Is er een 1150RT met een "normaal" remsysteem?

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Is er een 1150RT met een "normaal" remsysteem?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik heb jaren geleden een R1150RT gekocht met een remsysteem waar ik maar niet aan kon wennen!
Of je nu voor of achter remde, de vertraging was altijd 80% voor en 20% achter.
Als je de motor dan in een bocht wat wilde stabiliseren en je gebruikte daarvoor de achterrem pakte hij 80% voor, ik schrok mij kapot.
Wilde je draaien op een weg en deed dat zoals geleerd tijdens de rijles met een beetje gas en een slepende achterrem lag je bijna op je snufferd :evil:
Nou ben ik op zoek naar een 1150RT voor erbij (hij blijft in mijn ogen nog steeds de mooiste RT) en vroeg mij af of hier inmiddels een oplossing à la 1100 of 1200RT voor is. :?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Ronald K
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Is er een 1150RT met een "normaal" remsysteem?

Ongelezen bericht door Ronald K »

Volgens mij hebben alle ex-politiemotoren het automatische remverdelingssysteem niet, om dezelfde reden die jij noemt.
Dus op zoek naar een ex P uitvoering vermoed ik.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
WaltzingMatilda

Ronald K schreef:Volgens mij hebben alle ex-politiemotoren het automatische remverdelingssysteem niet, om dezelfde reden die jij noemt.
Dus op zoek naar een ex P uitvoering vermoed ik.
Dank je wel, maar als dit systeem op een ex-politie motor zit zou dit ook over te bouwen moeten zijn op een burger uitvoering, toch??
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, het is over te bouwen maar het is een behoorlijke klus, naar verluid.

Degene van wie ik weet dat ze het ooit deden, doet het niet meer omdat het zoveel werk is, dus veel kosten voor de klant.
Plus het risico dat de ex-overheid die net geplaatst is, defect blijkt te zijn (je kunt niet van tevoren testen, helaas) en je dus het er weer tussenuit moet halen.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Bij het Duitse revisiebedrijf, dat hier al vaker genoemd is, doen ze revisie aan alle modellen: misschien dat zij ook een modificatie kunnen uitvoeren, het deel op de fiets moet je dan zelf doen, zal ongetwijfeld iets met draadjes zijn, ik verwacht een diode plaatsen :mrgreen:

Als het die kant uit gaat graag updates _005
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Baird schreef:Bij het Duitse revisiebedrijf... misschien dat zij ook een modificatie kunnen uitvoeren, het deel op de fiets moet je dan zelf doen, zal ongetwijfeld iets met draadjes zijn, ik verwacht een diode plaatsen :mrgreen:
Naar wat ik toen gezien heb, is het hoofdzakelijk de leidingen, en de grootste uitdaging is het uitwisselen van de (ABS)unit zonder beschadigingen én alles er omheen te moeten loshalen, voor het plaatsen van de overheidsversie.
En neen, het is geen diode plaatsen, de elektronica behelst echt wel wat meer verschillen tussen de verschillende versies. (daarom werd ik er ook bij betrokken)
Of het slechts uitwisselen van de elektronica ooit gelukt is, heb ik vooralsnog nergens gelezen.
Het kán ook nog zijn dat de pomp op sommige punten is aangepast. _001
Baird schreef:Als het die kant uit gaat graag updates _005
Zou jij niet beter het geld in je portemonnee houden voor je overstap op de niet-RT? ;) :lol:
WaltzingMatilda

Gaat dus een moeilijk verhaal worden begrijp ik waar niet zomaar een passende oplossing voor is :(
Draadje is pas gestart dus ik blijf nog hoop houden...
Inspector Gadget

Je zou eens kunnen navragen bij;

http://auto-ecu.nl/Control/2573/bmw-r12 ... sie/?tid=1
http://abs-reparatie.nl/control/179/39/ ... -and-pumps

En via de zoekfunctie kan je ook nog interessante draadjes uit het verleden teruglezen, zoals;
viewtopic.php?f=32&t=7308&hilit=abs+revisie

Helaas is het zwaard van Excalibur in al die jaren vooralsnog niet gevonden.
Wullum
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

De allerlaatste serie R1150RT uit 2005 heeft een gedeeltelijk gescheiden remsysteem, met naar ik meen de ABS unit van een GS.
Dat was die Special Edidion die alleen in Saphir-Schwarz te krijgen is en fully loaded qua goodies is.

