Hoe slot topkoffer aanpassen
Moderator: RT_Patrick
- BMWtheo
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Eindhoven
Hoe slot topkoffer aanpassen
Onlangs mijn R1200RT aangeschaft met bmw / GKS topkoffer.
Nu heeft deze koffer een aparte sleutel en ik heb er slechts een.
Het laten bijmaken van deze sleutel heb ik al bij diverse slotenmakers geprobeerd maar geen van alle kon dit.
Nu heb ik begrepen dat je het slot zou kunnen demonteren en aanpassen naar de contactsleutel (beide zijn dezelfde soort sleutels maar natuurlijk met een anders geslepen baard)
Zou natuurlijk veel handiger zijn, want mijn zijkoffers hebben ook dezelfde sleutel als de contactsleutel.
Heeft iemand een handleiding (mogelijk met foto's) hoe dit moet ?
Nu heeft deze koffer een aparte sleutel en ik heb er slechts een.
Het laten bijmaken van deze sleutel heb ik al bij diverse slotenmakers geprobeerd maar geen van alle kon dit.
Nu heb ik begrepen dat je het slot zou kunnen demonteren en aanpassen naar de contactsleutel (beide zijn dezelfde soort sleutels maar natuurlijk met een anders geslepen baard)
Zou natuurlijk veel handiger zijn, want mijn zijkoffers hebben ook dezelfde sleutel als de contactsleutel.
Heeft iemand een handleiding (mogelijk met foto's) hoe dit moet ?
- Nico4sen
- 2023
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Hoe slot topkoffer aanpassen
Staat hier op het forum wel een beschrijving. Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je deze vast wel.
- sidney
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Assen
Ik heb het slot van mijn topkoffer een paar weken geleden zelf aangepast aan de sleutel, let bij het aanpassen vooral goed op dat de kleine veertjes er niet uitspringen. En noteer direct even wat de volgorde is, op de kleine plaatjes staat als het goed is een nummertje. Mochten ze er dan toch nog uitvallen, weet je in welke volgorde ze er weer in moeten. Er van uitgaande dat het op de zelfde manier werkt als mijn topkoffer, moet je niet vergeten het één na laatste sleufje leeg te laten. Anders krijg je de sleutel er niet meer uit als je het slot er in drukt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Gr.
Sidney
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Gr.
Sidney
''De gixxer'' 1996 Suzuki GSX-R 750 SRAD -verkocht-
2005 BMW R1200RT
2005 BMW R1200RT
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
Wellicht dat dit je een beetje op weg helpt
[media]mygeTPWUhqY[/media]

[media]mygeTPWUhqY[/media]
- gromsnor
- Bijz: Alle opties,geen esa,Verl.uitv.ring Hyperpro V-A
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Achterde duinen
Beste Sidney,hier een korte uitleg hoe te handelen,maar vraag me af wat een GKs koffer is.
Met de bijgeleverde sleutel van de topkoffer is het mogelijk het slot uit de cilynderhouder te halen.
Als je de sleutel in de cilynder steekt trekken de sleutelbaartjes zich in waardoor het mogelijk is het slot te ontgrendelen/draaien.De enige belemmering is nu nog het sluitplaatje,die word niet ingetrokken anders zou het slot eruit vallen.
Kunst is,met geopende greep,het sluitplaatje aan de achterzijde handmatig met b.v.een platgeslagen, gebogen lasdraadje het sluitplaatje naar binnen te drukken,waardoor het slot/cilynder eruit zal komen.
Haal de sleutel niet direct uit het cilynder ,anders schieten de baardjes en veertjes alle kanten op.
Doe dit voorzichtig zodat je alles bij elkaar blijft,de volgorde maakt niets uit die moet je nu zelf pas maken op je eigen sleutel.
Er zijn 3 verschillende baardjes genummerd met 1-2-3.
De oude baardjes kan je aanpassen op jou eigen sleutel en je hoeft echt niet alle sleufjes te gebruiken.
Doe een veertje in het eerste sleufje,met baardje b.v.1 en kijk of die zich helemaal intrekt,als je de sleutel erin steekt,(dit moet een zijn met de ronding van het cilynder).
Zo niet, neem je een andere b.v.2 die zich wel helemaal intrekt enz .Drie baardjes aan iedere kant is genoeg.
Als dat allemaal is gelukt doe je het laatste het sluitplaatje,dat is het allerlaatste sleufje van het cilynder.
Dit moet je zelf indrukken om de cilynder weer in de houder te krijgen,en als het goed kan je hem gewoon open en dicht doen met je eigen sleutel.
Mocht je een plaatje of veertjes nodig hebben,geen punt ik heb er voldoende.
Succes
Met de bijgeleverde sleutel van de topkoffer is het mogelijk het slot uit de cilynderhouder te halen.
Als je de sleutel in de cilynder steekt trekken de sleutelbaartjes zich in waardoor het mogelijk is het slot te ontgrendelen/draaien.De enige belemmering is nu nog het sluitplaatje,die word niet ingetrokken anders zou het slot eruit vallen.
Kunst is,met geopende greep,het sluitplaatje aan de achterzijde handmatig met b.v.een platgeslagen, gebogen lasdraadje het sluitplaatje naar binnen te drukken,waardoor het slot/cilynder eruit zal komen.
Haal de sleutel niet direct uit het cilynder ,anders schieten de baardjes en veertjes alle kanten op.
Doe dit voorzichtig zodat je alles bij elkaar blijft,de volgorde maakt niets uit die moet je nu zelf pas maken op je eigen sleutel.
Er zijn 3 verschillende baardjes genummerd met 1-2-3.
De oude baardjes kan je aanpassen op jou eigen sleutel en je hoeft echt niet alle sleufjes te gebruiken.
Doe een veertje in het eerste sleufje,met baardje b.v.1 en kijk of die zich helemaal intrekt,als je de sleutel erin steekt,(dit moet een zijn met de ronding van het cilynder).
Zo niet, neem je een andere b.v.2 die zich wel helemaal intrekt enz .Drie baardjes aan iedere kant is genoeg.
Als dat allemaal is gelukt doe je het laatste het sluitplaatje,dat is het allerlaatste sleufje van het cilynder.
Dit moet je zelf indrukken om de cilynder weer in de houder te krijgen,en als het goed kan je hem gewoon open en dicht doen met je eigen sleutel.
Mocht je een plaatje of veertjes nodig hebben,geen punt ik heb er voldoende.
Succes
Ter illustratie om het sluitplaatje te bereiken;
Tip van de dag;
Doe een plakbandje om de slotcilinder voordat je de sleutel eruit haalt, dan springen de veertjes niet weg.
Heb wel een document waar met wat afbeeldingen teen-en-tander getoond wordt, maar die is te groot als bijlage, maximaal 500Kb.

