Dat vroeg om uitleg... dus bij deze.
Er zijn diverse soorten frames in omloop waarvan ik hieronder een aantal beschrijf, zonder volledig te willen zijn. De frames, in combinatie met de wielen en vering wordt het rijwielgedeelte genoemd. Het frame is in wezen het verbindend element tussen de rijder, de wielen en besturing.
Wiegframe
Het wiegframe is het frame dat rondom het motorblok ligt in de lengterichting van de motor. Meestal gemaakt van ronde buis. Dit is geen echt stevige constructie en vooral te vinden in de oudere motoren.

Een ouder type motor (kan zo niet zien welk) waarvan de beenkappen het meest opvallend onderdeel vormen.
Dubbel wiegframe
Later werd -om meer stijfheid in het frame te krijgen en zo harder door de bocht te kunnen- deze enkele buis dubbel uitgevoerd. Het dubbel wiegframe. Dit gaf al een hele verbetering in het rijgedrag, en er konden grotere blokken gemonteerd worden. Maar toch is deze constructie nog niet heel erg stijf en 'dwarrel' je door een bocht als het wat harder gaat.

Het dubbel wiegframe in een zelfbouwproject (zo te zien met een Goldwing blok).
Vakwerkframe
We kennen allemaal de wit lemen huisjes met zwart houtwerk in bijvoorbeeld Limburg, waarbij horizontale en verticale balken verstevigd worden met diagonaal geplaatste balken. Deze constructie heet in de (werktuig)bouwkunde 'vakwerk' en zie je ook terug in de oude stationsoverkappingen van Amersfoort en 's-Hertogenbosch. Ducati heeft dit toegepast in een frame wat leidt tot een heel stijf frame waarmee je dus snoeihard door een bocht heen kunt. Alhoewel dat ten koste gaat van comfort (even de vering en demping buiten beschouwing gelaten). Het motorblok wordt aan dit frame opgehangen.

Het vakwerkframe van een 1997 Ducatie Monster 750.
Ruggengraatframe
Bij het ruggengraatframe loopt er een enkele (of dubbele) buis boven het motorblok, waaraan ook hier weer dat blok is opgehangen. Ook dit frame is behoorlijk stijf, als gevolg van de gekozen maatvoering van de buizen en het beschikbare materiaal. In de jaren 20 van de vorige eeuw had dit nooit gekund met de aanwezige kennis van staal! Het voordeel is dat je

Het ruggengraatframe van een Triumph Thunderbird uit 2008.
Zelfdragend frame
Het principe van het rijwielgedeelte van de 4-kleps Boxers is gebaseerd op het principe dat aan het motorblok de diverse subframedelen worden gemonteerd en zo samen een geheel vormen. De bevestigingspunten van alle subframes zitten namelijk aan het motorblok gebout (in de rode cirkels). Het motorblok wordt dan ook niet gedragen door het frame, maar draagt zichzelf.

Het zelfdragend frame in de BMW 4-kleps boxer motoren.
Zoals te zien is geldt voor de BMW dus dat er sprake is van een aantal subframes, en niet echt van een frame zoals hierboven is aangegeven.
Verder zijn zo nog bekend het Deltabox frame, Lowboy frame, Omega frame en Zeta frame. En de verschillende variaties tussen het voornoemde en alles wat ik vergeten ben op te schrijven hier.
Voor de gebruikte foto's dank ik de eigenaren van diverse websites waar ik deze heb weggeplukt (ik beschik zelf niet over zo'n groot archief aan motorfoto's).