Gedeeltelijk gescheiden remsysteem betekent hier dat je voorremhandle zowel voor als achter remt, en je voetrem alleen achter remt.

De R1150RT-P versie had ook de GS unit, heb ik ooit een specificatieformulier van gezien, daar stond dat letterlijk op.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
WaltzingMatilda

Dit opent perspectieven zo'n GS unit, dat vergemakkelijkt misschien wel het zoeken..
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Of je moet wachten tot de mijne in de verkoop gaat, maar ik denk dat dat nog lang gaat duren. :lol:
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
WaltzingMatilda

Benji schreef:Of je moet wachten tot de mijne in de verkoop gaat, maar ik denk dat dat nog lang gaat duren. :lol:
Jij hebt wel zo'n gescheiden remsysteem begrijp ik.
Is dat omdat het een ex-politiefiets is?
Benji
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

[quote="
Jij hebt wel zo'n gescheiden remsysteem begrijp ik.
Is dat omdat het een ex-politiefiets is?[/quote]

Yep
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Ach, ook een R1150RT-paardje met servo remsysteem valt te mennen . . . . :shock:
Jos WRSM
AndréO
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Goes

Ongelezen bericht door AndréO »

Je kunt het hele spul er tussen uit gooien maar dan heb je geen ABS meer en geen bekrachtiging. Maar wellicht wel een systeem wat je bevalt ;)

Gr André
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Dit is natuurlijk geen verstandige aanbeveling . . . :$
AndréO schreef:Je kunt het hele spul er tussen uit gooien maar dan heb je geen ABS meer en geen bekrachtiging. Maar wellicht wel een systeem wat je bevalt ;)

Gr André
Jos WRSM
Inspector Gadget

Inderdaad, tenzij je ABS defect is en je hoge kosten gaat krijgen o.i.d, zou je heel misschien mogelijkerwijs het verwijderen moeten overwegen.

Hele volksstammen konden & kunnen wel aan dit super-systeem wennen.
Helaas ik niet toentertijd, voor mij werd het heel jammer genoeg toch de 1100RT. Maar niet getreurd, daarna werd het de 1200RT.
Of ik, als ik toch had doorgezet, en uiteindelijk wel aan het systeem had kunnen wennen, zal ik nooit meer te weten komen. :$

Kortom, het kan ook de keuze zijn van jou, om willens en wetens toch proberen door te zetten en proberen aan het systeem te wennen.
Ikzelf concludeer achteraf, en dan is de slimheid meestal wel zo'n beetje 100% :roll: , dat ik er toch wel een beetje spijt van gehad heb mijzelf niet wat meer tijd te gunnen en toch voor de 1150RT gekozen te hebben, de in mijn ogen mooiste BMW ooit.

Heb je al eens contact opgenomen met MSA of zij een dergelijk modificatie-project voor jou willen doen? _001
Nee heb je, en ja in bestelling geplaatst worden, zeg ik maar.
WaltzingMatilda

Ik kon er maar niet aan wennen. Moest vaak halve draaien binnen een beperkte ruimte maken met slepende achterrem en dat was niet te doen met bekrachtigd remmende voorremmen.
Ook bij een zeer sportieve rijstijl waar je plat in de bocht niet het gas wil loslaten maar de motor een beetje wil afremmen met de achterrem om de balans en stabiliteit erin te houden schrikt je behoorlijk als de voorrem in werking komt en je jezelf bijna onderuit remt.
Als je dat in de Ardennen een paar keer overkomt dan praat je wel anders.