Tip van de dag;
Doe een plakbandje om de slotcilinder voordat je de sleutel eruit haalt, dan springen de veertjes niet weg.
Heb wel een document waar met wat afbeeldingen teen-en-tander getoond wordt, maar die is te groot als bijlage, maximaal 500Kb.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RToon
- Type: R1100RT
- Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
- Woonplaats of omgeving: Asten
gisteravond het slot gewisseld
de sleutel was reeds pas gemaakt op de cilinder
natuurlijk vallen er bij mij een paar plaatjes uit
na wat passen en wisselen zit er weer alles in
op een sleufje na
en zoeken en maar zoeken
geen plaatje en zeker geen veertje te vinden
dus toch maar is proberen
en warempel het werkt
het sluitplaatje zie je mooi zitten aan de achterkant
dat kun je mooi met een spits vleesmesje naar binnen drukken
het volgende sleufje was dus bij mij gewoon leeg
er worden ook maar 2 soorten plaatjes gebruikt
nr 3 zit er niet in
maar alles zit erin en het slot werkt mooi met de zelfde sleutel als de rest
de sleutel was reeds pas gemaakt op de cilinder
natuurlijk vallen er bij mij een paar plaatjes uit
na wat passen en wisselen zit er weer alles in
op een sleufje na
en zoeken en maar zoeken
geen plaatje en zeker geen veertje te vinden
dus toch maar is proberen
en warempel het werkt
het sluitplaatje zie je mooi zitten aan de achterkant
dat kun je mooi met een spits vleesmesje naar binnen drukken
het volgende sleufje was dus bij mij gewoon leeg
er worden ook maar 2 soorten plaatjes gebruikt
nr 3 zit er niet in
maar alles zit erin en het slot werkt mooi met de zelfde sleutel als de rest
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
een ziek mens heeft er maar een
Lees & schrijftekens op?
Bij de RT serie worden er slot-plaatjes #1 t/m 3 gebruikt.
In combinatie een totaal van 6 plaatjes, met daarnaast nog 1x sluitplaatje om het slot er niet elke keer uit de cilinder te trekken als je het slot gebruikt.
De 7e positie is inderdaad vacant en niet gebruikt.
De 8e, laatste, positie wordt gebruikt voor het sluitplaatje.
Qua slot-codering dus 729 combinaties. (3x3x3x3x3x3)
De nummers #1 t/m 3 worden qua slot-codering in willekeurige combinaties af-fabriek gebruikt voor het coderen van je slot.
Waarbij ook nummers meer dan eens gebruikt kunnen worden in 1 codering.
Soms is er inderdaad een bepaald slot-plaatje nummer niet in gebruik.
Of je kunt er ook uitlaten als je er niet genoeg van hebt.
Met als nadeel dat dan het een "no care" (lees: iedere sleutel!) op die ene positie waar geen slot-plaatje zit gaat worden.

Bij de RT serie worden er slot-plaatjes #1 t/m 3 gebruikt.
In combinatie een totaal van 6 plaatjes, met daarnaast nog 1x sluitplaatje om het slot er niet elke keer uit de cilinder te trekken als je het slot gebruikt.
De 7e positie is inderdaad vacant en niet gebruikt.
De 8e, laatste, positie wordt gebruikt voor het sluitplaatje.
Qua slot-codering dus 729 combinaties. (3x3x3x3x3x3)
De nummers #1 t/m 3 worden qua slot-codering in willekeurige combinaties af-fabriek gebruikt voor het coderen van je slot.
Waarbij ook nummers meer dan eens gebruikt kunnen worden in 1 codering.
Soms is er inderdaad een bepaald slot-plaatje nummer niet in gebruik.
Of je kunt er ook uitlaten als je er niet genoeg van hebt.
Met als nadeel dat dan het een "no care" (lees: iedere sleutel!) op die ene positie waar geen slot-plaatje zit gaat worden.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht topkoffer slot aanpassen op centrale sleutel
door visitor » » in Overige Techniek & Mechanica - 2 Reacties
- 2017 Weergaves
-
Laatste bericht door visitor