Meer motoren door kilometerheffing
Moderator: RT_Patrick
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Meer motoren door kilometerheffing
Meer motoren door kilometerheffing
Met het rekeningrijden gaat het er op de weg heel anders uitzien. Dat zegt onderzoeksorganisatie SWOV.
Zodra we per gereden kilometer worden afgerekend stappen meer mensen op de motor, omdat de kilometerheffing daar niet voor geldt. Niet alleen het beeld op de weg verandert, ook de cijfers van de verkeersdoden zullen veranderen.
Omdat meer mensen de auto gaan laten staan, neemt het aantal slachtoffers onder automobilisten af en juist toe bij motorrijders. De mobiliteit zal door de heffing in tien jaar zeker met 6% afnemen.
bron: ANP
Men stelt dat door de km-heffing de verkeersveiligheid zal toenemen omdat meer mensen de auto zullen laten staan. Bovenstaande berichtgeving vertelt ons dat er hierdoor meer motorrijders zullen gaan komen. Meer automobilisten zullen dus een rijbewijs A gaan halen en een tweewielig motorrijtuig gaan aanschaffen. Niet omdat ze motorrijden zo leuk vinden of als hobby hebben, maar omdat ze niet anders kunnen.
Doe mee aan de poll:
"Denk je dat de kilometerheffing de verkeersveiligheid ten goede komt?"
Jos WRSM
Met het rekeningrijden gaat het er op de weg heel anders uitzien. Dat zegt onderzoeksorganisatie SWOV.
Zodra we per gereden kilometer worden afgerekend stappen meer mensen op de motor, omdat de kilometerheffing daar niet voor geldt. Niet alleen het beeld op de weg verandert, ook de cijfers van de verkeersdoden zullen veranderen.
Omdat meer mensen de auto gaan laten staan, neemt het aantal slachtoffers onder automobilisten af en juist toe bij motorrijders. De mobiliteit zal door de heffing in tien jaar zeker met 6% afnemen.
bron: ANP
Men stelt dat door de km-heffing de verkeersveiligheid zal toenemen omdat meer mensen de auto zullen laten staan. Bovenstaande berichtgeving vertelt ons dat er hierdoor meer motorrijders zullen gaan komen. Meer automobilisten zullen dus een rijbewijs A gaan halen en een tweewielig motorrijtuig gaan aanschaffen. Niet omdat ze motorrijden zo leuk vinden of als hobby hebben, maar omdat ze niet anders kunnen.
Doe mee aan de poll:
"Denk je dat de kilometerheffing de verkeersveiligheid ten goede komt?"
Jos WRSM
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Meer motoren door kilometerheffing
De berichtgevingen getuigen weer van een briljant stukje journalistiek...
Voor mij een NEE dus.
Waarom nee? Er blijven evenzoveel automobilisten op de weg aanwezig die niet goed kijken.
Voor mij een NEE dus.
Waarom nee? Er blijven evenzoveel automobilisten op de weg aanwezig die niet goed kijken.
Re: Meer motoren door kilometerheffing
Ik denk het ook niet. Ik gebruik zelf de motor ook niet voor woon-werk; vind ik veel te onhandig. Dat omkleden steeds, veel te veel gedoe.
Volgens mij is een flink deel van de filerijders een berijder van een lease-auto en dan betaalt de werkgever (de klant dus, de burger) de heffing. En aangezien leaserijders elke 3 of 4 jaar een nieuwe auto kunnen uitkiezen, pakken ze een zo voordelig mogelijke auto. Mijn nieuwe komt in januari (Volvo C30 DrivE) en die is erg gunstig voor de fiscus en ook de heffing. Over 4 jaar is er vast een elektrieke variant te koop of in ieder geval een hybride variant. Die is dan nóg gunstiger voor de heffing, of in ieder geval de bijtelling/eigen bijdrage, wat effectief het effect van de heffing teniet doet.
Dit soort voorspellingen zijn whishfull thinking van de branche die momenteel in zwaar weer verkeren. Ze hopen zo denk ik de mensen op een idee te brengen...ik hoop het voor ze, maar ik denk niet dat het realistisch is. Commerciele mensen zijn érg doorzichtig...
Volgens mij is een flink deel van de filerijders een berijder van een lease-auto en dan betaalt de werkgever (de klant dus, de burger) de heffing. En aangezien leaserijders elke 3 of 4 jaar een nieuwe auto kunnen uitkiezen, pakken ze een zo voordelig mogelijke auto. Mijn nieuwe komt in januari (Volvo C30 DrivE) en die is erg gunstig voor de fiscus en ook de heffing. Over 4 jaar is er vast een elektrieke variant te koop of in ieder geval een hybride variant. Die is dan nóg gunstiger voor de heffing, of in ieder geval de bijtelling/eigen bijdrage, wat effectief het effect van de heffing teniet doet.
