R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Moderator: RT_Patrick
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Nou, mijn RS is verkocht. Wel leuk, aan iemand van het motor-forum en dan het draadje "R11xxRS". Dus het serieuze shoppen (kijk al ongeveer een jaar regelmatig op Veilingkijker) kan nu beginnen. Op dit moment gaat het tussen twee R1200RT's die allebei rijk zijn uitgerust. Een RT van 2008, 19.985 km gelopen, alles er op en er aan (behalve dan de Radio, maar dat BlueTooth gebruikte ik toch al op mijn RS). Kan ik kopen voor €11.000,- bij een dealer wordt ie geleverd met een 20.000 km beurt, voorzien van (mij hier elders op dit forum aanbevolen) RS Touratech valbeugels en een steuntje voor mijn Zümo 660. Krijg er dan een half jaar garantie op. De banden zijn bijna af, er zit een grote topkoffer op.
De andere is er een van 2010, heeft 15.000 km gelopen en net in mei zijn beurt gehad. Banden zitten er pas 3.000 km op. Deze heeft een kleine topkoffer en navigatie. Ik kan hem krijgen voor €13.000,- en krijg er dan als extra goodies een Corbin leren zadel bij (dat spreekt mij wel aan), binnentassen voor de zijkoffers en de BMW klik-er-op-en-klik-er-weer-af tanktas. Navigatie steun hoeft niet want hij komt compleet met BMW navigatie. Komt bij een particulier weg dus zonder garantie. Heb wel afgesproken met de verkoper dat, voor er boter bij enige vis gaat, Kenny Simon de aankoopkeuring gaat doen.
Dit is het ding: hoeveel lekkerder rijdt die DOHC variant nu? Die van €11.000 zonder DOHC kan ik deze maand nog aftikken zonder dat ik het benauwd krijg. Die van €13.000,- kan ik midden volgende maand aftikken zonder me te verslikken. Ik wil graag die maand wachten als ik hier van jullie hoor dat die DOHC merkbaar fijner is. En graag gelijk ervaringen met een Corbin lederen zadel. Ik vermoed n.l. dat ik daar vooral heel veel schik kan hebben. Nu is die natuurlijk voor het €11.000,- modelletje ook wel te krijgen, ik meen een enkel zadel deel rond de €400,- Maar daar wordt het gaatje met de jongere DOHC fiets effectief dus eigenlijk alleen maar kleiner van..
Ik lees graag van jullie!
Groet,
Jeroen.
De andere is er een van 2010, heeft 15.000 km gelopen en net in mei zijn beurt gehad. Banden zitten er pas 3.000 km op. Deze heeft een kleine topkoffer en navigatie. Ik kan hem krijgen voor €13.000,- en krijg er dan als extra goodies een Corbin leren zadel bij (dat spreekt mij wel aan), binnentassen voor de zijkoffers en de BMW klik-er-op-en-klik-er-weer-af tanktas. Navigatie steun hoeft niet want hij komt compleet met BMW navigatie. Komt bij een particulier weg dus zonder garantie. Heb wel afgesproken met de verkoper dat, voor er boter bij enige vis gaat, Kenny Simon de aankoopkeuring gaat doen.
Dit is het ding: hoeveel lekkerder rijdt die DOHC variant nu? Die van €11.000 zonder DOHC kan ik deze maand nog aftikken zonder dat ik het benauwd krijg. Die van €13.000,- kan ik midden volgende maand aftikken zonder me te verslikken. Ik wil graag die maand wachten als ik hier van jullie hoor dat die DOHC merkbaar fijner is. En graag gelijk ervaringen met een Corbin lederen zadel. Ik vermoed n.l. dat ik daar vooral heel veel schik kan hebben. Nu is die natuurlijk voor het €11.000,- modelletje ook wel te krijgen, ik meen een enkel zadel deel rond de €400,- Maar daar wordt het gaatje met de jongere DOHC fiets effectief dus eigenlijk alleen maar kleiner van..
