Zumo 590 communicatie 2 helmen
Moderator: RT_Patrick
- wil_kok
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Zumo 590 communicatie 2 helmen
Hoi,
Ben sinds enige weken de trotse bezitter van een zumo 590.
Daar heb ik mijn helm (schubert SRC pro) op aangesloten via bluetooth.
Zolang ik alleen rijdt werkt alles perfect. De meldingen van de 590 komen door, muziek vanuit de SRC (radio) of vanaf de Zumo (mp3) gaat ook goed.
Echter wij rijden vaak samen op de motor. Mijn vrouw heeft een Scala Q1. Die is gepaard met mijn SRC en dat werkt(e) altijd goed.
Had hiervoor een Zumo 660 en zodra er een route aanwijzing kwam ging deze voor op de communicatie tussen de helmen.
Dat was soms lastig, zeker midden in een gesprek, maar het systeem bleef werken. Zodra de aanwijzing afgelopen was werd de verbinding tussen de helmen meestal weer hersteld. Het maakte in dat geval niet uit of we de verbinding tussen de helmen op continue of via VOX, dus op stem activatie hadden staan.
Helaas gaat dit helemaal mis met de nieuwe Zumo 590. Zodra de helmen op gesprek staan gaat de route aanwijzing niet voor op die gespreks stand. Zelfs nog erger, ik krijg de melding dat de communicatie met mijn telefoon is verbroken en vervolgens moet ik of mijn helm of de Zumo uit en vervolgens weer aanzetten om de route aanwijzingen te krijgen.
Dat houdt in dat zeker 50% (we kletsen wat af :lol: ) van de tijd dat we rijden er geen route aanwijzingen doorkomen en ik mijn helm of de Zumo 590 moet uit/aanzetten.
Heb reeds in het programma van de SRC gekeken, maar daar kan ik het niet instellen.
Ook in de Zumo 590 kan ik niet ontdekken waar ik deze instellingen kan wijzigen.
Weet iemand hoe ik de voorrang van alle aanwijzingen van route of telefoon voorrang kan laten geven boven de communicatie tussen de helmen.
Alvast bedankt!
Wil
Ben sinds enige weken de trotse bezitter van een zumo 590.
Daar heb ik mijn helm (schubert SRC pro) op aangesloten via bluetooth.
Zolang ik alleen rijdt werkt alles perfect. De meldingen van de 590 komen door, muziek vanuit de SRC (radio) of vanaf de Zumo (mp3) gaat ook goed.
Echter wij rijden vaak samen op de motor. Mijn vrouw heeft een Scala Q1. Die is gepaard met mijn SRC en dat werkt(e) altijd goed.
Had hiervoor een Zumo 660 en zodra er een route aanwijzing kwam ging deze voor op de communicatie tussen de helmen.
Dat was soms lastig, zeker midden in een gesprek, maar het systeem bleef werken. Zodra de aanwijzing afgelopen was werd de verbinding tussen de helmen meestal weer hersteld. Het maakte in dat geval niet uit of we de verbinding tussen de helmen op continue of via VOX, dus op stem activatie hadden staan.
Helaas gaat dit helemaal mis met de nieuwe Zumo 590. Zodra de helmen op gesprek staan gaat de route aanwijzing niet voor op die gespreks stand. Zelfs nog erger, ik krijg de melding dat de communicatie met mijn telefoon is verbroken en vervolgens moet ik of mijn helm of de Zumo uit en vervolgens weer aanzetten om de route aanwijzingen te krijgen.
Dat houdt in dat zeker 50% (we kletsen wat af :lol: ) van de tijd dat we rijden er geen route aanwijzingen doorkomen en ik mijn helm of de Zumo 590 moet uit/aanzetten.
Heb reeds in het programma van de SRC gekeken, maar daar kan ik het niet instellen.
Ook in de Zumo 590 kan ik niet ontdekken waar ik deze instellingen kan wijzigen.
Weet iemand hoe ik de voorrang van alle aanwijzingen van route of telefoon voorrang kan laten geven boven de communicatie tussen de helmen.
Alvast bedankt!
Wil
Re: Zumo 590 communicatie 2 helmen
Je kunt nimmer zelf de prioriteiten/volgorden aanpassen, de fabrikant van de helmset maakt die keuzes voor jou.
Daaraan kan je zelf niets in afstellen noch instellen.
Wat je wel met de Zumo 590 tegenwoordig kunt doen is beide helmsets daarmee laten pairen (ik adviseer eerst beide helmset te resetten om eventuele helm-naar-helm configuraties te wissen) en volgens de handleiding "..er kunnen maximaal 2 headsets gebruikt worden voor multimedia-audio".
Misschien dat je daarmee een soort van intercom-functie kunt verkrijgen?
Daaraan kan je zelf niets in afstellen noch instellen.
Wat je wel met de Zumo 590 tegenwoordig kunt doen is beide helmsets daarmee laten pairen (ik adviseer eerst beide helmset te resetten om eventuele helm-naar-helm configuraties te wissen) en volgens de handleiding "..er kunnen maximaal 2 headsets gebruikt worden voor multimedia-audio".
Misschien dat je daarmee een soort van intercom-functie kunt verkrijgen?

