BMW Navigator V

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Erteetje

BMW Navigator V

Ongelezen bericht door Erteetje »

Aangezien BMW op de nieuwe RT LC de plek gereserveerd heeft voor een Navigator V wil je deze ook mooi geïntegreerd erbij hebben en zet je je heen over de prijs van 700 euro's.

Ik zit te stoeien met het apparaat en o, o o, wat blijf ik de Garmin apparatuur een ontzettend gebruikers onvriendelijke rommel vinden!!!

Ik kan het gewoon niet anders uitdrukken. De TomTom rider 2013 die ik op de vorige RT gemonteerd had, werkte snel, zat logisch in elkaar qua bediening en deed alles wat een navigatie systeem hoort te doen. Voor een prijs van bijna de helft (375 voor de TomTom tegen 700 voor de Navigator V) hoefde ik voor de tomtom geen boekje door te ploegen om wijs te worden uit de werking en hoe wat waar te doen. Zo ontzettend logisch!! Bij de Garmin was dit wel nodig. Helaas wordt het apparaat geleverd met een handleiding waar niks in staat. Ja in alle mogelijk talen waar het aan uit knopje zit en waar je de accu in moet proppen. Jippie!!! Dat weet iedereen met een IQ boven de 12 zelfstandig uit te vinden. Mensen mogen dan de loftrompet spelen over de Garmin navi's, wat mij betreft is het veel te dure gebruikersonvriendelijke troep waar ik het liefste mijn reet mee zou afvegen. Jammer genoeg is pleepapier van 700 euro teveel van het goede.

Wat mij betreft: neem je een RT LC: neem niet de Navigator V

En nu maar wachten op de reactie van Mr GPS :evil: :evil: :evil:
ruudRTlc
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: BMW Navigator V

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Ik kan me jouw gevoel wel voorstellen. Toch heb ook ik behalve mijn RT ook m'n zumo 660 ingeruild voor een Navigator V... Hopelijk laat Garmin verbetering zien met toekomstige updates. Bovendien heb ik het idee dat de Navigator al een stuk beter/sneller is dan de zumo 660.
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Erteetje

ruudRTlc schreef:Ik kan me jouw gevoel wel voorstellen. Toch heb ook ik behalve mijn RT ook m'n zumo 660 ingeruild voor een Navigator V... Hopelijk laat Garmin verbetering zien met toekomstige updates. Bovendien heb ik het idee dat de Navigator al een stuk beter/sneller is dan de zumo 660.
Sneller is de Navigator V zeer zeker. Feit is dat de Zumo 660 zo mogelijk nog grotere rotzooi was. Retetraag dat ding!!
white
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door white »

De handleiding zit, zoals tegenwoordig bij veel apparaten IN het toestel.
Als je hem aan de pc hangt, even in de mappenstructuur opzoeken en printen.
Dat leest makkelijker.

Wel staan er in die handleiding al zaken die nog niet zijn meegeleverd in de firmware door Garmin.
Wil je de actuele handleiding, kijk even bij Garmin op de site. Daar kun je hem in het Nederlands downloaden.

Ik ben overigens met je eens dat de TomTom gebruiksvriendelijker is, ook vind ik het overzicht op het scherm beter.
Maar ondanks diverse nadelen, heeft de 590 of de Navigator V ook voordelen _004
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik kan me de frustratie wel voorstellen. Ook ik ben Garmin regelmatig helemaal zat. Bedenk dan de Navi V het beste apparaat van Garmin tot nu toe is, misschien op de 3820 na.
Zo als ik al eerder zei: garmin alleen als je je er in wilt verdiepen en met hulp van Mr. gps !
Lemoi
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

chips, heb ik ook de navigator V besteld bij mijn RT. Had ik toch moeten blijven bij Sygic op mobiele telefoon. Die is nl rete makkelijk en werkt rete goed. Ook met importeren van routes (na conversie)
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik herken de geschetste problemen totaal niet. Ik vind het een fijn navigatiesysteem en kan er goed mee uit de voeten. Kwestie van blijven oefenen en rustig opnieuw proberen als het de eerste keer niet lukt...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
ruudRTlc

Bert M schreef:Ik herken de geschetste problemen totaal niet. Ik vind het een fijn navigatiesysteem en kan er goed mee uit de voeten. Kwestie van blijven oefenen en rustig opnieuw proberen als het de eerste keer niet lukt...

