Het toekomst is niet meer electriek...

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Het toekomst is niet meer electriek...

Ongelezen bericht door japachap »

Interessant nieuws vanuit de Audi groep dit week.
Audi heeft een process ontwikkeld waarbij een volledig synthetisch diesel wordt gemaakt met niks anders dan CO2, water en groep stroom vanuit o.a. windmolens en solar panelen. De process is zo goed als CO2-neutraal omdat de CO2 wordt vanuit de lucht gehaald en na verbranden gaat weer de lucht in.
De pilot plant is zo ontwikkeld dat met voldoende interesse Audi will en industriele-scala faciliteit gaan bouwen.

http://www.sciencealert.com/audi-have-s ... -and-water

http://news.nationalgeographic.com/ener ... water-air/

Dit 'e-diesel' heeft vooddelen over alternatief alternatief brandstoffen. Het is CO2-neutraal en dus sustainable en kan met de huidige motor en transport network technologies gebruikt worden.
Vloeibaar waterstof blijft te volatiel en moeilijk te opbergen in een voertuig.
Elektra heeft nog de nadelen van de accucapaciteit en oplaad tijd, terwijl bedrijven zoals Zero Motorcycles en Tesla strijven vooruit te gaan.
Ook interessant nieuws van Tesla in dezelfde week-
http://gizmodo.com/teslas-new-battery-c ... 1699555784

De volgende vraag is- waar kan ik een diesel ombouw voor mijn 150RT laten regelen?
(Met een kleinere zuiger in de kop het zal wel mogelijk zijn on een hogere kompressie te krijgen zonder extra stress op de krukas en andere onderdelen te zetten?!)
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Het toekomst is niet meer electriek...

Ongelezen bericht door Baird »

Artikelen nog niet gezien maar gaat komende dage zeker gebeuren.

Waarom energie steken om uit CO2 en water diesel te maken om dat vervolgens met pakweg 30% rendement weer te verbranden in een dieselmotor? Kan niet anders dan PR zijn. Als jij zuiniger wilt rijden ga dan over op LPG, HHO of nog mooier: je motor ombouwen naar rijden op 90% water en 10% benzine**, dan ben je echt vooruitstrevend bezig ipv van aan de olieverslaving vast te houden.

**: vergt te veel typewerk om dat hier uit te werken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
japachap

Weet ik het niet Bert, maar alle andere verbrandbare oplossingen leveren meer CO2 op. Lees maar eerste de artikelen...
Ik ben entheusiast gewoon omdat het neemt excess productie van zon en wind energie en vangt het op in een gebruikelijk chemisch systeem dat bovendien hergebruikbaar is.
Maar het kan ook een pr stunt zijn. Lijkt mij te hoog een ontwikkelingskosten om gewoon voor de lol te zijn.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Op zich interessant, maar dit:
japachap schreef:De volgende vraag is- waar kan ik een diesel ombouw voor mijn 150RT laten regelen?
(Met een kleinere zuiger in de kop het zal wel mogelijk zijn on een hogere kompressie te krijgen zonder extra stress op de krukas en andere onderdelen te zetten?!)
kan je wel vergeten! :roll:
Een dieselmotor is heel anders geconstrueerd dan een benzinemotor, alleen een andere zuiger zal je niet helpen.... ;)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

[media]55Edq_Irstk[/media]
[media]MIuKXTUnwC8[/media]
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Baird schreef:Artikelen nog niet gezien maar gaat komende dage zeker gebeuren.

Waarom energie steken om uit CO2 en water diesel te maken om dat vervolgens met pakweg 30% rendement weer te verbranden in een dieselmotor?
+1
Lijkt me een omslachtige en inefficiënte manier om diesel te maken van schone energiebronnen. Zonde van de schone energie.
De verbranding zal best 70% efficiënt zijn, maar de efficiency van omzetting van water+CO2 naar diesel staat er niet bij. Alleen electrolyse (splitsen van water in zuurstof en waterstof) kost al heel veel energie.
zadkine
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

Naast mijn RT heb ik voor dagelijks vervoer woonwerk een nissan leaf ter beschikking.
Deze accubak op wielen heeft een energie verbruik van 1kwh per 6 km (inclusief laad verlies gerekend van 16%)
Omgerekend naar diesel kom je dan op een energie verbruik vergelijkbaar met 1 op 60. (ps gebruik je een moderne fossiel gestookte centrale voor die stroom dan moet je die 60 km vermenigvuldigen met het rendement van die centrale..dat is momenteel ca 60% dus kom je op 1 op 36)
Als je dus stroom wilt gebruiken om diesel te maken en daarna die diesel weer te verbranden is je omzettings verlies enorm hoog.
Per slot is deze rekensom zonder de benodigde energie voor het produceren van de diesel gemaakt (en ga ik ervan uit dat de techniek van audi stroom verbruikt voor de diesel produktie).
Dit gaat betekenen dat als de technologie voor diesel productie , inclusief de electrolyse van water, 50% rendement heeft je bij direct electrisch rijden (met hoogrendement accu) je met die accu bak 75% minder energie nodig hebt.

