Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Afgelopen woensdag heb ik een tweedehands Corbin zadel op de kop getikt. Nu wil ik graag de zadelverwarming aansluiten bij mijn 1200rt en heb begrepen dat de plus direct op de accu gaat en de massa geschakeld moet zijn. Heeft iemand een idee waar ik het makkelijkst een geschakelde massa vind?
Zo had ik het (ergens) gelezen. Ik ben handig genoeg om iets aan te sluiten, maar heb te weinig kennis van elektronica om te verzinnen hoe het zou moeten.
Je moet voor je zelf al weten hoe je de verwarming aan wilt schakelen. Dan is het ook nog van belang hoeveel stroom zo'n zadel opneemt. Die 2 redenen bepalen dan welke aktie je kan of zelfs moet nemen om er warmpjes bij te zitten.
Ik weet ook niet of de 1200 al standaard een aansluiting heeft zitten om een verwarming aan te sluiten.
In alle gevallen moet je de verwarming af zekeren met een waarde die net boven het verbruik zit.
Het schakelen zou ik altijd met de plus doen om lekstromen te minimaliseren.
Bij een grote stroom deze schakelen via een relais.
Er zullen best wel leden zijn die je zo kunnen vertellen of de aansluiting er wel of niet zit. Ik heb met de 1200 geen ervaringen.
Onder je originele zadel ligt een stekker voor de bmw zadelverwarming. Ik lees op amerikaanse bmw fora dat men hierop met succes corbin zadels heeft aangesloten door de draden van deze stekker af te tappen. Dit heeft daar geen foutmeldingen tot gevolg, en heeft ook als voordeel dat je de standaard bmw bediening kunt blijven gebruiken.
Misschien het proberen waard?