navigatie

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
deHaai
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Emmen

navigatie

Ongelezen bericht door deHaai »

Hallo, jongens mijn vraag is eigenlijk deze,
op mijn intercom van Bearh van 1999 zijn 2 headsets bekabeld op aangesloten.
Maar er is nog een stekker over, kan ik daar een navigatie bekabeld op aansluiten voor het geluid?????
Hoe kom ik daar achter, wie heeft daar een idee van ? :idea:

groeten, Gradus
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: navigatie

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Wellicht bij de link "handige RT-downloads" helemaal onderaan de hoofdpagina....daar staan een paar handleidingen van Baehr intercomsystemen.... :D
deHaai

Bedankt Berrybeer voor de tip, volgens mij is dit de zelfde intercom
dus het moet mogelijk zijn,
tenminste als ik op de http://www.vanollefen.nl kijk

groet'n uut Valthermond.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Staat er een model-nummer op van Baehr?

Waarschijnlijk is het een zilverkleurige, gesealde en redelijk zware kastje?
Met een dikke zwarte "computerstekker" (DB25, voor de kenners) waaruit alle bedrading komt?
Dan staat de typeaanduiding meestal aan 1 van de zijkanten, (witte stickertje) met zoiets als "MKA Vario", "Versa", "SMS 01 AU", of iets dergelijks.
(ik heb hier verschillende modellen liggen, en in die periode zaten de typeaanduidingen aan de zij- of achterkant).

Het is heel belangrijk dat je het juiste model identificeert, omdat niet alle stekkers van de Baehr audio-aansluitingen zijn.
Sommige aansluitingen zijn zogenoemde systeembus aansluitingen bedoelt om een door-lus te doen naar andere Baehr-modules, zoals communicatie, bedieningsknoppen op het stuur met evt. een display, e.d.
Als je "gewoon" je navigatie op zo'n DIN-stekker zou aansluiten zonder de juiste kabel/verloop, is er het risico dat er iets stuk gaat (meestal de navigatie)
(hoewel bij Baehr over het algemeen de systeembus aansluitingen 6-polig DIN zijn, en audio 5-polig DIN)

Uit die periode hadden de meeste Baehr's een zogenoemde radio-ingang (dus wel lagere prioriteit, oftewel als je passagier praat, overstemd hij/zij de audio van die radio-ingang) die als een zeer klein (3-polig) mini-stekkertje er uit ziet.
deHaai

Bedankt voor deze nuttige tip, ik zal eerst even kijken of er uberhoupt wat op staat?????
Maar dat laat ik nog even weten. _001

groeten, Gradus.
Inspector Gadget

Bij de wat nieuwere generatie Baehr's zit er een grote sticker op de bovenkant met daarop het model.

Die witte sticker zal, tenzij weersinvloeden je voor zijn geweest, ergens op de behuizing zitten, waar ook het serie-nummer aangegeven staat (met dotmatrix of typemachine schrift).
Dus goed rondom de behuizing kijken, alle zijkanten, onder- en bovenkant.

En anders, als je die gekregen hebt, de documentatie ;)

Als er verlengkabels op je huidige systeem aangesloten zitten zal je de labels vaak nog wel vinden.
Bij Baehr zijn meestal de volgende coderingen in gebruik;
AKN - Navigatie-kabel
AKU- Universele kabel
AKF- Funk, oftewel portofoon e.d.
AKT- telefoon, oftewel GSM
AKM- microfoon
etc.

Wat betreft de diverse DIN-aansluitingen:
5 polig DIN, zwarte stekker, vrouwelijk: bestuurder
5 polig DIN, zwarte stekker, vrouwelijk, gele ring om kabel: passagier
6 polig DIN, witte stekker, vrouwelijk: systeem-bus aansluiting (bijv. stuurbediening)
6 polig DIN, witte stekker, mannelijk: audio-signalen van externe Baehr module (bijv. zend-module)
5 polig DIN, zwarte stekker, mannelijk: aansluiting van externe Beahr module (bijv. zend-module)

Nu is Baehr redelijk voortvarend in die tijd, en hebben ze speciale verloop-kabels om je "standaard" audio-bron toch "extra" te kunnen aansluiten, op bijvoorbeeld de "ongebruikte" aansluitingen zoals passagier-, radio-, of externe-module ingang.
Kost wel geld als ik de prijzen zo zie :shock:

Maar goed, eerst maar uitvinden wel systeem je hebt, dat bepaald in grote mate wat je (on)mogelijkheden zijn.

Ben benieuwd! ;)
deHaai

dutchmidiman schreef:Staat er een model-nummer op van Baehr?

Waarschijnlijk is het een zilverkleurige, gesealde en redelijk zware kastje?
Met een dikke zwarte "computerstekker" (DB25, voor de kenners) waaruit alle bedrading komt?
Dan staat de typeaanduiding meestal aan 1 van de zijkanten, (witte stickertje) met zoiets als "MKA Vario", "Versa", "SMS 01 AU", of iets dergelijks.
(ik heb hier verschillende modellen liggen, en in die periode zaten de typeaanduidingen aan de zij- of achterkant).

Het is heel belangrijk dat je het juiste model identificeert, omdat niet alle stekkers van de Baehr audio-aansluitingen zijn.
Sommige aansluitingen zijn zogenoemde systeembus aansluitingen bedoelt om een door-lus te doen naar andere Baehr-modules, zoals communicatie, bedieningsknoppen op het stuur met evt. een display, e.d.
Als je "gewoon" je navigatie op zo'n DIN-stekker zou aansluiten zonder de juiste kabel/verloop, is er het risico dat er iets stuk gaat (meestal de navigatie)
(hoewel bij Baehr over het algemeen de systeembus aansluitingen 6-polig DIN zijn, en audio 5-polig DIN)

Uit die periode hadden de meeste Baehr's een zogenoemde radio-ingang (dus wel lagere prioriteit, oftewel als je passagier praat, overstemd hij/zij de audio van die radio-ingang) die als een zeer klein (3-polig) mini-stekkertje er uit ziet.

Nou, ik heb het rondom beken maar net wat je al zei op de sticker is nog te lezen SMS 0?????????
En wat betreft wat er op de behuizing moet staan, ik kan er niks anders op vinden als Baehr maar dat wisten we al,
het enige wat ik nog wel kan zeggen dat is dat de witte stekkers aan elkaar verbonden zijn.
de zwarte die over is, is een 5 polig mannelijk.

ik hoop dat je mij hier verder mee kan helpen.
vr gr Gradus.
Inspector Gadget

Is waarschijnlijk de "SMS 01" of de "SMS 01 AU", oftewel de "Gegensprechmodul" ;)
Ook bekend als set onder de naam "MKA Vario", een beetje een voorloper van de Verso.

Ik zal je per email de handleiding (leider alein auf Deutsch) toesturen, ca. 3,2 Mb groot, als PDF.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”