Airman compressor probleem
Moderator: RT_Patrick
Airman compressor probleem
Hallo, ik heb een Airman compressor gekocht maar krijg hem (denk door canbus) niet aan het werken, werkt wel in de auto.
Ik heb wel geen RT maar een K1600Gt, kan mij daar iemand mee helpen aub, ik vertrek voor 3 dagen naar de Eifel, volgende week dinsdag.
Gr X4ier.
Ik heb wel geen RT maar een K1600Gt, kan mij daar iemand mee helpen aub, ik vertrek voor 3 dagen naar de Eifel, volgende week dinsdag.
Gr X4ier.
- WernerB
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
Re: Airman compressor probleem
Had met mijn Ring-12voltpompje af en toe ook problemen om die aan de praat te krijgen via de canbus van mijn 1200rt. Via auto ging dat beter. Ik heb het vermoeden dat e.e.a. inderdaad te maken heeft met canbus. Daarom heb ik externe aansluiting gemaakt t.b.v laden accu. Deze gebruik ik nu ook met de Ring-12voltpomp. Probleemloos! Dus: een extra aansluiting van/naar je accu maken en je probleem is voorbij. Uurtje werk en onder het zadel wegwerken! Succes.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

Als je iets van electro af weet zal dat geen probleem zijn, echter weet ik niks van electro.
Als die AirMan te veel stroom trek uit de accessoiresaansluiting sluit de CAN-bus inderdaad die aansluiting (tijdelijk) af.
Totdat je het contact weer uit en aan zet, dan "reset" CAN-bus die poort vaak weer.
Soms, op de 1200RT althans, helpt het als de motor loopt terwijl je een dergelijke "zware" accessoire gebruikt.
Als dat je probleem niet oplost, zal je inderdaad iets moeten verzinnen dat er een (gemakkelijk bereikbare) aansluiting komt vanaf je accu.
Gezien de tijd (en gemis aan ervaring in elektro), zou je eventueel iets van (kleine, goed geïsoleerde) accuklemmen met kabel en vrouwelijke accessoires-stekker, mits de accu-polen bij de K1600GT gemakkelijk bereikbaar zijn.
Of je kunt eventueel overwegen een handpomp, bijvoorbeeld;
http://shop.touratech.nl/air-pump-injex-t-zoom.html
Eventueel met mogelijkheid van CO2-patronen.
http://shop.touratech.nl/cartrige-pump-airchamp-co.html
Totdat je het contact weer uit en aan zet, dan "reset" CAN-bus die poort vaak weer.
Soms, op de 1200RT althans, helpt het als de motor loopt terwijl je een dergelijke "zware" accessoire gebruikt.
Als dat je probleem niet oplost, zal je inderdaad iets moeten verzinnen dat er een (gemakkelijk bereikbare) aansluiting komt vanaf je accu.
Gezien de tijd (en gemis aan ervaring in elektro), zou je eventueel iets van (kleine, goed geïsoleerde) accuklemmen met kabel en vrouwelijke accessoires-stekker, mits de accu-polen bij de K1600GT gemakkelijk bereikbaar zijn.

Of je kunt eventueel overwegen een handpomp, bijvoorbeeld;
http://shop.touratech.nl/air-pump-injex-t-zoom.html
Eventueel met mogelijkheid van CO2-patronen.
http://shop.touratech.nl/cartrige-pump-airchamp-co.html
- Henk Opperman
- Woonplaats of omgeving: EDE
- Contacteer:
Bij gebruik van compressor is het altijd beter om je motor te starten en stationair te laten draaien. Hiermee voorkom je dat je accu leeg trekt. Tevens werkt de canbus dan ook.
Met vriendelijke motorgroet,
Henk Opperman
___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom

