service melding

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

service melding

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik heb sinds gisteren de melding service op het display van mijn r1200RT. Hij is dus binnenkort toe aan een servicebeurt maar ik wil dat nog een 2 duizend kilometers rekken.

Ik heb de motor 2e hands gekocht bij een dealer en er nu 8000 km mee gereden. De km stand is nu bijna 20000 km en dus moet hij volgens het boekje een servicebeurt. Ik weet dat hij bij aflevering een eenvoudige servicebeurt heeft gehad en dus eigenlijk nog 2000 km kan rijden zonder beurt.

De vraag is hoe serieus moet ik de melding service nemen. Gaat hij binnenkort problemen geven of kan ik er nog enkele duizenden km probleemloos mee rijden en de beurt tot na de winter uitstellen.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee.

Groet
Cees
concours
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan

Re: service melding

Ongelezen bericht door concours »

De service indicator verschijnt in het display na het starten van de motor. De service intervallen worden op datum electronisch in de boordcomputer gezet. Een BMW dealer kan dit aanpassen, of resetten. Je kunt rustig door blijven rijden, totdat jij vindt dat jouw motor een servicebeurt nodig heeft.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die service-melding is niets meer en niets minder als inderdaad een dag-datum teller en/of gereden km's-teller.
Dat kan de dealeRT of degene met een HexCode GS911, Texa diagnose-apparaat etc, instellen.
Je kunt dan instellen een datum, een km-stand, dat wanneer 1 of beide van deze ingestelde waardes genaderd zijn, je daar een melding van krijgt op het dashboard.
Niets meer en niets minder, alleen een melding op je dashboard.
Je kunt gewoon doortuffen vermits je maar zeker weet dat er inderdaad geen noodzakelijke onderhoud nodig is.
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Heb deze melding al 2 maanden, terwijl ik nu pas 165 km meer gereden heb dan de 10.000 km die tussen de beurten zit.
Ga nog even 2000 km verder zodat de beurt gelijk kan vallen met een verse bandenset.
Hoef ik maar 1 keer naar de dealer.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Snellecees schreef:Ik heb sinds gisteren de melding service op het display van mijn r1200RT. Hij is dus binnenkort toe aan een servicebeurt maar ik wil dat nog een 2 duizend kilometers rekken.

Ik heb de motor 2e hands gekocht bij een dealer en er nu 8000 km mee gereden. De km stand is nu bijna 20000 km en dus moet hij volgens het boekje een servicebeurt. Ik weet dat hij bij aflevering een eenvoudige servicebeurt heeft gehad en dus eigenlijk nog 2000 km kan rijden zonder beurt.

De vraag is hoe serieus moet ik de melding service nemen. Gaat hij binnenkort problemen geven of kan ik er nog enkele duizenden km probleemloos mee rijden en de beurt tot na de winter uitstellen.

Groet
Cees

Hup gewoon naar de dealert met dat apparaat. Waarom denk je dat Herr BMW zo´n melding maakt?
Je fiets heeft aandacht nodig en daar schreeuwt ie nu als het ware om.
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Het is natuurlijk niet zo dat de motor gelijk uit elkaar valt als je de servicemelding negeert.... ;)
Als je oliepeil en status remvloeistof goed in de gaten houdt zal er niet iets echt kapot gaan. Maar onderhoud is natuurlijk wel nodig en die intervallen zijn er niet voor niets. Overigens zal BMW daar best wel een ruime marge hebben genomen.
Ik rij nog geen 10.000 km/jaar, voorlopig ben ik nog even gebonden aan onderhoud op tijd (1x/jaar) ivm garantie. Daarna wordt het weer de standaard beurten op km.stand met minimaal 1x/jaar oliewissel + filter (dat ik dan wsch. zelf ga doen). Luchtfilter is een K&N, 1x/jaar schoonmaken en inoliën is dan ook voldoende.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Snellecees schreef:Ik heb sinds gisteren de melding service op het display van mijn r1200RT. Hij is dus binnenkort toe aan een servicebeurt maar ik wil dat nog een 2 duizend kilometers rekken.

Groet
Cees
Het is maar net wat je een eenvoudige servicebeurt noemt. Als de dealer alleen maar nieuwe olie erin heeft gedaan en misschien niks meer is de motor echt wel aan een goede beurt toe. Anders rijd je gewoon die 2000km meer .

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”