- wil_kok
Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Dat heb ik gisteren geprobeerd.
Helaas geen helm tot helm communicatie. Moest haar helm eerst deactiveren, want ondanks dat ik eerst mijn helm heb gepaard en daarna die van haar kreeg zij de route aanwijzingen.
Heb inmiddels haar helm maar weer helemaal verwijderd uit de Zumo, want ze wil geen muziek e.d., dus heeft geen zin en geeft alleen maar meer ellende.
Dus als iemand nog een ander slim idee heeft hoor ik dat graag.
Wil
Bedankt voor je reactie.
Dat heb ik gisteren geprobeerd.
Helaas geen helm tot helm communicatie. Moest haar helm eerst deactiveren, want ondanks dat ik eerst mijn helm heb gepaard en daarna die van haar kreeg zij de route aanwijzingen.

Heb inmiddels haar helm maar weer helemaal verwijderd uit de Zumo, want ze wil geen muziek e.d., dus heeft geen zin en geeft alleen maar meer ellende.
Dus als iemand nog een ander slim idee heeft hoor ik dat graag.
Wil
Apologies for the Obvious, maar je Zumo 590 is up-to-date qua software?
Ikzelf gebruik Garmin's WebUpdater om de software (en dan met name de firmware & voice-bestanden) bij te houden.
Ik heb wel een ander, mogelijk slim, idee, kost je wel weer geld;
De SENA SM10;
http://www.sena.com/product/adapters/sm10/
Je sluit dan je Zumo 590 via de bedrade Aux-in aan op de SM10, en beide helmsets via Bleutooth.

Ikzelf gebruik Garmin's WebUpdater om de software (en dan met name de firmware & voice-bestanden) bij te houden.
Ik heb wel een ander, mogelijk slim, idee, kost je wel weer geld;
De SENA SM10;
http://www.sena.com/product/adapters/sm10/
Je sluit dan je Zumo 590 via de bedrade Aux-in aan op de SM10, en beide helmsets via Bleutooth.
- wil_kok
Volgens mij is de software up to date. Firmware 2.7.
Trouwens sinds deze update krijg ik dat de kaarten niet ontgrendeld kunnen worden????
Zal kijken of je voorstel iets is.
Wil
Trouwens sinds deze update krijg ik dat de kaarten niet ontgrendeld kunnen worden????
Zal kijken of je voorstel iets is.
Wil
- wil51
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Bekend probleem dat motorkaart niet ontgrendeld kan worden sinds update 2.70. Controleer in basecamp of juiste ontgrendelcode die bij de 590 hoort er in staat. Als er nog een code staat van een vorig toestel deze verwijderen. Firmware 2.70 accepteerd alleen ontgrendelcode die bij het gebruikte toetstel hoort.
- wil_kok
Ok, thank.
Heb in basecamp reeds gekeken, maar daar niet aan gedacht.
Misschien wel dom, maar hoe verwijder ik de code en krijg ik een nieuwe
Alvast bedankt
Misschien wel dom, maar hoe verwijder ik de code en krijg ik een nieuwe