Dit soort voorspellingen zijn whishfull thinking van de branche die momenteel in zwaar weer verkeren. Ze hopen zo denk ik de mensen op een idee te brengen...ik hoop het voor ze, maar ik denk niet dat het realistisch is. Commerciele mensen zijn érg doorzichtig...

Re: Meer motoren door kilometerheffing
Ik heb JA gestemd... omdat ik de vraag overgeslagen heb en dacht dat die luidde "Komen er meer motoren door de kilometerheffing?"
I'm with stupid, zeg maar...
Verkeersveiliger wordt het daar echter niet van, meer mensen die op de motor stappen zonder dat intrinsiek te willen. Plus dat je het risico loopt dat binnenkort een wetswijziging komt waarbij je -net als in het buitenland- je met een B'tje op kleine motoren (< 125cc) mag gaan rijden.
Journalistiek wel een dankbaar onderwerp denk ik. Maar eerst moeten we nog maar eens zien hoe de provincies hierop gaan reageren (dit slaat een gat in hun begroting), wat precies het effect gaat zijn van de verkoopstatistieken nu de BPM eraf gaat (wachten, of toch nu al kopen) en of de voorspelde toename van verkeer gelijke tred houd met de realiteit (en de nu voorspelde afname).
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het verkeer namelijk harder blijft groeien ondanks de voorspelde krimp en alle initiatieven voor thuiswerk ten spijt. Werkgevers blijven namelijk vragen/eisen dat je op een bepaalde werkplek aanwezig bent, sommige zaken zul je ter plekke moeten afhandelen en de servicegerichtheid wordt steeds meer een commercieel speerpunt...
Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat files minder worden hierdoor. Het probleem zit 'm volgens mij niet in een teveel aan auto's op de weg of een tekort aan asfalt op de snelweg. Volgens mij zit het probleem in de afritten, waarbij VEEL verkeer door KLEINE doorgangen moet (en dat past niet). Hopelijk toont de nieuwe rondweg rond Eindhoven dalijk dat je beter snelverkeer (de binnenste banen) gescheiden kunt houden van lokaal verkeer (de buitenste banen).
Maar dat is mijn mening maar...
I'm with stupid, zeg maar...
Verkeersveiliger wordt het daar echter niet van, meer mensen die op de motor stappen zonder dat intrinsiek te willen. Plus dat je het risico loopt dat binnenkort een wetswijziging komt waarbij je -net als in het buitenland- je met een B'tje op kleine motoren (< 125cc) mag gaan rijden.
Journalistiek wel een dankbaar onderwerp denk ik. Maar eerst moeten we nog maar eens zien hoe de provincies hierop gaan reageren (dit slaat een gat in hun begroting), wat precies het effect gaat zijn van de verkoopstatistieken nu de BPM eraf gaat (wachten, of toch nu al kopen) en of de voorspelde toename van verkeer gelijke tred houd met de realiteit (en de nu voorspelde afname).
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het verkeer namelijk harder blijft groeien ondanks de voorspelde krimp en alle initiatieven voor thuiswerk ten spijt. Werkgevers blijven namelijk vragen/eisen dat je op een bepaalde werkplek aanwezig bent, sommige zaken zul je ter plekke moeten afhandelen en de servicegerichtheid wordt steeds meer een commercieel speerpunt...
Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat files minder worden hierdoor. Het probleem zit 'm volgens mij niet in een teveel aan auto's op de weg of een tekort aan asfalt op de snelweg. Volgens mij zit het probleem in de afritten, waarbij VEEL verkeer door KLEINE doorgangen moet (en dat past niet). Hopelijk toont de nieuwe rondweg rond Eindhoven dalijk dat je beter snelverkeer (de binnenste banen) gescheiden kunt houden van lokaal verkeer (de buitenste banen).
Maar dat is mijn mening maar...
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Meer motoren door kilometerheffing
Ik heb Nee gestemd. Op de motor stappen om financiele redenen lijkt me niet de beste reden. Gaat men dan ook bezuiningen op kleding/helm/rijopleidingen etc.? Want goede (lees: veilige) spullen kosten een hoop geld.
En of er echt meer motoren in de winter gaan rijden, moet ik eerst nog maar eens zien... Wat doen die mensen dan, een auto en een motor?
Hans
En of er echt meer motoren in de winter gaan rijden, moet ik eerst nog maar eens zien... Wat doen die mensen dan, een auto en een motor?