[groet]

Bert M
Ik zeg niet dat het niet werkt. Maar in ieder geval is de 660 gewoon erg traag, en doet bovendien soms hele rare dingen. Verder heb je met 5 dezelfde toestellen vaak allemaal een iets andere route (bij een toertje), alleen maar omdat er bijvoorbeeld verschillende kaartversies in de toestellen zit. Maar misschien heeft dat ook wel te maken met de wijze waarop de route gemaakt is (te weinig tussenpunten)... Maar irritant is het wel.

De snelheid en integratie van de Navigator V met de bike maakt wel een hoop goed!
Erteetje

Bert M schreef:Ik herken de geschetste problemen totaal niet. Ik vind het een fijn navigatiesysteem en kan er goed mee uit de voeten. Kwestie van blijven oefenen en rustig opnieuw proberen als het de eerste keer niet lukt...

[groet]

Bert M
Natuurlijk zal het werken. Dat zou ook een niet zo moeten zijn voor die toch al te hoge prijs.
Feit is dat het een niet intuitief onoverzichtelijk zootje is.

Op internet kwam ik iemand tegen die niet kon vinden hoe je een bestemming aan de favorieten toevoegt. Dan kun je lullen tot je een ons weegt maar dan doe je als Garmin zijnde toch iets GIGANTISCH fout!!!

Luc
Erteetje

ruudRTlc schreef: De snelheid en integratie van de Navigator V met de bike maakt wel een hoop goed!
Navigator V schept op over de snelheid maar feit is ook nog eens dat ie zeker niet sneller is dan de TOMTOM 2013.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Koop dan gewoon een Tom Tom als je die beter vindt.
ruudRTlc

doov650 schreef:Koop dan gewoon een Tom Tom als je die beter vindt.
Big RT Smile
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

HansD schreef:Ik kan me de frustratie wel voorstellen. Ook ik ben Garmin regelmatig helemaal zat. Bedenk dan de Navi V het beste apparaat van Garmin tot nu toe is, misschien op de 3820 na.
Zo als ik al eerder zei: garmin alleen als je je er in wilt verdiepen en met hulp van Mr. gps !
Die 3820 moeten ze nog maken dus daar is volgens mij nog niets mis mee... _001
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

scan schreef:
HansD schreef:Ik kan me de frustratie wel voorstellen. Ook ik ben Garmin regelmatig helemaal zat. Bedenk dan de Navi V het beste apparaat van Garmin tot nu toe is, misschien op de 3820 na.
Die 3820 moeten ze nog maken dus daar is volgens mij nog niets mis mee... _001
:D misschien bedoel ik de 2820?
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Erteetje schreef: En nu maar wachten op de reactie van Mr GPS :evil: :evil: :evil:
Mwoah.. ik kan je verzekeren dat de bereidheid van MrGPS om via een forum de helpende hand toe te steken ook wel wat beïnvloed wordt door de tone of voice. Ik ben niet van Garmin, noch van BMW dus het heeft volstrekt geen zin je agressie op mij te richten.

Having said that:

Als het je gaat om het rijden van mooie routes dan heb je met de Nav5 met grote stelligheid, samen met de Zumo590, het beste apparaat dat op de markt is. Nadeel is dat apparaat en software, inderdaad, niet erg intuïtief zijn in het gebruik. Net als het motorrijden zelf vraagt het optimaal gebruik van je toestel om enige 'leercurve'. Neem daar even de tijd voor. Heb je de zaak eenmaal onder de knie dan is er geen haar op je hoofd meer dat terug wil naar de TomTom. Omgekeerd: heb je geen zin om je erin te verdiepen: ruil dan inderdaad liever je Nav5 om voor een Rider.