Ik lees graag van jullie!
Groet,
Jeroen.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Heb zelf geen van beiden maar:
Het blok met DOHC is verfijnder met een betere vorm van de verbrandingskamer, minder bewegende delen (= minder massa die beweegt) voor de klepbediening en dat is iets dat techneuten graag zien. Het zal in principe minder trillingen genereren en makkelijker hogere toeren draaien, mogelijk wat meer vermogen en koppel genereren danwel wat zuiniger zijn.
Verder vind ik het 2010+ model er een stuk frisser en moderner uitzien dan het 2010- model.
Als voor jou het verschil een maandje wachten is zou ik zonder twijfelen voor het 2010+ exemplaar gaan, veel sterkte met je keuze
...... enne laat even weten wat het geworden is.
Het blok met DOHC is verfijnder met een betere vorm van de verbrandingskamer, minder bewegende delen (= minder massa die beweegt) voor de klepbediening en dat is iets dat techneuten graag zien. Het zal in principe minder trillingen genereren en makkelijker hogere toeren draaien, mogelijk wat meer vermogen en koppel genereren danwel wat zuiniger zijn.
Verder vind ik het 2010+ model er een stuk frisser en moderner uitzien dan het 2010- model.
Als voor jou het verschil een maandje wachten is zou ik zonder twijfelen voor het 2010+ exemplaar gaan, veel sterkte met je keuze

...... enne laat even weten wat het geworden is.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Bert, bedankt voor de tip! Ik ga met liefde wachten! Zal Kenny op de hoogte stellen van een aanstaande aankoopkeuring. Nadat ik fors omgereden ben naar huis als het ding op mijn naam staat, zal ik onmiddellijk het draadje "Showen die R1200RT" verrijken met mijn aanwinst.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
DOHC was een flinke stap vooruit, heb ik begrepen van de diverse eigenaren welke die DOHC bezitten.
Het loont dus wel. Elke generatie geeft op motorengebied weer een stap vooruit.
Met daarbij ook nog een Corbin zadel (het is wel een eigenwijs merk wat niet iedereen zal aanspreken), en je behoeftes zijn dan voor langere tijd weer voorzien.
Het loont dus wel. Elke generatie geeft op motorengebied weer een stap vooruit.
Met daarbij ook nog een Corbin zadel (het is wel een eigenwijs merk wat niet iedereen zal aanspreken), en je behoeftes zijn dan voor langere tijd weer voorzien.

Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
2010 model heeft ook ESA 2 en dat is ook een stapje vooruit ten opzichte van de eerste versie. Stuurt net weer wat strakker.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
We zien de foto's graag komen!Jeroen1969 schreef:Bert, bedankt voor de tip! Ik ga met liefde wachten! Zal Kenny op de hoogte stellen van een aanstaande aankoopkeuring. Nadat ik fors omgereden ben naar huis als het ding op mijn naam staat, zal ik onmiddellijk het draadje "Showen die R1200RT" verrijken met mijn aanwinst.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Als het maar een BMW is zou ik zo zeggen. Veel plezier en veel veilige km's toegewenst.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- scan
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Geen twijfel mogelijk 2010.
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Met moeders koortsachtig overleg gepleegd. Kogel door de kerk. 2010 DOHC motor voor iets minder dan de helft aanbetaald, morgen ophalen voor een Kenny-Keuring (hij had gelukkig nog tijd voor me om 14:00), verwacht geen gekke dingen dus op de terugreis achter de computer de andere helft+ overmaken, overschrijven en door naar het werk. Zo spoedig mogelijk foto's alhier. Ga de rit van Noordwijk naar Ede en terug naar Noordwijk met het Corbin zadel doen, ben razend benieuwd. Ben ook bang dat slapen vannacht een dingetje gaat worden. Zo iets als vroeger de nacht voor je verjaardag (en dan heb ik het over heeeeel vroeger). Zo'n gevoel..
