voetsteunen

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
GOOVAEF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2009, 16:02
Type: R1150RT

voetsteunen

Ongelezen bericht door GOOVAEF »

Bij lange ritten in heet weer kan het deugd doen de benen te strekken en ze in de rijwind te houden.
In de states heeft men daarvoor zgn "HIGHWAY PEGS" ontworpen: dit zijn inklapbare voetsteunen die op de cyl koppen in de uitsparing voor de bougie-kappen gemonteerd worden.
Dit lijkt me wel wat, is er iets bekend hierover bij jullie?
Gebruikersavatar
GOOVAEF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2009, 16:02
Type: R1150RT

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door GOOVAEF »

http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2748" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is de fabrikant
Gebruikersavatar
GOOVAEF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2009, 16:02
Type: R1150RT

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door GOOVAEF »

http://www.cyclegadgets.com/Products/pr ... p?Item=ELF" onclick="window.open(this.href);return false;
nog eentje..
Inspector Gadget

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

GOOVAEF schreef:http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2748
dit is de fabrikant
Correctie!
Dit is niet de fabrikant, maar een leverancier.
Die overigens niet buiten de US verkoopt, alleen "via een omweg".

De fabrikant van deze Highway Pegs is CVM Touring;
http://www.ccmotorcycles.com/
Gebruikersavatar
GOOVAEF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2009, 16:02
Type: R1150RT

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door GOOVAEF »

Allà,
tis goed, maar wéét je er iets over??
moeten de bouten vd cyl kop los-risico voor olielek, kan ie bij omvallen schade a de kop veroorzaken, stevig genoeg etc..??
ps ik ken een belg die in NY woont, dat loopt wel los
Inspector Gadget

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De installatie-handleiding staat op de website;
http://www.ccmotorcycles.com/WORK/WEB-E ... ooklet.pdf

Ik heb 3 jaar in de US gewoond en daar zijn de wegen vrij uitgestrekt, en kan je prima dergelijke "pegs" gebruiken.
En ik heb wel eens op een motor gereden waar ze opzaten, maar ik ben er geen echte fan van, tenzij de motor echt "uitgestrekt" is qua lengte/zit-houding.
En dan nog een gewenning en zit-houding (of beter: leun-houding?) die mij toen niet echt kon bekoren.
Dat is althans mijn "weet er over".

Maar in de Benelux _001

Verkeerstechnisch lijkt het mij, in mijn persoonlijke visie, een gevaar-vergrotende oplossing, omdat je naast je reactie-secondes, ook nog een extra seconde zal moeten verwachten als je in een (nood?)situatie je voeten moet verplaatsen van deze "highway pegs" naar je "reguliere" pedalen, om de achterrem en/of versnelling moet bedienen.

En het zou mij ook weer niet verbazen dat wel ook wel een verkeersregel zal zijn dat je voeten op de pedalen moeten zitten :lol: en wellicht zelfs bekeuringswaardig.

Vindt het overigens wel een hele prijzige oplossing.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3352
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door HansD »

GOOVAEF schreef:Bij lange ritten in heet weer kan het deugd doen de benen te strekken en ze in de rijwind te houden.
In de states heeft men daarvoor zgn "HIGHWAY PEGS" ontworpen: dit zijn inklapbare voetsteunen die op de cyl koppen in de uitsparing voor de bougie-kappen gemonteerd worden.
Dit lijkt me wel wat, is er iets bekend hierover bij jullie?
Europese tegenhanger is het VarioRastensysteem van Wunderlich, waarmee de voetsteunen 23, 30 of 50 mm zijn te verstellen.
http://www.wunderlich.de/frame.php?Make ... id=8700121
Hans
Gebruikersavatar
GOOVAEF
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2009, 16:02
Type: R1150RT

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door GOOVAEF »

hm hm,

niet aan gedacht, idd kan je in een onverwachte situatie niet zo snel reageren.....

tis nochtans verleidelijk -dit oude karkas- even van houding te wisselen op lange ritten

thanx voor reacties
Inspector Gadget

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Laten we eerlijk zijn, sommige BMW zadels blinken niet uit in comfort.
Maar, net als bij de voiture, je zadel zou (nog meer) verstelbaar moeten zijn.

Als je problemen hebt met de zit-houding, zeker na de wat langere ritten, zijn dit de punten die ik gedaan heb om het te verbeteren;
- stuurverhogers, evt. set-backs (1 cm extra hoogte was voor mij perfect)
- betere zadel (ik heb gekozen voor Cordin, maar er zijn vele andere merken, wellicht is het een idee je huidige zadel te laten aanpassen, dat kan namelijk vaak ook)
- grip-puppies (comfort-verhogen van je handles, waardoor je minder neigt naar knijpen of stroeve houding)
- schakel- en rem-pedaal vergroters
- als je huidige ruit je een in bepaalde zit-houdig "dwingt", andere (hogere, bredere?) ruit, of ruit-opzet stukken.
- ruggen-steun (niet altijd een gezicht, maar als het helpt, moet je daar maling aan hebben)
- Laat je fiets eens nakijken door een specialist wat betreft banden en (vooral) vering
- 2 uur rijden, daarna 15 minuten rust ;)

Al met al tips die m.i. ook tot het comfort kunnen bijdragen, zonder een compromis te doen aan de evt. veiligheid (versus dergelijke Highway pegs)

Dergelijke voetsteunen kunnen een prima oplossing zijn voor de lange, rechte stukken en de glooiende bochten.

En je kan m.i. testen of dit je zal helpen door je voeten eens bovenop de cylinders te leggen (als de motor koud is, natuurlijk! :roll:) terwijl de fiets op de middenbok staat.
Afhankelijk van je lichaamslengte, krijg je na verloop van tijd het gevoel of je hele lichaam uitgestrekt wordt, als een "V" op zijn kant, als het ware. (in plaats van een "L" op zijn kant).
Ik denk, met mijn koude-grond expertise (not!), dat dit komt omdat bij de R..RT series, het stuur niet zo ver naar je toe komt, als bijv. het geval is bij "choppers" en dergelijke. Tevens zal de ietwat kortere wielbasis (versus een chopper) hierin wellicht ook meespelen.
En het feit dat de voor-schokdempers ook niet bepaald naar je toe "glooien" (ivm telelever, etc).
Onze zit-houding is per definitie vrij rechtop, en als het voor jou ongemakkelijk is, kan daar zeker wat aan gedaan worden.
Afhankelijk van budget, wat het ongemak precies is, en dus wat je wilt oplossen.

En inderdaad, de tip van HansD, de Wunderlich pedaal-adapters.
Gebruikersavatar
Gambit2011
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 apr 2010, 01:00
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede
Locatie: Ede

Re: voetsteunen

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Ben wel benieuwd wat er uiteindelijk op je motor is gekomen.

Zijn het de highway pegs of de pedaal-adapters?

Wat je ook hebt aangeschaft, ben benieuwd, misschien toelichting met foto.

Vincent
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”