Overigens is de vervuiling van diesels geen CO2 kwestie. Momenteel gaat het vooral over fijnstof.
En als je CO2 wil vastleggen moet je niet moeilijk doen maar gewoon bomen kweken. Uiteraard daarna dat hout diep in moerassen dumpen want anders komt bij de rotting na afsterven van de boom de CO2 weer vrij...ook als is dat soms 300 jaar later.
japachap

Met alle respect, ik neem aan dat mens heeft de bijgevogd berichten niet goed doorgelezen anders hadden ze gemerkt dat de eco-diesel veel schooner is met geen sulfur en weinig root. Het gaat ook om een manier om overbodig groen stroom productie capaciteit op te slagen in een vorm dat is makkelijk inzetbaar.
Niemand zegt dat het meer efficient is dan direct chemisch opslag in een accu, maar dan denk goed aan alle zeldzaam materialen dat zal nodig zijn om elke auto elektrisch te laten rijden- en alle over geproduceerd zon en wind energie te bewaren.
Het gaat ook niet om CO2 opslag- het gaat om geen extra uitstoot.
En het gaat niet om totaal efficiency- maar dat kan verbeterd worden. Het gaat om 'gratis' energie (noteer de haakjes) overzetten naar een gebruikbaar brandstof voor een prijs dat Audi noemd gunstiger dan benzine.

Ik geloof dat sommige mensen hebben de punt gemist.

Ondertussen heeft Tesla wel een nuttig accu ontwerpen zie hier-http://news.discovery.com/tech/alternat ... gn=rssnws1

zadkine
Bijz: Antraciet
Woonplaats of omgeving: Twente

Ongelezen bericht door zadkine »

Je hebt geen zeldzame metalen nodig voor stroom opslag. Even zoeken op nano-condensatoren op internet vertelt al een andere manier voor relatief kortdurende stroom opslag.
rendement tegen de 100%.
Noorwegen koopt al jaar en dag overtollige windenergie van de Denen op tegen bodemprijs. Daarmee pompen ze water omhoog in hun stuwmeren en kunnen ze op momenten van vraag tegen veel hogere prijs hydro energie leveren.Econmomisch interessant en vermoedelijk efficiënter dan diesel maken.
Roet uitstoot is direct verbonden met het verbranden van koolwaterstoffen. De volledigheid van verbranding maakt uit of je veel of weinig roet deeltjes krijgt, niet de manier waarop de diesel gemaakt is.
Wat wel blijft als voordeel tov fossiele diesel is dat een zo gemaakte brandstof zonder zwavel kan zijn. Blijft nog de zwavel etc welke zich in de smeer olie bevinden want die olie verbrandt ook een beetje mee.
(Iets waar een elektromotor dus geen last van heeft)

ps De tesla batterij had ik al gezien en ik ben belangstellend voor dat ding als ie betaalbaar op de markt komt.
Kan je jezelf energie onafhankelijk maken en daardoor veel belasting besparen. Per slot is meer dan 2/3 van de stroomprijs in Nederland voor een particulier belasting mits je ook een tesla of andere elektrische auto rijdt en investeert in voldoende zonnecellen of windmolens.
JDoubleOP
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

It's all about MINDSET.
Laten we de komende jaren onze "lichamelijke en geestelijke energie" in energie transitie stoppen voor een gezonde en duurzame toekomst. Dit is één van de mogelijkheden die bijv. onze wakkere zuiderburen oppakken.
Valmeercentrales

2 Energieeilanden

La Belgique veut créer une île pour stocker l’énergie éolienne

Stroom opgewekt door wind, water, zon, beweging; Peer-to-Peer + energie-opslag in stuwmeren, verbeterde accu's(recycling) etc.
Verdiep je eens in Jan Rotmans, Jacque Fresco, Buckminster Fuller en Bill Mollison, aquaponics en permaculture. Door je er in te "verdiepen" komt er een dag dat je het 'gehele plaatje' zult zien Big RT Smile
Ik merk dat ik steeds meer 'soulmates' cq 'bloodbrothers and sisters' tegenkom mbt tot het "OMDENKEN". Mijn onderschrift zegt eigenlijk alles in een notedop.

Wake up and have fun
Joop
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 05 mei 2015, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Voor mij is de toekomst wel electriek .... Big RT Smile

Het bedrijf OpdeZon waar ik sinds werk (maar waarvan ik de oprichter al langer ken) is actief in de hoek van zonnepanelen en het laden van elektrische auto's. Bij ons verscheen een glimlach over het bericht over de Tesla-batterij, we wisten al dat SolarEdge dit najaar met een batterij op de markt zou komen, de verrassing was compleet toen we lazen dat het om dezelfde als van Tesla gaat. SolarEdge is al een jaren een hoofdrolspeler in de markt van omvormers, optimizers etc en nu dus ook bij de batterijen, dit wordt een winnende combinatie en wij zitten er als bedrijf bovenop. _004

Lees hier het bericht http://www.teslamotors.com/presskit/teslaenergy
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”