
Mijn zoon (ZUMO 380) en ik (Navigator V) hebben onze navi voor onze vakantie in de Ardennen geüpdatet van 2017-3 naar de nieuwste 2018 kaarten van Garmin en dat heeft tot grote problemen geleid !!
Bij de eerste poging kreeg ik de waarschuwing dat er onvoldoende ruimte in de Navigator aanwezig was om heel Europa erop te kunnen zetten (hoewel er een 4GB micro SD kaarten zit), ik heb toen niets geïnstalleerd omdat ik dat probleem eerder op internet al gelezen had en hoopte dat Garmin het zou gaan oplossen.
Enkele weken later heb ik het opnieuw geprobeerd en kreeg de waarschuwing niet meer en heb toen de Navigator V geüpdate en mijn zoon heeft de Zumo geüpdate, ook hij kreeg geen waarschuwing.
We hebben onze routes in Basecamp gemaakt en naar beide navi's geupload. Toen we de Frans grens over gingen bleek dat we geen van beide de kaarten van Frankrijk in de navi hadden staan, op het scherm stond alleen een paarse streep en als we verkeerd reden zagen we de paarse lijn van het scherm aflopen en moesten dan uitzomen en de route proberen terug te vinden, niet echt handig dus.

Terug in Nederland zijn we naar een oplossing gaan zoeken en die leek volgens internet te zitten in het gebruik van de Garmin programma's MapInstall en MapManager (en niet Garmin Expresse wat je normaal gebruikt). Met deze programma's kun je per land ongeveer op provincie nivo selecteren welke kaartdelen je wilt installeren. De installatie ging probleemloos .....
maar...

daarna wilde zowel de Zumo als de Navigator V niet meer opstarten, ze liepen beide vast bij het laden van de kaarten ("loading maps" op het scherm) en startten daarna spontaan opnieuw met weer vastlopen tot gevolg. De beide navi's werden ook door de computers niet meer herkend zodat we ook de installatie van de nieuwe kaarten niet ongedaan konden maken. Ook een zachte en een harde reset hielpen niet.
De oplossing:
Ik heb Garmin gebeld: de Navigator was nog geen half jaar oud en voor garantie moest ik naar de BMW dealer (mijn zoon moest zijn Zumo naar Garmin opsturen voor reparatie of omruil). Ik naar mijn BMW dealer (Simako) deze hebben de Navigator getest en defect verklaard en me aangeboden de Navigator V de volgende dag door een nieuwe te vervangen of tegen kleine bijbetaling te vervangen door een Navigator VI. Dat laatste heb ik gedaan en de volgende dag kon ik opgewekt met een gloednieuwe Navigator VI naar huis, ik kreeg zelfs de micro SD kaart uit de oude navigator mee. Prima servies van deze dealer.
Thuisgekomen startte de Navigator VI met de oude micro SD kaart erin probleemloos, een mooi snel apparaat met een echt helder scherm. Vervolgens de Navigator geüpdate via Garmin Express (zowel firmware als nieuwe kaarten) zoals de handleiding voorschrijft, daarna via Basecamp gecontroleerd of de kaarten van heel Europa er nu wel op stonden en dat klopte nu dus wel.
Maar.....
Bij opnieuw opstarten liep ook deze Navigator ook weer vast

Ook nu hielp een zachte en een harde reset niet en was de Navigator ook niet meer via de computer te benaderen.
De nieuwe oplossing:
Tijdens een nachtje slapen heb ik de volgende oplossing uitgedacht:
- een Garmin gaat nooit helemaal uit, mocht het probleem daardoor in leven blijven dan helpt het om de batterij los te halen en de aanknop 30 seconden in te drukken.
- mocht het probleem met de micro SD kaart zijn meegelift naar de nieuwe Navigator dan moet het verwijderen van die kaart het probleem oplossen. (maar vreemd is het dat het probleem pas na de update op de nieuwe Navigator weer optrad)
Gelukkig bleek het probleem hiermee opgelost en start de Navigator VI weer gewoon.
Andy
Waarom de kaarten van Zuid Europa niet werden geïnstalleerd weet ik niet, de beide navi's hadden wel voldoende ruimte. Wil je "binnenkort" naar Zuid Europa ga dan niet update tot je hoort dat Garmin het probleem heeft opgelost !!