Alvast bedankt

- wil51
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Als de motorkaart gekocht is voor een vorig toestel zit er niets anders op dan een nieuwe ontgrendelcode te kopen bij waypoint. Motorkaart is gekoppeld aan 1 toestel en kan niet op meerdere gebruikt worden. De vorige firmware accepteerde de oude code nog. Dit was een bug die Garmin nu eruit gehaald heeft.wil_kok schreef:Ok, thank.
Misschien wel dom, maar hoe verwijder ik de code en krijg ik een nieuwe![]()
![]()
Alvast bedankt
In basecamp menu kaarten, ontgrendelcodes bewerken, kun je codes verwijderen en toevoegen. Daarna met mapinstal motorkaart opnieuw verzenden naar toestel.
- wil_kok
Hoi Wil,
Bedankt.
Ga toch eerst even informeren of ze dan de motorkaart niet los kunnen koppelen van het oude toestel en overzetten naar de nieuwe.
Nee heb je .... :-)
Ook Wil
Bedankt.
Ga toch eerst even informeren of ze dan de motorkaart niet los kunnen koppelen van het oude toestel en overzetten naar de nieuwe.
Nee heb je .... :-)
Ook Wil
- wil_kok
Ok, even terug naar mijn originele vraag. Sorry voor het tussen sprongetje Inspector Gadget :)
Ik heb naar de Sena 20 gekeken.
Dan komen er toch weer andere punten bij me boven.
- Moet ik toch weer bedraad gaan werken, wat ik eigenlijk niet wil.
- Kan ik de Sena 20 paren met mijn bluetooth systemen van mijn helmen. Ik hoor dat de nieuwe Sena systemen met alle apparaten kunnen paren, maar is dat ook zo.
- Het wordt dan onderhand wel een kerstboom.
Ik heb je eerste opmerkingen nog even gelezen (Inspector Gadget) en moet zeggen dat ik niet eerst alle systemen heb gereset, zodat er geen verbinding onderling tussen de helmen meer was.
Dat ga ik eerst uitproberen. Dus alle bestaande verbindingen verbreken en vervolgens weer opnieuw aanmelden, maar dan alleen naar de Zumo.
Laat jullie de uitkomst weten.
Wil
Ik heb naar de Sena 20 gekeken.
Dan komen er toch weer andere punten bij me boven.
- Moet ik toch weer bedraad gaan werken, wat ik eigenlijk niet wil.
- Kan ik de Sena 20 paren met mijn bluetooth systemen van mijn helmen. Ik hoor dat de nieuwe Sena systemen met alle apparaten kunnen paren, maar is dat ook zo.
- Het wordt dan onderhand wel een kerstboom.
Ik heb je eerste opmerkingen nog even gelezen (Inspector Gadget) en moet zeggen dat ik niet eerst alle systemen heb gereset, zodat er geen verbinding onderling tussen de helmen meer was.
Dat ga ik eerst uitproberen. Dus alle bestaande verbindingen verbreken en vervolgens weer opnieuw aanmelden, maar dan alleen naar de Zumo.
Laat jullie de uitkomst weten.
Wil
Ik ken de Sena 20 verder niet, dus met mijn verdere reacties hou ik het op de Sena SM10.wil_kok schreef:Ik heb naar de Sena 20 gekeken.
Er is maar 1 draadje/kabeltje nodig, de verbinding tussen de Sena SM10 en de Zump, en die zit er al bij de Sena SM10 kit.wil_kok schreef:- Moet ik toch weer bedraad gaan werken, wat ik eigenlijk niet wil.
Lijkt mij wat overdreven, als het bij slechts 1 kabeltje blijft.wil_kok schreef:- Het wordt dan onderhand wel een kerstboom.
Er zitten extra kabels bij voor het opladen van de accu van de Sena SM10 en het updaten van de firmware (via USB), en het koppelen met een smartphone en dergelijke. Handig, maar ben je niet verplicht allemaal gelijktijdig aan te sluiten, dus zeker geen kerstboom in mijn optiek.

Je hebt natuurlijk de keuze, en hopen dat Garmin het in de nabije toekomst oplost, maar Garmin is nu eenmaal niet sterk met haar software & de updates daarvan zijn mijn ervaringen.
Waarbij ik een suggestie deed voor een mogelijke oplossing, de rest is aan jou natuurlijk.
Bij een dergelijke verandering van de "configuratie" is het belangrijk alle settings te wissen, van alle helmsets, en liefst ook van het Bleutooth gedeelte van de Zumo.wil_kok schreef: niet eerst alle systemen heb gereset, zodat er geen verbinding onderling tussen de helmen meer was.
Omdat Bleutooth nu eenmaal zo ontworpen is dat bij gekende verbindingen uit het verleden, de verbinding vanaf dat punt altijd automatisch (wederom) plaats vindt.
Elk nadeel heeft een voordeel, alleen dit keer andersom.

- wil_kok
Heb afgelopen weekend gereden met de 2 helmen gekoppeld en één helm gekoppeld met de Zumo 590.
Het werkt nu wel naar behoren.
Ik heb eerst alle verbindingen zowel uit de helmen als uit de Zumo verwijderd en vervolgens eerst mijn helm aan de Zumo gekoppeld, vervolgens de 2e helm aan mijn helm.
Nu geen problemen meer.
Wel nog steeds bij Clair halve aanwijzingen ondanks het verwijderen van alle Nederlandse stemmen en via Express weer opnieuw installeren.
Als ik Lienke gebruik gaat het beter, want deze aanwijzingen zijn korter.
Als ik muziek (mp3) laat spelen vanaf de Zumo werkt Clair wel.
Maar ook daar ga ik wel uitkomen hoop ik.
Bedankt voor de ondersteuning.
Wil
Het werkt nu wel naar behoren.
Ik heb eerst alle verbindingen zowel uit de helmen als uit de Zumo verwijderd en vervolgens eerst mijn helm aan de Zumo gekoppeld, vervolgens de 2e helm aan mijn helm.
Nu geen problemen meer.
Wel nog steeds bij Clair halve aanwijzingen ondanks het verwijderen van alle Nederlandse stemmen en via Express weer opnieuw installeren.
Als ik Lienke gebruik gaat het beter, want deze aanwijzingen zijn korter.
Als ik muziek (mp3) laat spelen vanaf de Zumo werkt Clair wel.
Maar ook daar ga ik wel uitkomen hoop ik.
Bedankt voor de ondersteuning.
Wil
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 12904 Weergaves
-
Laatste bericht door R1200rt2008
-
- 6 Reacties