Maar goed alle commentaren hierboven overpeinzend kom ik steeds meer tot de conclusie dat er misschien uiteindelijk maar 1 optie zal overblijven en dat is op zoek gaan naar een 2005 model in SE uitvoering.
Op Marktplaats gisteren een gekeken en er bleek net een mooie verkocht te zijn, vraagprijs €5000,-.
Interessant genoeg denk ik. Een goedkopere 1150 is uiteraard te vinden maar als het hele systeem veranderd moet worden en je kijk naar alle tijd en onderdelen die daarmee gemoeid zijn ben ik bang uiteindelijk nog duurder uit te zijn en dan blijft daarnaast natuurlijk altijd de vraag: gaat het werken en is het veilig?
Inspector Gadget

Mijn "extended" proefrit heeft mij ook een aantal flinke schrik-momenten toentertijd met de 1150RT opgeleverd.
Ik kon er maar niet aan wennen, dus heb toen de keuze gemaakt die ik heb gemaakt.
Toen heel jammer maar zondermeer begrijpelijk, het remde voor mij te goed en kon ik de mij aangeleerde technieken niet veilig genoeg toepassen.
Inderdaad met name de langzame(re) manoeuvres vergt oefening en technieken die ik toen moeilijk(er) onder de knie kon krijgen.
Zeker met een relatief zware motor wat de 1150RT in essentie ook nog eens is.

Dus ik begrijp je overpeinzingen volledig!

Ik hoop dat slaagt met het vinden van de gewenste uitvoering, zal een kwestie van tijd & geduld zijn. _004
Heel veel suc6, hopelijk zal je spoedig slagen in je zoektocht.
WaltzingMatilda

Inspector Gadget schreef:Mijn "extended" proefrit heeft mij ook een aantal flinke schrik-momenten toentertijd met de 1150RT opgeleverd.
Ik kon er maar niet aan wennen, dus heb toen de keuze gemaakt die ik heb gemaakt.
Toen heel jammer maar zondermeer begrijpelijk, het remde voor mij te goed en kon ik de mij aangeleerde technieken niet veilig genoeg toepassen.
Inderdaad met name de langzame(re) manoeuvres vergt oefening en technieken die ik toen moeilijk(er) onder de knie kon krijgen.
Zeker met een relatief zware motor wat de 1150RT in essentie ook nog eens is.

Dus ik begrijp je overpeinzingen volledig!

Ik hoop dat slaagt met het vinden van de gewenste uitvoering, zal een kwestie van tijd & geduld zijn. _004
Heel veel suc6, hopelijk zal je spoedig slagen in je zoektocht.

Dank je wel Inspector.
Het kan inderdaad zijn dat het een kwestie is van tijd en geduld maar het gevaar zit hem in het onverwachte waarbij het tegenovergesteld is aan zoiets als ABS. Bij een onverwachte gebeurtenis ben je blij als je ABS hebt en dat was met dit remsysteem net het tegenovergestelde ;)
GerritR
Type: R1200RT
Bijz: Full options excl.radio
Woonplaats of omgeving: Stiens

Ongelezen bericht door GerritR »

Ivm een defecte ABS pomp heb ik op mijn -1150- het remsysteem omgebouwd naar een conventioneel remsysteem. Het bevalt uitermate goed mag ik wel zeggen, ik mis de ABS in het geheel niet. Zeker het dual brake systeem, waar jij je ook aan stoort, ben ik liever kwijt dan rijk. Ook ik heb geleerd om met slepende achterrem een korte bocht te kunnen maken, dit kan ik nu weer prima uitvoeren. Ik weet dat er mensen zijn die niet zonder ABS kunnen of willen rijden, ieder z'n meug, maar ik heb vroeger vooral gereden op motoren zonder ABS en dat ging ook prima. Natuurlijk is ABS een prachtige uitvinding, echter het ABS systeem van de -1150- ,wat gewoon een wanproduct is, kan ik missen als kiespijn. Al met al is zo'n ombouw prima zelf te realiseren, op het Youtube kanaal van Chris Harris is een prima te volgen handleiding; https://www.youtube.com/watch?v=7xZMewBazMI
Ik moet er nog wel even aan toevoegen dat ik al de rubber remleidingen heb vervangen door stalen remleidingen, die kun je gewoon online op maat bestellen. Ik heb nu weer een keihard rempedaal en handle.
[media]7xZMewBazMI[/media]
JohnnyBgood
Woonplaats of omgeving: Wijchen

