Ik heb nu mijn eerste 300 km achter de rug en heb dus een aantal vragen. Ter info, de motor heeft al Brisk bougies, rijdt nu ong. 1 op 18 en is voorzien van een standaard luchtfilter. Vanaf het begin heeft hij last van hakkelend rijden waarvan ik aannam dat het een combinatie was van KFR, oude benzine en lang stil staan. De benzine die erin ging was Excellium.
De volgende zaken vallen mij op:
- Als hij koud is staat hij prima zonder choke (ook na een nacht stil staan). Dit lijkt mij dus ok.
Zolang hij nog niet warm is (eerste paar kilometers) heeft hij bijna geen last van hakkelend rijden.
Als hij warm is loopt hij onder de 2500 toeren te hakkelen en is hij erg gevoelig op de gashandel. Hij hapt nogal.
Rond de 3000 toeren in de 5 loopt hij volledig trillings vrij, daarboven (tot 140, harder heb ik nog niete gereden) vul je de trillingen van de motor. Je krijgt er geen slapende handen van maar je merkt dat hij aanwezig is.
Koud loopt hij stationair rond de 1000 toeren, als hij wamr is rond de 1100 toeren maar dan wat rommelig.
Hij reageert goed op het gas boeven de 3000 toeren van KFR is nauwelijks sprake. Sterker ik moet nog steeds oppassen dat ik ongewild te hard rijdt.
De Brisk bougies zijn droog en lichtbruin van kleur.
Bij de dealer waar ik hem vandaan heb heb ze de meters erbij gepakt en beide cilinders hadden dezelfde "druk". Weet alleen niet meer wat de waarde was.
1. Volgens mij is het meeste te ondervangen met het goed synchroon stellen zoals veel al de opmerking is.
2. Zou een K/N luchtfilter handig zijn en wat levert het op (de BM-0400) Ik las daarover in een duits forum dat zou bijdragen tot een beter loopcultuur.
3. De R1100R is 80Pk, maar alle andere modellen zijn 90Pk. Is dit van 80 naar 90 te brengen of is dit niet verstandig ivm de bakoverbengingen?
4. Zou het wat opleveren om benzine teovoeging erin te doen voor het reinigen van de leidingen?
5. Hoe zie je trouwens of je met een Katalysator versie te maken hebt.
6. Hoe krijg je achtervering stugger? De duitse noemen hem wel eens "Gummi Kuh" en voelt hij af een toe ook.
6. de dealer draaide nog even aan een soort potmetertje die onder buddie in de wielkap zit. Waar dient die voor?
7. Zou er iemand in de regio Noord-Holland welwillend willen zijn om voor mij de afstelling na te kijken en eventueel nog wat algemene advies wille geven?
8. Of weet er iemand in Noord Holland een goede motorzaak waar ze voor een fatsoenlijke prijs een BMW goed kunnen afstellen en onderhouden zonder het veelal gehoorde response van: "dat hoort erbij wen er maar aan"
Al met al nogal wat vragen in een forum waar wel hetzelfde blok maar niet het zelfde type wordt gereden. Derhale zou ik het leuk vinden als jullie mij wat kunnen adviseren of zelfs tips kunnen geven.
Alvast dank :)