LED Running lights op de R1100RT

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
AlphaLorne
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

LED Running lights op de R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Na vorig jaar een mooie -1100- te hebben aangeschaft als eerste motor, was het al snel duidelijk dat er extra verlichting op moest t.b.v. de zichtbaarheid en veiligheid. Een lange zoektocht volgde voor de aanschaf van de juiste onderdelen. Uiteindelijk een lijstje samengesteld en alles aangeschaft.

Benodigdheden: Stap 1 - demonteren
Mijn zwager is vrachtwagen monteur en was zo vriendelijk te assisteren met de installatie en de electra. Bijkomend voordeel is dat we lekker binnen kunnen sleutelen en alles bij de hand hebben! Hij brengt ook de brood nodige expertise mee, wat wel zo fijn is _004 .

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Stap 2 - plaats bepalen
Dan moet er bepaald worden waar de lampen te installeren. Na het nodige overleg en wat gepiel met een aluminium strip van 20x2mm, viel ons oog op de cylinder berschermers. Hmm.. Een eraf geschroeft, en wat blijkt? Aan de voorzijde, naast de bevestigingsoog en aan de kant van de cylinder, zit al een opening. Je kunt zien dat het metaal van de bevestiging doorloopt en ook daar zit een gat in. Kortom, kwestie van doorboren naar de voorkant en HEY PRESTO! Een perfecte plaats voor de lampen!

Afbeelding

Installatie
Met een langere bout en een paar teflon bussen, wat ringetjes en een borgmoer aan de achterkant, is dit het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

(Boven; Als we dan toch bezig zijn, maar meteen even een fender extender monteren, voor 2 tientjes uit de UK besteld en met 4 zwarte popnagels vastgezet + dubbelzijdig tape).

Toen zagen we dat we zo dicht bij de bougie kabel zaten, dat we de beschermkap eraf haalden. Wat bleek? Ruimte zat voor een tweede kabel. Kwestie van een beetje slijpen en halverwege in de versteviging een extra gaatje boren en klaar!

Afbeelding

Electra
Dan het routeren en aansluiten van alle bekabeling. Ik moet zeggen, ben wel heel blij met hoe we dat gedaan hebben. Het ziet eruit alsof het af fabriek is. Je zou het niet zien als je het niet zou weten.

Plaatsing van de AS7 onder de brandstoftank aan de rechterkant;

Afbeelding

Bijeen brengen van de kabels van de lampen, aansluiten van relais en waterdichte stekkers;

Afbeelding
Afbeelding

Bij de AS7 zit een 2-kleurige status LED. Deze moet natuurlijk wel op het dashboard komen;

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Even testen en dan gauw alle tupperware er weer op. Moet zeggen ben HEEL blij met het resultaat. Niet hinderlijk (goed afgesteld) en flink wat licht;
Geen idee waarom de foto gedraaid is. Om nekklachten te voorkomen klik op het linkje: http://i59.tinypic.com/281c2dw.jpg

Afbeelding Big RT Smile Big RT Smile Big RT Smile

Volgend project: LED remlicht met ingebouwde knippers op de topkoffer (viewtopic.php?f=31&t=9887).
Helaas hadden we hier geen tijd meer voor.
Laatst gewijzigd door AlphaLorne op 04 mar 2015, 16:37, 15 keer totaal gewijzigd.
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
concours
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan

Re: LED Running lights op de R1100RT

Ongelezen bericht door concours »

Leuk en geslaagd project. En wat ook opviel, je hebt voor velen onder ons een jaloersmakende werkplaats tot je beschikking.... _004
Veel plezier met je RT gewenst.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Netjes gedaan! Mooi verslag!

Ook mooie spotlights, waar heb je die vandaan? Zoek ook nog zo'n setje voor mijn F800GT....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Prachtig verslag, bedankt voor het delen.
Professioneel uitgevoerd en slim om de kabel via de bougiekap te laten lopen.
Nico4sen
2023
2023
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Erg mooi gemaakt _004
Wel een paar vragen:

Hoe zet je de lampen aan en uit? Kan me namelijk voorstellen dat je ze ook uit wilt kunnen zetten als je rijdt.
De lampen zitten erg dicht bij de uitlaatbochten. Wordt dat niet veel te heet? Anders even hitteschildjes ertussen zetten.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Waar Nico aan refereert, zo heb ik op mijn motor als volgt opgelost:

hitteschildjes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ziet er geweldig uit! Mooi afgewerkt waardoor het bijna een af-fabriek optie lijkt :) Zou inderdaad wel even de lamphuizen in de gaten houden. In de zomer wordt het behoorlijk warm bij de uitlaatbochten en bij stilstaan voor het stoplicht vrees ik dat het plastic gaat smelten. Zoals hierboven aangegeven mbv hitteschiltjes zou moeten werken.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
AlphaLorne

PaPinkelman schreef:Netjes gedaan! Mooi verslag!