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 998
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Heerlijk vooruitzicht, toch? Mag je best een nachtje wat minder goed slapen. Dat vond je heeeeel vroeger waarschijnlijk ook niet ergJeroen1969 schreef:Met moeders koortsachtig overleg gepleegd. Kogel door de kerk. 2010 DOHC motor voor iets minder dan de helft aanbetaald, morgen ophalen voor een Kenny-Keuring (hij had gelukkig nog tijd voor me om 14:00), verwacht geen gekke dingen dus op de terugreis achter de computer de andere helft+ overmaken, overschrijven en door naar het werk. Zo spoedig mogelijk foto's alhier. Ga de rit van Noordwijk naar Ede en terug naar Noordwijk met het Corbin zadel doen, ben razend benieuwd. Ben ook bang dat slapen vannacht een dingetje gaat worden. Zo iets als vroeger de nacht voor je verjaardag (en dan heb ik het over heeeeel vroeger). Zo'n gevoel..

Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Gefelicitaart, goede keuzes zo te lezen.
Dat heet voorpret, geniet ervan!
Dat heet voorpret, geniet ervan!
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Jeroen,
beide zijn top motoren maar ik zou toch gaan voor die 2010 model, inderdaad net iets verfijnder en qua onderhoud iets beter daar hij dat servo remsysteem niet meer heeft. ik heb een 2005 en een 2007 gehad die qua onderhoud ietwat duurder waren dan de 2010 model. Ik heb een 2010 model gehad in techno grey en een 2012 model in het mooie fluid grau. je hoort iets meer mechanische geluiden in het 2010 blok en de uitlaat maakt een donkerder geluid ivm klep. daarnaast vond ik het dashboard weer op voorruit gegaan. ik zou ook bij de dealers kijken daar je daar nog 2 jaar premium selectie erop krijgt. Ik koop mijn motoren bij Keram in Beek limburg en die heeft altijd een paar leuke staan met premium selectie garantie van 2 jaar.
ik heb nu een r1200rt lc van 2014 die mij ook goed bevalt maar op de vorige rt,s heb ik altijd met plezier op gereden.
beide zijn top motoren maar ik zou toch gaan voor die 2010 model, inderdaad net iets verfijnder en qua onderhoud iets beter daar hij dat servo remsysteem niet meer heeft. ik heb een 2005 en een 2007 gehad die qua onderhoud ietwat duurder waren dan de 2010 model. Ik heb een 2010 model gehad in techno grey en een 2012 model in het mooie fluid grau. je hoort iets meer mechanische geluiden in het 2010 blok en de uitlaat maakt een donkerder geluid ivm klep. daarnaast vond ik het dashboard weer op voorruit gegaan. ik zou ook bij de dealers kijken daar je daar nog 2 jaar premium selectie erop krijgt. Ik koop mijn motoren bij Keram in Beek limburg en die heeft altijd een paar leuke staan met premium selectie garantie van 2 jaar.
ik heb nu een r1200rt lc van 2014 die mij ook goed bevalt maar op de vorige rt,s heb ik altijd met plezier op gereden.
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
oh Jeroen ik zie dat je er een gekocht heb veel succes en veilige kilometers
- Jeroen1969
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Rijdt die LC nu heel anders dan de DOHC?? Ben ik wel benieuwd naar!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Re: R1200RT DOHC vs R1200RT voor 2010
Jeroen1969 schreef:Rijdt die LC nu heel anders dan de DOHC?? Ben ik wel benieuwd naar!
de Lc is wat pittiger ivm meer vermogen en zit iets lager, verder is het blok wat trillingarmer
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2188 Weergaves
-
Laatste bericht door RendeRT
-
- 4 Reacties
- 2408 Weergaves
-
Laatste bericht door Eric r1200rt
-
- 11 Reacties
- 7737 Weergaves
-
Laatste bericht door RendeRT
-
- 5 Reacties
- 1103 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac
-
- 1 Reacties
- 2426 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT