Waarvoor staat 'R' en 'RT' in de type aanduiding?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
DVR1200RT

Waarvoor staat 'R' en 'RT' in de type aanduiding?

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Mijn oudste zoon (hij is 15) vroeg mij laatst waarvoor de 'R' eigenlijk staat in de typeaanduiding van mijn motor :?:
Toen kwam bij mij meteen de vraag waar dan 'RT' voor staat :?:
Ik vroeg mij dit al eens eerder af maar weet 't nog altijd niet :roll:
Iemand hier op 't Forum die de gedachte hierachter kent :?:
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden

Re: Waarvoor staat 'R' en 'RT' in de type aanduiding?

Ongelezen bericht door Garfield »

Wat ik ervan weet is dat de eerste letter, in dit geval de R, staat voor een boxermotor, de K staat voor een drie of vier cilinder in lijn en de F voor een staande cilinder.
De tweede lettercombinatie (RT) staat voor Reisen Tour (op z'n Duits) RS betekend zoveel als Reisen Sport, GS voor Gelände Sport, GSA voor Gelände Sport Adventure en een enkele R staat voor Road.

Volgens mij dan toch en anders volgt er wel een verbetering/aanvulling.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Marruk8865

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

http://www.vanollefen.nl/afkorting.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
DVR1200RT

Dank voor de snelle reacties :-)
Toch vraag ik nog even door :$
Ik weet dat er een 'R' staat voor de cylinderinhoud bij boxermotoren en een 'K' bij lijnmotoren,
ik vraag mij echter af of die 'R' wellicht ook ergens een afkorting van is (net als de 'K') :?:
'RT' is me nu duidelijk, leuk ook dat overzicht van alle andere afkortingen :-)
vuurvreter

Ongelezen bericht door vuurvreter »

DVR1200RT schreef:Dank voor de snelle reacties :-)
Toch vraag ik nog even door :$
Ik weet dat er een 'R' staat voor de cylinderinhoud bij boxermotoren en een 'K' bij lijnmotoren,
ik vraag mij echter af of die 'R' wellicht ook ergens een afkorting van is (net als de 'K') :?:
'RT' is me nu duidelijk, leuk ook dat overzicht van alle andere afkortingen :-)
Zoals ik het zie, betekend R = Roadster, maar klopt dit wel? Engels en Duits door elkaar?
Roadster 1200 Reise Tourer, wie het weet mag het zeggen ;)
DVR1200RT

'Roadster' ken ik uitsluitend als definitie van een 'sportieve auto met open dak' 8)_
Nu zijn er mensen die mijn R1200RT een 'halve auto' noemen maar da's dan toch echt een grap :lol:
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Roadster is een Noord-Amerikaanse benaming voor een type auto met twee zitplaatsen zonder een permanent dak en oorspronkelijk ook zonder zijramen. Een cabriolet heeft daarentegen wel vaste ramen die geopend kunnen worden. De voorruit is doorgaans op de carrosserie bevestigd in plaats van erin geïntegreerd. Zelfs met een lichtgewicht dak (top) en doorzichtige plastic ramen zijn de inzittenden toch nog enigszins aan de elementen blootgesteld.

UW FORUMBEHEERDER HEEFT EEN . . . .
Afbeelding
ROADSTER
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
DVR1200RT

YES!
En een bijzonder leuke vind ik! :D
Ik las elders jullie verhaal over hoe deze keuze is gemaakt en vind 't erg creatief en doeltreffend besloten :-)
Maarreeeh, hoe zit t' nou met die 'R' voor onze 'Reise Tourers'.....
Iemand :?:
witzi

Ongelezen bericht door witzi »

hello dutch bikers,

well, RT is the german Shortword for: RENTNER-TOURER

so long!!
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Volgens mij waren de eerste R's uit het BMW-verleden nog uitgevoerd met staande cilinders. Maar ik kan me vergissen...
DVR1200RT

Dus.......niemand die 't hier weet :?: :oops:
Terwijl we d'r toch allemaal eentje hebben :(
Garfield
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Het zou ook zomaar kunnen dat het een interne benaming is van BMW. Ik heb ook een VW Passat met een ALT motor, De VW Techneuten (en ik)weten dan dat het dan om een benzinemotor gaat met 2.0liter inhoud, 20klepper en 130pk is, leuk, maar waar nu die ALT voor staat? Interessant, boah :$
En de I30 van Hyundai, waar staat die I voor? De C, E, S van Mercedes? De A van Audi. Geen idee maar iedereen weet wat voor auto dat is en daar gaat het om. Net als bij de benaming K voor lijn, R voor boxer en F voor staande cilinderplaatsing. Een enkeling zal weten waar dat voor staat en iedereen (nou-ja, bijna iedereen) weet wat er bedoeld wordt. Er zal vast wel een filosofie achter zitten dat op directieniveau is bedacht en het behoort blijkbaar tot de betere bewaarde geheimen van BMW :D
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hallo, de eerste letter bij alle bmw motoren geven het type (soort) motorblok aan en de tweede lettercombinatie geeft de uitvoering van de motor (het model) aan.
Daar tussenin geeft het getal dan de cilinderinhoud weer. Het zit dus toch simpel in elkaar.