Ongelezen bericht door JohnnyBgood »

Ivm een defecte ABS pomp begin dit jaar is deze vervangen bij m'n dealer. Sindsdien ben ik ineens van het gecombineerd remmen met de voetrem verlost :D Was natuurlijk wel een flinke aanslag op m'n spaarcenten maar heb m'n vetrouwde Beemer nog en de ABS werkt nog steeds. Toch wel een lekker gevoel na een bijna ongeval vorige week. De ABS deed prima werk _004
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

JohnnyBgood schreef:Ivm een defecte ABS pomp begin dit jaar is deze vervangen bij m'n dealer. Sindsdien ben ik ineens van het gecombineerd remmen met de voetrem verlost :D Was natuurlijk wel een flinke aanslag op m'n spaarcenten maar heb m'n vetrouwde Beemer nog en de ABS werkt nog steeds. Toch wel een lekker gevoel na een bijna ongeval vorige week. De ABS deed prima werk _004
Hoe kan dat? Dan is er meer gedaan dan alleen vervangen ABS pomp.
Het ombouwen met behouden van mijn ABS pomp zou mij paar jaar geleden al 500 euro kosten. Ik heb het toen niet gedaan. Maar ik blijf mij ook ergeren dat ik voetrem niet kan gebruiken bij de korte bochten.
Inspector Gadget

wil51 schreef:
JohnnyBgood schreef:Hoe kan dat? Dan is er meer gedaan dan alleen vervangen ABS pomp.
Het ombouwen met behouden van mijn ABS pomp zou mij paar jaar geleden al 500 euro kosten. Ik heb het toen niet gedaan. Maar ik blijf mij ook ergeren dat ik voetrem niet kan gebruiken bij de korte bochten.
Volgens mijn informatie en wat ik gezien heb, is het weldegelijk alleen het vervangen van de ABS pomp (waarop ook de elektronica zit). _001
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Inspector Gadget schreef: Volgens mijn informatie en wat ik gezien heb, is het weldegelijk alleen het vervangen van de ABS pomp (waarop ook de elektronica zit). _001
[/quote]
Is de electronica van de pomp misschien aan te passen? Zal wel niet, anders had iedereen dat al laten doen. Maar ik begrijp dat er dus 2 types ABS pompen zijn voor de R1150/850 RT?
Inspector Gadget

Naar wat ik gezien heb is de print voorzien van een epoxie-coating laag.
Of de elektronica over te zetten is, weet ik niet, sorry.

Ja, er zijn meerdere versies van de ABS pomp voor de 1150RT, om precies te zijn 2 verschillende.

En degene waar het om gaat, volgens mij;

34 51 7 685 789 PRESSURE MODULATOR, PARTIAL INTEGRAL ABS
DickS
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Bijz: r1200rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: arnhem

Ongelezen bericht door DickS »

Hoi Allen,

Allereerst voor de nono's en niks doeners als je er nog nooit een van binnen gezien hebt of ermee bezig bent geweest lul dan niet mee met domme adviezen!!

Inspector gadget uitgezonderd, deze is technisch goed op de hoogte.

