Re: File-rijden

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goed, de 1e vraag dan maar;

File-rijden wordt gedoogt, echter met alarm-lichten aan wordt weer niet gedoogt, terwijl het aan- en uitgaan van verlichting (knipperverlichting in dit specifieke geval) m.i. extra zichtbaarheid geeft als je tussen het file-verkeer door heen rijdt.

Wat is de reden dat alarm-lichten (of uberhaubt knipperlichten gebruik) tijdens het file-rijden niet is toegestaan? (tenzij je tijdens het file-rijden terug wil naar een rijbaan natuurlijk)
Ik heb mij daar altijd een beetje over verbaast en ben benieuwd naar de reden daartoe.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hi Dutch

We zijn een sterk volk als het gaat om gedogen. Filerijden is voor ons motorrijder sowieso al levensgevaarlijk. Maar we doen het toch, want we zijn immers lekker smal en kunnen tussen al die koekblikken doorrijden. En of het nu gedoogd of niet gedoogd is: ik rijd met alles wat kan knipperen aan tussen de file door en wel met zeer lage snelheid en af en toe claxxoneer ik ook nog ff. Er hoeft maar 1 malloot ( er die zijn er zat momenteel) z'n deur open te doen om de asbak te legen en het is gebeurd. Ben benieuwd wat onze examinator hiervan vindt.

[groet]
Jos, on the road again _004

dutchmidiman schreef:Goed, de 1e vraag dan maar;

File-rijden wordt gedoogd, echter met alarm-lichten aan wordt weer niet gedoogd, terwijl het aan- en uitgaan van verlichting (knipperverlichting in dit specifieke geval) m.i. extra zichtbaarheid geeft als je tussen het file-verkeer door heen rijdt.

Wat is de reden dat alarm-lichten (of uberhaubt knipperlichten gebruik) tijdens het file-rijden niet is toegestaan? (tenzij je tijdens het file-rijden terug wil naar een rijbaan natuurlijk)
Ik heb mij daar altijd een beetje over verbaast en ben benieuwd naar de reden daartoe.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Marruk8865

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Voor het filerijden is een gedragscode opgesteld: http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarin staat; "Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt"

Dit is dan ook "maar" een gedragscode waar geen rechten aan ontleend kunnen worden. Maar er zijn voldoende feiten waarmee flink wat duiten uit je zak getrokken kunnen worden als je deze gedragsregels niet volgt. Denk maar aan het "niet links inhalen" als er met een te hoog snelheidsverschil tussen de file door word gereden.

Artikel 69 RVV 1966 waarin omschreven werd door wie en wanneer knipperende waarschuwingslichten gevoerd diende te worden is vervallen.
Voortaan wordt het aan het oordeel van de weggebruikers overgelaten in welke gevallen zij knipperende waarschuwingslichten willen gaan voeren. Hierbij wordt uitgegaan van de vooronderstelling dat weggebruikers in het algemeen slechts gebruik van hun knipperende waarschuwingslichten zullen maken als hun voertuig gevaar oplevert voor andere weggebruikers, bijvoorbeeld indien het voertuig met pech op de rijbaan staat of indien het voertuig aan de achterzijde van een file aansluit en sterk snelheid moet verminderen.

Dus het rijden (tussen de file door) met knipperende waarschuwingslichten is dus niet strafbaar gesteld. De wijze van gebruik hangt af van de concrete situatie.
Maar ook hier is van toepassing; bij verkeerd gebruik...
Inspector Gadget

