Al veel over geschreven het 'cuppen', maar er is niet echt één regel voor op te stellen van wat wel en niet, wel basisregels m.i.
De banden producenten blijven doorontwikkelen, wat ons helaas noodzaakt om er over door te blijven ouwehoeren :mrgreen:
Ik vind dat wel gezellig hoor
Ik heb onder mijn RT BT023 laten leggen, omdat ik deze er voor een mooie prijs onder kon laten leggen en de banden redelijk
goed uit de diverse tests komen.
Helaas moet ik, in mijn situatie, concluderen dat dit een verkeerde keuze is geweest.
Ze beginnen na 4000km al te cuppen aan de voorzijde en aan de achterzijde al behoorlijk vierkant te worden.
Ben er dus niet zo over te spreken en voor mij dus geen BT's meer de volgende keer.
Ik weet ook nog niet wat mijn volgende banden zullen worden, alhoewel ik wel goede ervaringen heb gehad op de GS met Metzeler Tourance.
Dit type band ging op mijn GS 15K mee en aan de voorzijde nauwelijks last van cuppen. Of dit nou het type band is voor de RT weet ik niet.
Cuppen wordt vooral extra beïnvloed door de bandenspanning, remgedrag en door de opbouw en profiel van de band.
Zorg ervoor dat je bandenspanning altijd 2.7 voor en 2.9 achter staat (mijn ervaring) en probeer hem ook constant op deze waarden te houden.
Dus elke week ff de bandjes controleren (vanwege ontbreken bandenspannings controlesysteem)
Wat ik ook bemerk is dat een band met meer rubber blokken in het profiel vaak eerder gaat cuppen, vooral als de compound ook nog wat zachter is.
Hoe meer de band wringt des te eerder hij gaat cuppen m.i.
Heeft ook nog veel met rijgedrag te maken, dus op de juiste manier aanremmen en vloeiendere bochten maken heeft een positief effect op de levensduur.
Bij mij zullen straks die Hyperpro's ook wel gaan schelen v.w.b. de bandenslijtage, want mijn huidige schokdempers en veren laten mijn banden zich gedragen alsof er Silly Putty banden op liggen, wat niet ten goede komt aan de slijtage

:mrgreen:
Mijn volgende banden misschien toch weer Metzeler maar dan de roadtec's.
P.S. Zullen we voor volgend jaar rond dezelfde tijd alvast een nieuw bandendraadje klaarzetten, kan maar gebeurd zijn :mrgreen:
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"