De electronica is zonder problemen over te zetten, zelfs zonder de pomp eruit te halen. (electronica is niet in gegoten en te repareren)
Wel speciaal schroef gereedschap nodig om hem los te halen.
Alleen dien je wel te weten welke print je moet hebben, de versie 36/37/38/39. Als je er een te pakken weet te krijgen.
Eventueel bij RH electronics in Duistland navragen, welke versie jou wens is.
Dan nog het volgende, Dealers en andere hier zeer gerespecteerde bedrijven willen alleen maar geld verdienen aan deze systemen!!!
Prijzen revisie en nieuw €1250 - €2200 inclusief montage. En ze schermen af waar men e.e.a. laat reviseren.
WaltzingMatilda

wil51 schreef:
JohnnyBgood schreef:Ivm een defecte ABS pomp begin dit jaar is deze vervangen bij m'n dealer. Sindsdien ben ik ineens van het gecombineerd remmen met de voetrem verlost :D Was natuurlijk wel een flinke aanslag op m'n spaarcenten maar heb m'n vetrouwde Beemer nog en de ABS werkt nog steeds. Toch wel een lekker gevoel na een bijna ongeval vorige week. De ABS deed prima werk _004
Hoe kan dat? Dan is er meer gedaan dan alleen vervangen ABS pomp.

Hier wil ik ook graag meer van weten!
Inspector Gadget

DickS schreef: Inspector gadget uitgezonderd, deze is technisch goed op de hoogte.
Thanks! _004
Maar ik praat "..in commissie.." omdat het mij vaak mateloos interesseert, ook heb ik lang niet altijd alle exacte (!) details.
Dus neem zeker mijn op- en aanmerkingen met enige balen zout a.u.b, je moet echt diep in die "scene" zitten, bijna dagelijks "met den handen in den vet" als het ware, alsjebegrijptwatikbedoel.
WaltzingMatilda schreef:Hier wil ik ook graag meer van weten!
Vermoedelijk had de betreffende dealeRT alleen nog de overheidsversie van de betreffende ABS-pomp op voorraad (is bij de meeste BMW dealeRTs ook de grootste klant ;) )
Alleen/slechts de ABS pomp met de juiste stuurelektronica (wat formeel een integraal onderdeel is, vandaar ook de eerder genoemde "moeilijke" schroeven, de betreffende fabrikant is o zo bang voor eventule schade-claims) geeft die functionaliteit.
Je kunt ook de bekende slopeRT's langs gaan of bijvoorbeeld Kenny vragen of hij je het kan leveren.
Alleen, dan zijn het vaak gebruikte ABS-pompen en risico's van dien.
Tenzij je SuperMan bent met x-ray vision. Dan wil ik ook een tussentijdse bodyscan bij je aanvragen. :lol:
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

DickS schreef:Hoi Allen,

Allereerst voor de nono's en niks doeners als je er nog nooit een van binnen gezien hebt of ermee bezig bent geweest lul dan niet mee met domme adviezen!!
knip knip
Ik voel me niet aangesproken door je openingszin maar hij past niet echt in de cultuur van dit Forum.

Ter zake:
Als je je iets duidelijker uitdrukt kunnen we er allemaal wat van leren.
Uit jouw verhaal maak ik op dat:
1) de onderscheidende elektronica op de pomp ziet en niet op de fiets,
2) je zegt niets over het hydraulisch gedeelte van de pomp: is daar ook verschil tussen beide typen of is het alléén de elektronica die het verschillend remgedrag bepaald.

ben benieuwd.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
DickS
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Bijz: r1200rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: arnhem

Ongelezen bericht door DickS »

Uit jouw verhaal maak ik op dat:
1) de onderscheidende elektronica op de pomp ziet en niet op de fiets,
2) je zegt niets over het hydraulisch gedeelte van de pomp: is daar ook verschil tussen beide typen of is het alléén de elektronica die het verschillend remgedrag bepaald.

1) klopt
2) daar zit geen verschil in (zie foto).

Oja, na montage werkt de ABS weer 100%.
abs pomp.jpg

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”