Marc,

Thanks;
Dat je geen richtingaanwijzer gebruikt als je een file-rijdende motorrijder bent, begrijp ik heel goed;
De 1e regel die je altijd leert als je de richtingaanwijzer gebruikt, is dat je eerst in de spiegels kijkt (tegenovergestelde kant waar je naar toe wilt, dan in de richting waartoe je wenst te gaan afbuigen en dan over de schouder waartoe je wenst te gaan afbuigen en pas dan je richtingaanwijzer) voordat je de richtingaanwijzer gebruikt. Dus wil je naar links, kijk je eerst in je rechter-spiegel, dan linker-spiegel, dan linker-schouder en pas dan zet je de richtingaanwijzer naar links uit, etc.
Maar alarm-lichten zijn m.i. niet alleen gevaar-lichten maar een algemeen signaal als "let-op!"-lichten.
Sterker nog, dat wordt ook aangegeven, als je achteraan een file in komt rijden, signaleer het achterop komende verkeer door middel van je remlicht of alarm-lichten ivm je kleinere profiel.
En nog veel sterker, moderne auto's moduleren hun remlichten en soms gaan zelfs hun alarm-lichten aan, als er een flinke rem-vertraging gedaan wordt.
Mijn fiets ook, maar elektronica is mijn ding, en veiligheid vindt ik ultimo belangrijk, voor mij en voor mijn medeweggebruikers, het is hier vol zat.
Dat je niet je richtingaanwijzer gebruikt tijdens het file-rijden begrijp ik volledig, dat schept verwarring, totdat je terug gaat naar een rijstrook.
Maar alarm-lichten vindt ik wel zo veilig, want bijna iedereen (ik ook) heeft overdag ook verlichting aan, dus voor de gemiddelde automobilist val je dan niet op in de woud van koplampen in hun achteruitkijkspiegel.

En als we kijken naar jou en je collega's (en andere, al dan niet voorrangsvoertuigen, die daar ontheffing voor hebben gekregen van de Minister) die gebruik maken van de vluchtstrook voor hun werkzaamheden, zie je daar ook vaak dat naast de zwaailichten (en niet altijd de sirene) ook de alarm-lichten gebruikt worden.

Met een richtingaanwijzer geef je de intenties weer (...ik ga wisselen van rijstrook naar de richting die ik aan geef) terwijl je met de alarm-lichten m.i. aan geeft "let op".

Maar voor mij persoonlijk is het ook meer een hypothetische vraag, file-rijden doe ik heel zelden door de mogelijke gevaarsetting (lees: soms aggressie van overige verkeersdeelnemers) anders dan te voorkomen dat ik inderdaad de laatste ben die aansluit op de file, dat zal ik altijd proberen te voorkomen als het enigszins mogelijk is (en veilig kan!).

Daarnaast hou ik niet zo van gedogen, ik ben meer van de duidende regels, dan zijn er (duidelijkere) afspraken en (ken je) de sancties als je die regels niet volgt.
Gedogen vindt ik, sorry maar dat is mijn mening, "moet-kunnen, maar-we-regelen-verder-niets" en daar hebben wij al kilo's van in de aanbieding in dit land.
Want "verkeerd gebruik" is soms ook op velerlei manieren uit te leggen, het is vaak toch een opstel-som van gedragingen, denk ik zo.
Donic

Ongelezen bericht door Donic »

Ik heb een module SafetyLights gemonteerd waarbij (naast andere instellingen) ook o.a. een speciale stand "filerijden" zit. Deze is opvallender dan het standaard alarmlicht en is prima te gebruiken bij het filerijden. Voor het verschil kun je kijken op de site van betreffende producent. http://www.running-lights.com/bestand-s ... 0motor.htm

M.vr.gr.
Donic
han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

Knipperlichten aan bij het rijden tussen de file door is volgens mij een schijnveiligheid en doe je het meer vboor jezelf om te denken hij kan me zien.. de automobilist let enkel op zijn voorganger vooral bij rijden stilstaan en zo voort. Je ziet het heel vaak pas op het moment dat een motorrijder al (bijna) naast je zit of al gedeeltelijk gepasseerd is. Pas als de motorrijder je gepasseerd is zie je zijn knipperlichten.

Let er maar eens op als je zelf met de auto in de file staat hoe vaak het vookomt dat er ineens een motor voorbij komt of vlak naast je zit. Naturrlijk let je als motorrijder in de auto wel extra op als je van baan verwisseld.

Veel motorrijders rijden ook veel te hard tussen de file door. Zelf rijdt ik altijd met en snelheid tussen de file door zo aangepast dat ik het (hopelijk) kan beremmen als een onverlaat plotseling van rijbaan wisselt of een deur open doet.