Een paar tips om je 'op het spoor' te brengen:

Qua instellingen lijkt de Nav 5 heel sterk op de Zumo590. Qua toestelbediening en instellingen: zie de video's op http://youtu.be/hahviZKRBlU

Waar het gaat om routes: op http://youtu.be/AtS3UV5moCg staat een werkwijze uitgelegd die relatief weinig gebruikt wordt maar in de praktijk, ook met de Nav5, uitstekend functioneert.

(LET OP1: ook voor wie met een groep rijdten wil zorgen dat de routes op alle toestellen gelijk zijn is dit een hele goede werkwijze. Werkt uitstekend op nav5, 590, 3xx en 660. 550 kan ook, mits je niet tegen de route inrijdt. Rider 5 kan ook met dit routeformat overweg, maar vooral op papier. In de praktijk maakt ie er een rommeltje van.)

(LET OP2: deze techniek (track als routebasis) is ook bruikbaar als je werkt met Tyre. Bij de combi TT/Tyre zul je nog moeten oppassen met de positie van de routepunten, anders verandert de route in het toestel. Door te werken met de track is de routeconsistentie van Tyre naar Garmin 100%. Die mogelijkheid bestaat overigens pas sinds kort. Zie ook de Promotor van deze maand.)

Werk je op de traditionele manier bekijk dan de video op http://youtu.be/BQr3tC2uk0M . Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar je moet het wel even weten. Aan dat kanaal worden komende maanden overigens nog wat video's toegevoegd die ook voor de Nav5 relevant zijn; wellicht even abonneren of http://www.facebook.com/mrgpsnl volgen.

Bij genoemde 'eenvoudige werkwijze' is wel van invloed wat de kwaliteit van het basismateriaal is - is het bijvoorbeeld een route van acht jaar oud dan kun je beter eerst voorbewerken in basecamp. Dat krijg je in de regel wel onder de knie door 'learning by doing'. Maar reken erop dat je best eens onderweg wat verrassingen tegenkomt. Die hebben altijd een logische verklaring, veelal een gebruikersfout. Wil je dergelijke zaken sneller onder de knie krijgen overweeg dan aanschaf van de MrGPS cursus DVD. Ik garandeer je dat die 30 euri van elementaire invloed zullen zijn op je relatie met de Nav5.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Hans Vaessen

HansD schreef: :D misschien bedoel ik de 2820?
Yep, dat zal 'm zijn geweest. Of anders de voorloper, de 2610.

Die toestellen zijn overigens uit de tijd dat ik, toen werkzaam voor WayPoint, startte met de eerste gps-cursussen en ook het gps-forum opzette. Dus zo veel minder ingewikkeld was het ook toen bepaald niet. ;)

Wel waren de apparaten toen aanmerkelijk duurder en niet 'overal' te koop. Aanschaf ervan was daardoor een heel bewuste keuze en de acceptie van de genoemde 'leercurve' wat hoger.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Erteetje

Hans Vaessen schreef:
Mwoah.. ik kan je verzekeren dat de bereidheid van MrGPS om via een forum de helpende hand toe te steken ook wel wat beïnvloed wordt door de tone of voice. Ik ben niet van Garmin, noch van BMW dus het heeft volstrekt geen zin je agressie op mij te richten.
Beste MrGPS.

Ik denk dat ik hier iets recht moet zetten c.q. mijn excuus moet maken. Het was absoluut niet mijn bedoeling om mijn agressie op jou te richten. Ik realiseer me nu dat ik me wellicht ongelukkig heb uitgedrukt.

