Toen kwam bij mij meteen de vraag waar dan 'RT' voor staat

Ik vroeg mij dit al eens eerder af maar weet 't nog altijd niet :roll:
Iemand hier op 't Forum die de gedachte hierachter kent

Moderator: RT_Patrick
Zoals ik het zie, betekend R = Roadster, maar klopt dit wel? Engels en Duits door elkaar?DVR1200RT schreef:Dank voor de snelle reacties :-)
Toch vraag ik nog even door![]()
Ik weet dat er een 'R' staat voor de cylinderinhoud bij boxermotoren en een 'K' bij lijnmotoren,
ik vraag mij echter af of die 'R' wellicht ook ergens een afkorting van is (net als de 'K'):
'RT' is me nu duidelijk, leuk ook dat overzicht van alle andere afkortingen :-)
Zou kunnen maar ik kan dat nergens vinden in de BMW historie. De eerste R-serie BMW was een 2-cilinder boxer (de R-32), maar de betekenis van de R wordt daar nergens uitgelegd. Er zijn later inderdaad ook vele 1-cilinders gebouwd R25, R27 ...noem maar op.Noortukker schreef:Volgens mij staat de R voor Radial.
En dit heeft te maken met de hoek waar onder de cilinders ten opzichten van de aandrijf-as staan.
maar dan rijst weer de vraag waar de K voor staat![]()
groet,
André
Ik heb er naar gezocht en vind dit nergens terug. Wat mij betreft een gerucht of goeie gok, maar nergens door onderbouwd.Dave schreef:Heeft dat "Radial" dan niet te maken met het feit dat de boxer eigenlijk een fragment is van de vliegtuigmotoren die BMW bouwde? Die waren wel radiaal, namelijk...
Wel vreemd dat de afkortingen dan 2 betekenissen hebben dus zijn ze niet consequent ST en CS 2 verschillende uitleg.Die Hard Helmond schreef:Volgens mij is het raadsel hier mee opgelost.....
http://www.vanollefen.nl/afkorting.htm
PS deze url stond al eerder in dit draadje.....gek dat we niet eerder gekeken hebben.
klopt in zoverre dat de Helios geen motorfiets is die onder de naam BMW uitgebracht is maar net als de Victoria door een andere fabrikant gebouwd is met het blok van BMW. BMW was voor deze en andere merken de motorblok leverancier. De R32 was echt de eerste motorfiets die geheel door BMW ontworpen en gebouwd is met de unieke positionering van de beide cilinders in de wind.han62 schreef:Volgens BMW is de R32 niet de eerste motorfiets die bMW bouwde. De eerste motor had de cilinders voor en achter net als bv de Douglas. In het BMW boek staat:
Der Motor R32 ist nicht der erste Motorradmotor van BMW.
Einer seiner Vörläufer ist der Boxermotor der Helios der sich wegen seiner unterschiedkechen Einboulage deutlich von dem hier gezeigten R-32 Triebwerk underscheidet.
Ik heb wel ergens een afbeelding maar die heb jij wellicht ook wel.
Daarom kan niemand van FC Twente winnen het zijn gewoon Duitsersclemturbo schreef:Relativ einfach machen es sich die Bayrischen Motorenwerke. Bei einer R 1200 steht das R seit jeher ganz schlicht für Rad bzw. Kraftrad. Diesen Modellkürzel Buchstaben trug bis zu Anfang der 80er Jahre jede BMW. Bis schließlich die ersten K-Modelle gekommen sind (die fliegenden Ziegelsteine), welche einen Vierzylindermotor als Antriebsquelle nutzten. Seitdem wird das R nur noch für Modelle mit Boxermotor genutzt. Also z.b. R 1200 GS, R90 S und andere. Wobei GS wiederum für Gelände/Straße steht, das RT bei den Tourern steht für Reise/Tourer. Die Stufe darüber kommt die LT, welche ein Luxus/Tourer sein will. Das S am Ende einer Modellbezeichnung steht für Sport, also z.b. R 1150 S. Die Einzylindermodelle nutzen das Kürzel F, was für die Wortverunstaltung Funduro steht. Neueste Reihe bei BMW ist die G-Reihe, Geländemotorräder für die das G sinngemäß für Gelände steht.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!