Hans
Re: Meer motoren door kilometerheffing
Ik ben nog steeds niet overtuigd van het gehele plan. De eerste geluiden over de provinciale opcenten die vervallen met de MRB zullen echt betaald moeten worden want de provincie wil die centen echt niet mislopen. Daar komt vanzelf een aparte belasting voor terug. Als het tegen zit gaan mensen die nu geen auto hebben die ook betalen.
Ik weet niet wat de km prijs voor vrachtwagens gaat worden maar daar zal vast een kleine verhoging in zitten die op de miljoenen km van vrachtwagens lekker aantikt. Wordt vanzelf doorberekend aan de consument.
Verder denk ik dat mensen die voor hun werk een auto nodig hebben (vertegenwoordigers/accountmanagers etc) dit op den duur gewoon gecompenseerd krijgen van hun baas en dus net zo veel blijven rijden. Dit zouden de mensen zijn die meer gaan betalen. Dit wordt dan gewoon weer doorberekend in de prijs van de producten. Er gaan dus dingen duurder worden.
Ik woon relatief ver van mijn werk 56km, mijn vrouw 45km. Samen rijden we dus zeker 55dkm. Wij gaan er dus ook op achteruit. Ik wil wel dichter bij mijn werk gaan wonen maar de situatie op de huizenmarkt is bekend. (de mijne staat al 2 jaar te koop).
Verder blijf ik ook sceptisch over de mogelijkheden die de inbouw van het kastje bied. De wet zegt nu dat die gegevens alleen gebruikt mogen worden voor de km heffing. Maar het is mogelijk dat men over een paar jaar vind dat het een ideaal systeem is om voertuigen te volgen en in de info te gebruiken bij de fiscus of justitie. Aan de andere kant is een gestolen auto ook terug te vinden. Tja keuzes in privacy of beschermen. De lijn vervaagt vanzelf.
Ik ben er echt wel een voorstander van om differentiatie te hebben in wie wat betaald. Dat oma minder gaat betalen om dat ze op maandag alleen boodschappen doet en op zondag naar de kleinkinderen gaat vind ik prima. Zij heeft een minder grote bijdrage in de files en slijtage van het wegennet als de vertegenwoordiger die 75000km per jaar rijdt.
Maar enige terughoudendheid blijf mij meester.
Ik weet niet wat de km prijs voor vrachtwagens gaat worden maar daar zal vast een kleine verhoging in zitten die op de miljoenen km van vrachtwagens lekker aantikt. Wordt vanzelf doorberekend aan de consument.
Verder denk ik dat mensen die voor hun werk een auto nodig hebben (vertegenwoordigers/accountmanagers etc) dit op den duur gewoon gecompenseerd krijgen van hun baas en dus net zo veel blijven rijden. Dit zouden de mensen zijn die meer gaan betalen. Dit wordt dan gewoon weer doorberekend in de prijs van de producten. Er gaan dus dingen duurder worden.
Ik woon relatief ver van mijn werk 56km, mijn vrouw 45km. Samen rijden we dus zeker 55dkm. Wij gaan er dus ook op achteruit. Ik wil wel dichter bij mijn werk gaan wonen maar de situatie op de huizenmarkt is bekend. (de mijne staat al 2 jaar te koop).
Verder blijf ik ook sceptisch over de mogelijkheden die de inbouw van het kastje bied. De wet zegt nu dat die gegevens alleen gebruikt mogen worden voor de km heffing. Maar het is mogelijk dat men over een paar jaar vind dat het een ideaal systeem is om voertuigen te volgen en in de info te gebruiken bij de fiscus of justitie. Aan de andere kant is een gestolen auto ook terug te vinden. Tja keuzes in privacy of beschermen. De lijn vervaagt vanzelf.
Ik ben er echt wel een voorstander van om differentiatie te hebben in wie wat betaald. Dat oma minder gaat betalen om dat ze op maandag alleen boodschappen doet en op zondag naar de kleinkinderen gaat vind ik prima. Zij heeft een minder grote bijdrage in de files en slijtage van het wegennet als de vertegenwoordiger die 75000km per jaar rijdt.
Maar enige terughoudendheid blijf mij meester.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Trend zet door: stijgende verkoopaantallen in 2021 van nieuwe en gebruikte motoren
door fransgabler » » in RT Café - 2 Reacties
- 3577 Weergaves
-
Laatste bericht door MotoCon
-
-
- 1 Reacties
- 1723 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 10 Reacties
- 4115 Weergaves
-
Laatste bericht door Heavy-NL
-
- 10 Reacties
- 3754 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac
-
- 1 Reacties
- 2388 Weergaves
-
Laatste bericht door HansD