gr. Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Noortukker
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door Noortukker »

Volgens mij staat de R voor Radial.
En dit heeft te maken met de hoek waar onder de cilinders ten opzichten van de aandrijf-as staan.

maar dan rijst weer de vraag waar de K voor staat :O

groet,
André
Van A naar B is het leukst op een RT
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Noortukker schreef:Volgens mij staat de R voor Radial.
En dit heeft te maken met de hoek waar onder de cilinders ten opzichten van de aandrijf-as staan.

maar dan rijst weer de vraag waar de K voor staat :O

groet,
André
Zou kunnen maar ik kan dat nergens vinden in de BMW historie. De eerste R-serie BMW was een 2-cilinder boxer (de R-32), maar de betekenis van de R wordt daar nergens uitgelegd. Er zijn later inderdaad ook vele 1-cilinders gebouwd R25, R27 ...noem maar op.
Laten we het erop houden dat we het niet weten...
Hans
Michl

Ongelezen bericht door Michl »

... best handig zo een Duitstalig geboorteland:

K staat voor Kompakt. Omdat de oorspronkelike K modellen de motor in een ruimtebesparende wijze hebben gemonteerd.

Groet,
Michl
Afbeelding
Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

R voor radial ??? maar dat kan dan weer niet met een 1 cylinder. Dus als K staat voor Kompakt, staat R dan voor Riesig ? Denk het niet maar duidelijk is dat we het voorlopig niet weten. Heeft iemand het al eens gevraagd aan BMW-Motorrad.de?
DVR1200RT

"R staat voor Riesig" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ik vind 'm zo leuk gevonden dat ik bijna voorstel het erbij te laten ;)
Zaterdag 5 Sept as. gaat mijn "Riesige 1200 Reise Tourer" (bekt best lekker he?) naar van Harten voor z'n eerste 10.000 beurt :-)
Ik zal 't daar ook eens vragen :idea:
Maar wat er ook uitkomt, "Riesige Reise Tourer" wordt niet snel overtroffen ;)
Dave

Heeft dat "Radial" dan niet te maken met het feit dat de boxer eigenlijk een fragment is van de vliegtuigmotoren die BMW bouwde? Die waren wel radiaal, namelijk...
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Dave schreef:Heeft dat "Radial" dan niet te maken met het feit dat de boxer eigenlijk een fragment is van de vliegtuigmotoren die BMW bouwde? Die waren wel radiaal, namelijk...
Ik heb er naar gezocht en vind dit nergens terug. Wat mij betreft een gerucht of goeie gok, maar nergens door onderbouwd.
HAns
Dave

Dan hou ik het op een goeie gok (ik heb er een neusje voor, zogezegd)
Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

Volgens mij is het raadsel hier mee opgelost.....

http://www.vanollefen.nl/afkorting.htm

PS deze url stond al eerder in dit draadje.....gek dat we niet eerder gekeken hebben.
DVR1200RT

Dit overzicht heb ik wel meteen bekeken en de betekenis "Reise Tourer" is hierin inderdaad duidelijk aangegeven.
Het is echter een overzicht van alleen de letters achter de motorinhoud, met daarbij hun betekenis.
De losse "R" die in dit overzicht staat, is dus ook geplaatst achter de motorinhoud.

Dus is de letter "R" voor de opgegeven motorinhoud mij (en ons?) nog altijd een raadsel.
Ik zie de logica van "Radial" (nog) niet..

Afgezien van dat we allemaal weten dat de eerste "R" voor "boxer" staat; het gaat mij om de vraag van welk woord die "R" nu eigenlijk een afkorting is.
Grappig dat nog niemand dat net zekerheid kan verklaren...
Ben 't zelf ook vergeten te vragen bij Van Harten laatst dus zo belangrijk is 't voor mij nou ook weer niet, ik had alleen verwacht dat 't algemeen bekend was en ben nog altijd wel benieuwd...

De suggestie "Riesige" die daarvoor eerder in dit draadje gegeven is vind ik overigens nog steeds top, maar is wel een grap natuurlijk :-)
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Die Hard Helmond schreef:Volgens mij is het raadsel hier mee opgelost.....

http://www.vanollefen.nl/afkorting.htm

PS deze url stond al eerder in dit draadje.....gek dat we niet eerder gekeken hebben.
Wel vreemd dat de afkortingen dan 2 betekenissen hebben dus zijn ze niet consequent ST en CS 2 verschillende uitleg.
ST (R1200ST) Sport Tourer
ST (F650ST) Strasse
CS (R100CS) Classic Sport
CS (F650CS) Scarver
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Nou, zal ik het dan maar zeggen?