Henk Opperman
___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom

Ligt een beetje aan de situatie;
Als je slechts de bandendruk op het juiste niveau wenst te brengen zal dat kortstondige gebruik van een compressortje echt je accu niet helemaal leegtrekken.
Pas als je met echt lege band(en) staat, is het soms raadzaam de motor te laten lopen.
De K1600GT heeft een 19Ah accu, je moet echt je best doen als je de accu wilt leeg trekken met slechts een compressortje.
Denk dat je compressortje eerder de geest geeft door de warmteontwikkeling. :lol:
Het is wel een feit dat CAN-bus bij een lopende motor (lees: hogere accuspanning, zijnde vanaf 12,65 volt) pas bij een hogere stroom de poort afsluit, op de 1200RT.
Als je slechts de bandendruk op het juiste niveau wenst te brengen zal dat kortstondige gebruik van een compressortje echt je accu niet helemaal leegtrekken.
Pas als je met echt lege band(en) staat, is het soms raadzaam de motor te laten lopen.
De K1600GT heeft een 19Ah accu, je moet echt je best doen als je de accu wilt leeg trekken met slechts een compressortje.
Denk dat je compressortje eerder de geest geeft door de warmteontwikkeling. :lol:
Het is wel een feit dat CAN-bus bij een lopende motor (lees: hogere accuspanning, zijnde vanaf 12,65 volt) pas bij een hogere stroom de poort afsluit, op de 1200RT.
Ik heb deze dus met lopende motor getest, maar ik heb aan de batterij een kabel van de optimate aangesloten, als ik nu eens de stekker met een stukje kabel (één lang één kort) van de optimate af knip deze dan weer verbind met stekkertjes (mannetje/ vrouwtje), en dezelfde stekkertjes op de zelfde manier doe aan de compressor, dan kan ik deze verwisselen, soms de druppellader en voor op vakantie wisselen naar de compressor.
Wat denken jullie, gaat dat werken?
Wat denken jullie, gaat dat werken?
-
- Type: Overig R-serie
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Nijkerk
Klinkt goed voor iemand die geen verstand van electra zegt te hebben
om vergissing met aansluiten uit te sluiten zou je dus ook de stekkertjes nog aankunnen sluiten op de wijze gezien vanaf de compessor:
plus draad mannetje => vrouwtje
min draad vrouwtje=> mannetje
op deze wijze voorkom je verwisseling.
Wel ervoor zorgen dat de plus draad die aan de accu zit een goed afgeschermde stekker is in verband met kortsluiting!
Succes!
Han

om vergissing met aansluiten uit te sluiten zou je dus ook de stekkertjes nog aankunnen sluiten op de wijze gezien vanaf de compessor:
plus draad mannetje => vrouwtje
min draad vrouwtje=> mannetje
op deze wijze voorkom je verwisseling.
Wel ervoor zorgen dat de plus draad die aan de accu zit een goed afgeschermde stekker is in verband met kortsluiting!
Succes!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Han
PS: TecMate/OptiMate heeft ook complete kabels mét vrouwelijke accessoiresstekker die je zo op hun kabels & connectors kunt aansluiten.
(#6,#8, #18, of TM-68, afhankelijk van je type OptiMate http://www.tecmate-int.com/ENG/u_accessories_cable.php )
(#6,#8, #18, of TM-68, afhankelijk van je type OptiMate http://www.tecmate-int.com/ENG/u_accessories_cable.php )
Ben deze middag bij Cycle Shop in Heerlen mijn zomerjas gaan afhalen, en daar hadden ze ook deze stekker van Optimate, dus het probleem heeft zich opgelost.
Alvast bedankt allen voor het meedenken.
Gr X4ier
Alvast bedankt allen voor het meedenken.
Gr X4ier
- WernerB
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Woonplaats of omgeving: Tholen
En dan veel rijplezier in de Eifel gewenst! 

Have a nice BMW-day!
WernerB

WernerB

Dank zij Mr Gps kan ik nu (hopelijk) leuke route's maken in Basecamp, de aanrijroute is reeds klaar.
Nu de route voor dag 2 en de terug rij route.
Nu de route voor dag 2 en de terug rij route.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 4338 Weergaves
-
Laatste bericht door EuropeRider
-
- 2 Reacties