Ook mooie spotlights, waar heb je die vandaan? Zoek ook nog zo'n setje voor mijn F800GT....
Dank u! Lampjes komen van AliExpress. Je komt ze gauw genoeg tegen als je zoekt op 10w cree led. Ik heb een linkje geplaatst in de openings post, maar er zijn een hoop aanbieders die hetzelfde voor een ietwat andere prijs leveren. Duurt even voordat het binnen is, maar wel gratis geleverd. Let erop dat de koper wel goede score heeft en positieve feedback verspreid over maanden op z'n minst.

Edit;
O, en ik vergeet erbij te zeggen dat ze meestal in 2 varianten worden aangeboden: "Spot -" & "Flood light". Deze zijn met de meer gefocuste Spot lichtbundel. Ik was bang dat met de Flood variant er teveel verstrooiing van het licht zou zijn. Immer gaat het mij erom gezien te worden, niet om te verblinden. Maar voor het geld had ik ze bijna allebei besteld. _005
Laatst gewijzigd door AlphaLorne op 04 mar 2015, 09:34, 2 keer totaal gewijzigd.
AlphaLorne

Nico4sen schreef:Erg mooi gemaakt _004
Wel een paar vragen:

Hoe zet je de lampen aan en uit? Kan me namelijk voorstellen dat je ze ook uit wilt kunnen zetten als je rijdt.
De lampen zitten erg dicht bij de uitlaatbochten. Wordt dat niet veel te heet? Anders even hitteschildjes ertussen zetten.
De As7 module geeft een bestaande knop een extra functie. In dit geval geschakeld op de cancel knop van de knippers. Indrukken tot led rood/groen knippert en dan loslaten. Dan blijft het ledje rood (uit) of groen (aan).

Goeie tip van de hitteschild. Ik kijk het even aan, tot nu toe 300km zonder issue. Anders alsnog even aanpassen.
AlphaLorne

Wolfs RT schreef:Ziet er geweldig uit! Mooi afgewerkt waardoor het bijna een af-fabriek optie lijkt :) Zou inderdaad wel even de lamphuizen in de gaten houden. In de zomer wordt het behoorlijk warm bij de uitlaatbochten en bij stilstaan voor het stoplicht vrees ik dat het plastic gaat smelten. Zoals hierboven aangegeven mbv hitteschiltjes zou moeten werken.
Dank je. De leds zijn opgetrokken uit aluminium, inclusief basis. Kunnen wel wat hebben vermoed ik. Ik moet zeggen dat ik het minimalistische wel mooi vind zo. We gaan het zien van de zomer.
AlphaLorne

concours schreef:Leuk en geslaagd project. En wat ook opviel, je hebt voor velen onder ons een jaloersmakende werkplaats tot je beschikking.... _004
Veel plezier met je RT gewenst.
Merci! En ja dat is wel luxe.. Altijd handig een monteur in de familie... En een relaxte werkgever :mrgreen:
Lemoi
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

ziet er mooi uit!
Toch nog even wat de anderen al zeiden, wordt het niet te warm? Met name de kabel, is deze hittebestendig? Anders bestaat de kans dat de kabel doorbrand. Je hebt de voeding wel gezekerd? Just in case.
AlphaLorne

Vandaag op de motor naar de zaak, 45km. Veelal snelweg maar ervoor en erna ook aardig wat stoplichten.
Meteen bij aankomst even gevoeld en de lamp was ijskoud. Toch altijd wat rijwind natuurlijk dus dat zou kunnen. Maar er was ook amper stralingswarmte van de bochten. So far so good!

O en gezekerd, uiteraard ;) Het is wat slecht te zien, maar op de tweede foto met het luchtfilterhuis, zie je dat op de accu de W is weggevallen van BMW. Dat is het kapje van de zekering, zat er op dat moment nog niet in.

Wat wel al duidelijk is geworden, is dat men sneller aan de kant lijkt te gaan. En ik ben zeker geen douwer (eerder van rustig aan dan breekt het lijntje niet), maar ik merk dat op ruime afstand mensen al aan de kant gaan. Ik wordt dus goed opgemerkt en daar ging het me uiteindelijk om.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”