Beter is de snelweg/file te vermijden maar dat zal niet altijd kunnen.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Volgens mij hebben we het hier al eens eerder over gehad.
Er is een groep automobilisten die helemaal niet op let, en ook het zwaailicht van politie of hulpdiensten niet ziet. Daarvoor gaan de alarmlichten heus niet helpen. Er is een groep automobilisten die goed op let, daarvoor zijn de alarmlichten ook niet nodig.
Daartussen in zit een groep automobilisten die even niet op let of er niet helemaal bij is, maar die mogelijk wakker te schrikken is, als er iets bijzonders, iets afwijkends te zien is - bijv. alarmlichten. Voor deze laatste groep doe ik mijn knipperlicht of alarmlichten aan in de file.
Elke automobilist die ik kan bereiken is er een. Daarnaast houd ik er rekening mee dat er mensen rondrijden die mij never nooit zien: net als Han doseer ik mijn snelheid tussen de file door zo dat ik voor dit soort 'medeweggebruikers' nog kan remmen als het nodig is.

Hans
RHarryRT

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Hallo beemers,

Marruk8865 heeft het bij het rechte eind,maar heb nog nooit van iemand gehoord dat er procesverbaal is uitgeschreven voor deze overtreding.
Het blijft link om met een te hoge snelheid er tussen door te rijden,de automobilisten zijn aan het bellen enzzz en letten totaal niet op wat er achter of naast hun gebeurd.

gr Harry
Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

Ik ben het met HansD eens... de oplettende andere weggebruikers zien je ook zonder alarmlichten, de niet-opletters zullen je nooit gaan zien. Ik heb voorin overigens extra witte lampen met een stroboscoop ingebouwd. Het werkt wel, maar ik gebruik het eigenlijk nauwelijks. Voordeel hiervan is wel dat het alleen te zien is in de spiegels van de automobilisten, aan de achterkant van de motor knippert in dit geval niets.
Probleem(pje) met mijn 1100RT is dat je het stuur los moet laten om de alarmlichten en/of strobo in te schakelen (ik weet dat daar oplossingen voor zijn).
Ik pas iig wel altijd de snelheid behoorlijk aan, en ik moet zeggen....eigenlijk ondervind ik nauwelijks problemen en is er bijna altijd acceptatie van de automobilisten.
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Ook ik ben het erg met Hans eens. Zijn mening spoort met mijn ervaring. Daarnaast heb ik in Nederland geen slechte ervaring met filerijden in de zin dat automobilisten, zodra ze mij zien, bijna altijd ruimte geven.
Mijn vervelenste ervaring was vorig jaar in Duitsland bij een gigantische file bij Karlsruhe. Een automobilist (BMW :twisted: ) probeerde me eenvoudigweg klem te rijden en schreeuwde: "das machtst du nicht !!!" Heb hem in onvervalst Tilburgs toegeschreeuwd wat ik hier van vond Oia ) en ben er tussen uit kunnen "vluchten" Buiten dat geen problemen. Probeer me altijd te verplaatsen in de automobilist die ik zelf immers vaak ben met een zwak voor motorrijders. Dat dan weer wel.
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

ik rij in de file meestal met ongedimd groot licht en alarmlichten aan.

De hinderlijke schittering van groot licht in de spiegels van de auto's valt naar mijn mening beter op dan het voeren van alarmlichten.
In een extreem gevaarlijke situatie (welke je snel opmerkt als je anticipeert) gebruik ik de claxon om een signaal af te geven.
Natuurlijk niet aggressief lang ingedrukt houden; dat wekt alleen maar onbegrip en vaak een tegenovergesteld effect bij de medeweggebruikers.

Ga ook niet constant als een automobilist je even niet in de gaten heeft op je voorhoofd wijzen...
Het met de motor in file tussen de rijstroken rijden is immers een gedoogbeleid... hetgeen niet wil zeggen dat ze je erlangs moeten laten.

Ik had op mijn vorige motor ook de safetylights gemonteerd.
Moet zeggen dat ik daar best tevreden over was, mede dankzij de verschillende lichtpatronen.
Het schijnt dat bij de automobilist een met regelaamt knipperend gevaarslicht nauwelijks opvalt.
een afwijkend patroon daarintegen woirdt sneller opgemerkt.

Eigenlijk moet je er gewoon zoveel mogelijk aan doen om gezien te worden, en je snelheid hierop aanpassen.

