijdje stil heeft gestaan. Daarom wellicht enige tijd gelopen en daarna uit. Het tikken van het relais kan duiden op een slecht relais.
Zelf heb ik ook al een keer gehad dat hij ineens uitviel, deed het soms wel en soms niet. Soms ook starten en na een minuut uit. Was toen een defecte halgever.

Als je wel een schok kreeg, maar geen vonk had op de bougie, dit ook nog uitsluiten door bijvoorbeeld nieuwe bougies te nemen en dit nogmaals goed te controleren (bougie goed aarden)

Na contact aanzetten hoort de benzinepomp een maal te draaien. Daarna heeft hij druk opgebouwd en hoort hij niet opnieuw aan te slaan. doet hij dit wel raakt hij zijn druk (lekkage of verstopping) kwijt of is er iets anders aan de hand waardoor hij opnieuw aangestuurd wordt (BV defect relais )

zo de mogelijkheden uitsluiten enne Kenny zit in Den Dolder, dus dat is alweer dichterbij en hij is in de mogelijkheid om de motorfiets op te halen als je geen lokale dealeRT hebt.
Steve

Heren,

Bedankt voor alle reacties, heb nu een richting in wat ik moet zoeken, zal laten weten als ik meer weet.
Aan een verstopping had ik nog niet gedacht..
maar zal de motronic zien dat als er geen benzine is dat hij dan ook geen ontsteking geeft ?

Vind het zelf erg leuk om aan de motor te sleutelen (rijden is tuurlijk beter :D )
Naar de dealer gaan kan altijd natuurlijk, probeer zo ook nog wat op te bezuinigen ivm niet al te grote beurs.

[groet] Stefan
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
sanderh schreef: Na contact aanzetten hoort de benzinepomp een maal te draaien. Daarna heeft hij druk opgebouwd en hoort hij niet opnieuw aan te slaan. doet hij dit wel raakt hij zijn druk (lekkage of verstopping) kwijt of is er iets anders aan de hand waardoor hij opnieuw aangestuurd wordt (BV defect relais )
Helaas, dit is niet druk gerelateerd.
Het eenmalig opstarten van de pomp is een signaal vanuit de Moronic, na contact aan.

Een fout in de HES, of de bedrading ervan kan wel de pomp meermalen aansturen en nog wat onverwachte taferelen.
Het zomaar meewerken van de injectoren is er zoeen en klinkt als een snel schakelend relais.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Steve

PaulRS schreef:Een fout in de HES, of de bedrading ervan kan wel de pomp meermalen aansturen en nog wat onverwachte taferelen.
Het zomaar meewerken van de injectoren is er zoeen en klinkt als een snel schakelend relais.
HES ?? die afkorting ken ik nog niet er klinkt bij mij een snel schakelend relais..
sanderh

PaulRS schreef:Hoi.
sanderh schreef: Na contact aanzetten hoort de benzinepomp een maal te draaien. Daarna heeft hij druk opgebouwd en hoort hij niet opnieuw aan te slaan. doet hij dit wel raakt hij zijn druk (lekkage of verstopping) kwijt of is er iets anders aan de hand waardoor hij opnieuw aangestuurd wordt (BV defect relais )
Helaas, dit is niet druk gerelateerd.
Het eenmalig opstarten van de pomp is een signaal vanuit de Moronic, na contact aan.

Een fout in de HES, of de bedrading ervan kan wel de pomp meermalen aansturen en nog wat onverwachte taferelen.

Groeten, Paul.
Ah weer wat geleerd.
Ben ook wel benieuwd was je bedoeld met de HES
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

HES - Hall effect sensor, of Hall sensor, is een sensor die via het Hall effect
(Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hall-effect )
de positie van de krukas meet voor de motronic.

