Pekel in de bocht

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderator: RT_Patrick

maRcBMWR
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Twente

Pekel in de bocht

Ongelezen bericht door maRcBMWR »

Beste rijders,

Gisteren wilde ik even een rondje rijden, mooi weer, droog, tien graden, niks aan de hand. Tot de eerste rotonde op nog geen 200 meter van huis. Het ging niet eens hard, maar ik ging wel onderuit. De met pekel bestrooide rotonde bleek veel gladder dan gedacht. De cilinderkopbeschermer deed gelukkig zijn werk. Onwerkelijke ervaring en wat beduusd zette ik de nog lopende motor weer overeind. Ik zou zeggen, wees alert op zout en pekel op de weg en dan vooral in de bocht.

rij veilig
R1200RT (2010)
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Pekel in de bocht

Ongelezen bericht door EileRT »

Het is behoorlijk schrikken wanneer je op die manier in een bocht onderuit gaat. Natuurlijk is schade aan je RT altijd zonde en hopelijk is het te herstellen. Gelukkig heb jij niets want de motor kan ook op je been komen en wat al niet meer. Sommigen zeggen dat je een deuk in je ego hebt, maar besef dat er (doorgaans) motorrijd(st)ers zijn die zijn gevallen of nog gaan vallen.

Gisteren liepen de temperaturen ineens flink op. De ondergrond is na een aantal behoorlijke vorstdagen echter nog bevroren. De pekel doet pas z’n werk wanneer deze nog moet worden ingereden door het verkeer. Verder zijn rotondes (met putdeksels en witte belijning) ook een dingetje. Zelf ben ik ooit bijna onderuit gegaan op een putdeksel op een rotonde. Dat was in de zomer. Gelukkig pakte het voorwiel toen het asfalt weer. Maar de schrik zit er dan wel even in.

Hopelijk kan je de schade aan je RT goed herstellen en kost het je geen vermogen . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
QuickFix
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Xenon/LED/Geen ABS
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Ongelezen bericht door QuickFix »

Hè vervelend, dat zijn altijd die dingen waarvan je hoopt dat ze je niet overkomen. :$
Ik hoop van harte dat de schade aan je brommert meevalt en, samen met je ego, snel gefikst wordt!

Zullen we afspreken dat er de komende jaren even geen vervelende dingen meer voorkomen?

Hou het rubber aan de onderzijde! _004
Groeten,

Peter
Tieflaar
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door Tieflaar »

maRcBMWR schreef: 21 feb 2025, 08:00 Ik zou zeggen, wees alert op zout en pekel op de weg en dan vooral in de bocht.
Wat een vervelende uitglijpartij. Succes met herstel van de schade!

Je waarschuwt terecht voor het zout en pekel.
Maar er is nog een factor die in dit geval van invloed was. De rotonde namelijk.
In heel veel gevallen is het asfalt op een rotonde van een andere samenstelling dan de wegen die er naar toe leiden.
Het is dan harder en compacter omdat het een bocht is waar de wielen, van vooral vrachtwagens, erg wringen over het wegdek.
Het is daar dus onder veel meer weersomstandigheden oppassen. Ook met regen en ook met warmte door de zon.
Grrrroet, Jack
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “(bijna) In de kreukels”