[groet]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik houd me gewoon aan de gedragsregels.
Knappe-koppen hebben daar over nagedacht, dus hoef ik dat niet meer te doen.
In mijn ogen is er maar één ding waardoor je meer of minder opvalt in de file: Snelheid!
Knipperlichten en/of groot licht... het schept alleen maar verwarring en/of ergernis.
Verder alleen maar _004 voor de automobilist / chauffeur die ruimte maakt!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
HVEI

Ongelezen bericht door HVEI »

Ik rijd dagelijks tussen de file door, met aangepaste snelheid, goed opletten en ga er standaard van uit dat ik niet wordt gezien.
Over mijn motorjas draag ik een fluorescerend groen hes.

Wanneer ik mijn alarmlichten aanzet (en dat doe ik gewoon altijd tussen de file door) valt mij op dat automobilisten onmiddellijk ruimte maken. Misschien komt dat omdat ze wellicht denken dat ik een motoragent ben ;)
Ik concludeer hiermee wel dat alarmlichten bijdragen aan mijn veiligheid.

Huub
Laatst gewijzigd door HVEI op 22 jan 2010, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Michl
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door Michl »

Marruk8865 schreef:"Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt"

Dus het rijden (tussen de file door) met knipperende waarschuwingslichten is dus niet strafbaar gesteld. De wijze van gebruik hangt af van de concrete situatie.
Maar ook hier is van toepassing; bij verkeerd gebruik...

Hoe zit dat in Nederland met het voeren van een geel rondom knipperlicht? Dus zeg maar zoals de politie aan een stokje, maar dan in het geel. Zou dit mogen?

Groet,
Michl
Afbeelding
Marruk8865

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Ik ga er vanuit dat je hiermee een oranje zwaai of knipperlicht bedoelt?

Artikel 5 regeling optische- en geluidssignalen

Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden moet een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai- of knipperlicht voeren:

a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidsbestrijding of sneeuwruimen;

c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

d. vervoer van ondeelbare lading voorzover het voertuigen betreft waarvoor krachtens het Voertuigreglement ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;

e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;

f. het begeleiden van militaire colonnes;

g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.
arjl
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Ongelezen bericht door arjl »

In hoeverre is het gebruik vaan onderstaande genoemde running lights toegestaan in NL?

Gr,
Arjen
Donic schreef:Ik heb een module SafetyLights gemonteerd waarbij (naast andere instellingen) ook o.a. een speciale stand "filerijden" zit. Deze is opvallender dan het standaard alarmlicht en is prima te gebruiken bij het filerijden. Voor het verschil kun je kijken op de site van betreffende producent. http://www.running-lights.com/bestand-s ... 0motor.htm

M.vr.gr.
Donic
R1100RT (2000), Neon Blauw, Interphone F4, Garmin Zümo 550
Inspector Gadget

Plat gesteld is het vrij eenvoudig;

De wegenverkeerswet schrijft alle regels voor en hoe het moet, en datgene wat er niet vermeld staat, is niet toegestaan.
Daarnaast zijn er ook nog zaken die gedoogd worden, middels afspraken e.d.
Dergelijk gebruik van de knipperlichten (lees: verschillende knipperlicht-patronen danwel semi-permanent aanschakeling) staat niet omschreven, en is dus op die basis, formeel gezien, niet toegestaan.
Je kunt er wellicht zelfs een bekeuring voor krijgen, zoiets als verwarring stichtende verlichting.

In mijn perceptie is het modificeren van je knipperlichten een technische aanpassing aan de fiets.
En een fiets heeft een type-goedkeuring, waarbij allerlei zaken, dus ook verlichting, onder vallen als keurings-eis voor toelating op de Nederlandse wegen.
Volgens de wet doe je dus een modificatie die formeel gezien een herkeuring vereist, danwel een toelating via een zogenoemde E-keur.
En zover ik kan nagaan, heeft SafetyLights geen E-keur, dus geen formele toelating.

Als je het heel ver wilt doorvoeren, zodra je bijvoorbeeld chip-tuning gaat doen, vervalt formeel de type-goedkeuring van je fiets.
(laat staan of je verzekering dan nog dekking geeft, die hebben ook zo hun regels wat betreft motor-tuning, e.d.)

Kortom, bij wet en regelgeving is het m.i. niet toegestaan running-lights, safety-lights e.d. te gebruiken.