Zoek maar eens op dit forum: de Hall effect sensor is oorzaak van veel problemen, want gaat geregeld stuk.
Voor sommige techneuten is dit dan ook een van de eerste verdachten bij aanhoudende startproblemen.
Interessante link door iemand gepost met specifieke R1100RT info over de HES:
http://www.ebbo.org/2av54.php

Hans
Steve

Duidelijk _004

Had die site ook gevonden. zojuist een led gekocht om de motronic uit te lezen om te kijken of hij een fout geeft op een van de sensors,
anders moet ik hem doormeten, weet iemand waar ik die stekker kan vinden waar ze het overhebben die aan de 2 sensors zit van de HES :?:
Steve

Zojuist dmv een handleiding de motronic uitgelezen.
Omdat de motor niet start alleen foutcodes 1122 & 1133 welke van de hall sensors (HES) zijn, zal deze dus los moeten testen.

Verder tijdens het uitlezen enkele keren geprobeerd te starten.. tot jahoor hij sloeg aan voor enkele seconde waarna weer die stilte..

HansD schreef: Interessante link door iemand gepost met specifieke R1100RT info over de HES:
Weet iemand of er tussen de HES en de motronic nog een stekker zit warop ik die sensors kan testen zoals in afbeelding van dat linkje??
of Andere tips :oops:

[groet] Stefan
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Steve schreef:
Weet iemand of er tussen de HES en de motronic nog een stekker zit warop ik die sensors kan testen zoals in afbeelding van dat linkje??
Volg het kabeltje dat vanaf de hall-sensoren naar boven loopt. Bij de 1150RT vind je dan onder de tank een stekkerverbinding en ik neem aan dat dat bij een 1100RT niet veel anders zal zijn.

Tom.
sanderh

Steve schreef:Zojuist dmv een handleiding de motronic uitgelezen.
Omdat de motor niet start alleen foutcodes 1122 & 1133 welke van de hall sensors (HES) zijn, zal deze dus los moeten testen.

Verder tijdens het uitlezen enkele keren geprobeerd te starten.. tot jahoor hij sloeg aan voor enkele seconde waarna weer die stilte..

HansD schreef: Interessante link door iemand gepost met specifieke R1100RT info over de HES:

[groet] Stefan
1 foutcode staat er schijnbaar altijd in heb ik begrepen en als hij het ineens wel doet en weer afslaat zou het wel eens de hallgever kunnen zijn. Ik weet niet hoe je dit kan testen.
BeemerBert
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Hallo Steve, hier een beetje info over de Hallgever en een goedkope leverancier van gerepareerde voor het geval dat:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... er&start=0

Groet, Bert
Steve

Bedankt Bert, heb de motor zaterdag naar de garage gebracht en vandaag reactie, was inderdaad de hallgever.
er wordt er nu een ingezet van een sloopmotor die er 20k mee heeft gereden.

Verder zat het zaterdag ook niet mee, toen de motor op de aanhanger stond dacht ik laat ik de ruit even zakken..
dat werkte niet, zojuist te horen gekregen dat de elektromotor kapot is _003
vaak zit het mee en soms een hoop tegen.
gelukkig gebruik ik zelden het verstellen van de ruit, altijd omhoog :D lekker uit de wind,
is verder wel jammer dat t nu niet werkt, van de winter kijken of de motor kunnen vervangen of repareren.

[groet] Stefan
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Hoi Stefan,

Fijn dat de oorzaak van je probleem bekend is en opgelost zal worden. _004

Het niet op neer gaan van de ruit kan ook een niet goed of vervuild contact zijn van de bedieningsschakelaar.
Zou daar als ik jou was eerst naar kijken!

[groet]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Steve

Had op dit handige forum al het een en ander gelezen over problemen met de ruit van contactjes tot relais.
ik wacht eerst tot hij is gerepareerd, zal enkele dagen duren, en dan weer genieten van het mooie weer wat ze voorspellen.
In de winter had ik al groot onderhoud gepland waar onder ook de ABS-modificatie, dan meteen raambediening meenemen.

[groet]

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”