Ik bedoelde het als volgt:

Na het kijken van enkele van jouw Youtube filmpjes is mij gebleken dat jij een Garmin fan bent. Ook weet ik dat jij een regelmatige bezoeker bent van dit forum en ook op topics reageert. Na mijn gefrustreerde tirade richting de gebruikersonvriendelijke Navigators van Garmin (waar ik overigens nog steeds achter sta) was ik ervan overtuigd dat je zou reageren op hetgeen ik schreef. Vandaar mijn zin : en nu maar wachten op de reactie van MrGPS.

Het was niet meer dan dat en zeker niet bedoeld als aanval o.i.d. Bij deze hoop ik dat mijn uitleg duidelijk is en dat je weet dat mijn frustratie zeker niet naar jou gericht is. Sterker nog, ik waardeer en bekijk regelmatig jouw educatieve filmpjes.

Dus bij deze mijn welgemeend excuus voor het door mij veroorzaakte misverstand.

Gr. Luc
Erteetje

Erteetje schreef:
Hans Vaessen schreef:
Beste MrGPS.

Ik denk dat ik hier iets recht moet zetten c.q. mijn excuus moet maken. Het was absoluut niet mijn bedoeling om mijn agressie op jou te richten. Ik realiseer me nu dat ik me wellicht ongelukkig heb uitgedrukt.

Ik bedoelde het als volgt:

Na het kijken van enkele van jouw Youtube filmpjes is mij gebleken dat jij een Garmin fan bent. Ook weet ik dat jij een regelmatige bezoeker bent van dit forum en ook op topics reageert. Na mijn gefrustreerde tirade richting de gebruikersonvriendelijke Navigators van Garmin (waar ik overigens nog steeds achter sta) was ik ervan overtuigd dat je zou reageren op hetgeen ik schreef. Vandaar mijn zin : en nu maar wachten op de reactie van MrGPS.

Het was niet meer dan dat en zeker niet bedoeld als aanval o.i.d. Bij deze hoop ik dat mijn uitleg duidelijk is en dat je weet dat mijn frustratie zeker niet naar jou gericht is. Sterker nog, ik waardeer en bekijk regelmatig jouw educatieve filmpjes.

Dus bij deze mijn welgemeend excuus voor het door mij veroorzaakte misverstand.

Tot slot dank voor bovenstaande reactie, Ik ga de links zeker volgen _004 _004

Gr. Luc
Hans Vaessen

Erteetje schreef:Ik realiseer me nu dat ik me wellicht ongelukkig heb uitgedrukt.
Ik begrijp; no prob! Hoop dat met bovenstaande je relatie met de Nav5 snel verbetert!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

We krijgen allemaal zo'n leeftijd dat je een soort van haat-liefde verhouding gaat krijgen met datgene wat nieuw(er) is qua technologie en in gebruik. ;)
Ik verbaas mij regelmatig dat met een nieuwe versie, nieuwe update, nieuw apparaat, het soms lijkt alsof datgene wat goed werkte en waar je aan gewend was, volledig overboord gesmeten is.
Kan daar talloze voorbeelden van geven uit mijn praktijk maar zal dat niet doen. :lol:

Kortom, ik kan je reactie zeker wel voorstellen!

De BMW Navigator V is inderdaad een behoorlijke verandering versus de voorgaande modellen, en ik heb al eens aangegeven welke (software) problemen ik zoal ben tegengekomen.
Het is inderdaad een hele gewenning maar ik durf desondanks mijn soms zeer kritische kanttekeningen te stellen dat veel bij de BMW NAV V redelijk intuïtief is.
Het is een kwestie van gewenning, wat niet altijd meevalt, maar geef het de tijd.

Zoals ik het ervaar is Garmin vaak een technische oplossing waar veel, heel veel mogelijk is, maar daardoor het soms ook ff zoeken is om het apparaat te laten doen wat jij wilt.
TomTom heeft meer het gebruikersgemak voor ogen, als je zelf niet te veel wilt "pielen" of uitgebreide mogelijkheden wenst.

Mijn motto voor vandaag: Optimist tot in de kist!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”