En je kent de stelling wel; wie aandacht vraagt, kan aandacht krijgen.

Wat je ook doet, doe het overwogen en met beleid.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 27 feb 2010, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
arjl
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Ongelezen bericht door arjl »

Ik snap 'm helemaal!
Thanx
R1100RT (2000), Neon Blauw, Interphone F4, Garmin Zümo 550
beamer1200rt
Bijz: R1200GS 2004
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Als je gewoon de gedragscode opvolgt is er niets aan de hand is mijn ervaring. Als ik in mijn auto zit valt het mij steeds op dat met name de woon-werk motorrijders steevast te hard tussen de file doorrijden en dat ook boven de snelheid waarbij dat wordt gedoogd.

Ik heb er geen moeite mee om netjes aan de kant te gaan als ik ze op tijd zie, maar ik zie ook dat er mensen zijn die zich met name aan het te hard rijden ergeren en dus juist niet aan de kant gaan.

NB
In Duitsland is het verboden om tussen de files door te rijden. De bekeuringen schijnen stevig te zijn.
In Frankrijk gaat men bij welke snelheid dan ook voorbeeldig opzij als dat kan. Geen idee wat daar in de wet staat.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Als die Duitsers en Fransen het daar eens over eens konden worden scheelt dat een hoop ergernis als je soms gedwongen de Autobahn moet nemen op de motor!
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
EuropeRider
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Contacteer:

Ongelezen bericht door EuropeRider »

In Frankrijk wordt het tot nu toe ook gedoogD, alhoewel de Franse motorrijders gewoon OVERAL inhalen tussen auto's door. Misschien dat dát gedrag de politici in het verkeerde keelgat is geschoten en een van hen verlokt heeft tot het uitroepen van een plan om 'lane filtering' helemaal in de ban te doen.

Dat heeft-ie geweten overigens. De Fransen zijn gelukkig niet zulke makke lammeren als wij en hebben met 10.000 motorrijders Parijs plat gelegd en met nog eens 30.000 rijders heel veel andere plaatsen ook.

http://ukfrancebikers.com/2010/03/14/fr ... than-ever/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zouden we hier ook eens moeten doen ... ik weet wel een paar goede onderwerpen... _005 _005
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

EuropeRider schreef:Zouden we hier ook eens moeten doen ... ik weet wel een paar goede onderwerpen... _005 _005
In Frankrijk is staken enzo een nationale sport. Hier krijg je niet zoveel mensen bij elkaar.
EuropeRider
Contacteer:

Misschien, maar ze hebben wel gelijk, én lef !

The Man's Blog
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Lees de beleidsstandpunten van de MAG eens door( gedeelte):

VERKEERSVEILIGHEID

De MAG zal zich blijven inzetten voor de mogelijkheid voor motorrijders om onder acceptabele voorwaarden een file te passeren.
De MAG zal zich blijven inzetten om de 'spelregels' voor het rijden door een file kenbaar te maken aan alle weggebruikers.

Dus als je je stem wilt laten horen.....

http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... lid-worden

[groet] -1150-
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
EuropeRider
Contacteer:

Yup, ben al lid geworden ;-)

The Man's Blog
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Voor alle duidelijkheid: alarmlichten gebruik je om het overige verkeer te duiden op een gevaarlijke situatie van het voertuig ter waarschuwing aan het overige verkeer.
Indien je tussen een file rijdt (gedoogbeleid) is bepaald dat jouw snelheid niet veel hoger mag zijn dan 10 km aan snelheidsverschil met het overige verkeer in die file.
Je hebt daarbij de eigen verantwoordelijkheid ter voorkoming van gevaarlijke situaties die dit met zich meebrengen kan.
Wat maakt dat je de alarmlichten niet kan en mag gebruiken tot een mogelijke waarschuwing voor het overige verkeer voor een gevaarlijke situatie die jij zelf kan veroorzaken middels het tussen een file doorrijden met een motor.
Dat jij jezelf zichtbaarder wilt maken is wel logisch maar daar kun je geen rechten aan ontlenen door gebruik maken van alarmlichten indien jijzelf het gevaar kan of gaat veroorzaken.
Beter is je verstand te gebruiken en inspelen op de aan jou aangeboden ruimte door het andere verkeer in een file.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”