BMW is nadat ze geen vliegtuigmotoren meer mochten maken overgestapt op het bouwen van kleinere motoren die wel binnen het Verdrag van Versailles vielen. Deze motoren werden o.a. geleverd aan Victoria die ze in hun motorfietsen plaatsten. Aangezien de aantallen die geleverd werden te klein waren om als fabriek te overleven is men begonnen om zelf een motorfiets te gaan ontwerpen met de kwaliteit van een vliegtuig en door het briljante idee van Fritz om het blok dwars te plaatsen met cardan aandrijving net als in de auto's gebeurde. Deze eerste Motorfiets( in het duits Motorrad) werd R32 genoemd, R(ad)32. Ook de ééncilinders heten R omdat het ook Rad is. Dat ze ruim een halve eeuw later de opvolger 'K' genoemd hebben is dus de afwijking in het verhaal.

Zoals al eerder gemeld slaan de letters in het tabelletje alleen op de letters die achter de cilinderinhoud staan.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
DVR1200RT

Bert, dankjewel :-) :-) :-)
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Volgens BMW is de R32 niet de eerste motorfiets die bMW bouwde. De eerste motor had de cilinders voor en achter net als bv de Douglas. In het BMW boek staat:
Der Motor R32 ist nicht der erste Motorradmotor van BMW.
Einer seiner Vörläufer ist der Boxermotor der Helios der sich wegen seiner unterschiedkechen Einboulage deutlich von dem hier gezeigten R-32 Triebwerk underscheidet.

Ik heb wel ergens een afbeelding maar die heb jij wellicht ook wel.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

han62 schreef:Volgens BMW is de R32 niet de eerste motorfiets die bMW bouwde. De eerste motor had de cilinders voor en achter net als bv de Douglas. In het BMW boek staat:
Der Motor R32 ist nicht der erste Motorradmotor van BMW.
Einer seiner Vörläufer ist der Boxermotor der Helios der sich wegen seiner unterschiedkechen Einboulage deutlich von dem hier gezeigten R-32 Triebwerk underscheidet.

Ik heb wel ergens een afbeelding maar die heb jij wellicht ook wel.
klopt in zoverre dat de Helios geen motorfiets is die onder de naam BMW uitgebracht is maar net als de Victoria door een andere fabrikant gebouwd is met het blok van BMW. BMW was voor deze en andere merken de motorblok leverancier. De R32 was echt de eerste motorfiets die geheel door BMW ontworpen en gebouwd is met de unieke positionering van de beide cilinders in de wind.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Mr Slow

Ongelezen bericht door Mr Slow »

Laat het ons houden op de R van boxeR en ons verder geen vragen stellen ;)
clemturbo
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door clemturbo »

Relativ einfach machen es sich die Bayrischen Motorenwerke. Bei einer R 1200 steht das R seit jeher ganz schlicht für Rad bzw. Kraftrad. Diesen Modellkürzel Buchstaben trug bis zu Anfang der 80er Jahre jede BMW. Bis schließlich die ersten K-Modelle gekommen sind (die fliegenden Ziegelsteine), welche einen Vierzylindermotor als Antriebsquelle nutzten. Seitdem wird das R nur noch für Modelle mit Boxermotor genutzt. Also z.b. R 1200 GS, R90 S und andere. Wobei GS wiederum für Gelände/Straße steht, das RT bei den Tourern steht für Reise/Tourer. Die Stufe darüber kommt die LT, welche ein Luxus/Tourer sein will. Das S am Ende einer Modellbezeichnung steht für Sport, also z.b. R 1150 S. Die Einzylindermodelle nutzen das Kürzel F, was für die Wortverunstaltung Funduro steht. Neueste Reihe bei BMW ist die G-Reihe, Geländemotorräder für die das G sinngemäß für Gelände steht.
Boswachter
Berrybeer
2023
2023
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ach so.....ich verstehe nur 'Bahnhof".... :lol:
Noortukker

Ongelezen bericht door Noortukker »

clemturbo schreef:Relativ einfach machen es sich die Bayrischen Motorenwerke. Bei einer R 1200 steht das R seit jeher ganz schlicht für Rad bzw. Kraftrad. Diesen Modellkürzel Buchstaben trug bis zu Anfang der 80er Jahre jede BMW. Bis schließlich die ersten K-Modelle gekommen sind (die fliegenden Ziegelsteine), welche einen Vierzylindermotor als Antriebsquelle nutzten. Seitdem wird das R nur noch für Modelle mit Boxermotor genutzt. Also z.b. R 1200 GS, R90 S und andere. Wobei GS wiederum für Gelände/Straße steht, das RT bei den Tourern steht für Reise/Tourer. Die Stufe darüber kommt die LT, welche ein Luxus/Tourer sein will. Das S am Ende einer Modellbezeichnung steht für Sport, also z.b. R 1150 S. Die Einzylindermodelle nutzen das Kürzel F, was für die Wortverunstaltung Funduro steht. Neueste Reihe bei BMW ist die G-Reihe, Geländemotorräder für die das G sinngemäß für Gelände steht.
Daarom kan niemand van FC Twente winnen het zijn gewoon Duitsers :D
Van A naar B is het leukst op een RT

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”