Brandstof op...

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Brandstof op...

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

En ja hoor,....

Vandaag kwam ik zonder sap te staan met de 1200rt. Moest nog vier kilometer duwen _003 _003 _002 ,voor ik bij de pomp was. Kwam daar KAPOT aan...
Dit weekend was de accu voor garantie vervangen. kennelijk worden de tellerstanden dan ook weer gereset, de dagtellers stonden op 249 km.
Volgens de boordcomputer zou ik echter nog zo'n 19 km's moeten kunnen rijden en er was nog een heel klein zwart stukje in het display te zien.
Helaas...... opperdepop was de benzine.
sloeg na het tanken gelukkig wel meteen weer goed aan.
Heb nu wel een keer een record aantal liters getankt, 27,8 liters !!! Dus ik had ook wel het laatste druppeltje verbruikt. Dit wil ik voortaan niet meer meemaken dus.

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Dave

Re: Brandstof op...

Ongelezen bericht door Dave »

... en morgen gezond weer op!
Toine

Ongelezen bericht door Toine »

Da's balen :O

Zijn er nog mensen die problemen hebben gehad met de aanduiding van de boordcomputer?? Ik heb bij het eerste ritje de tank ook bijna leeg gereden (BC gaf nog 30km aan)... Vond het praktisch om een aanduiding te hebben, maar ben er niet vanuit gegaan dat deze niet 100% correct zou zijn... :oops:
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Komt hier nou de uitspraak " loop naar de pomp" vandaan? :D
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn boordcomputer is zo behoorlijk nauwkeurig. Maar bij mij zit hij in mijn hoofd. Ik denk dat jou boordcomputer ook nauwkeurig is maar de benzine zat niet waar hij zijn moest en dan zuigt je pomp lucht. Mijn boordcomputer besluit om elke 250km te tanken. Big RT Smile

Ton _004
wooter

Ongelezen bericht door wooter »

Dat is interressant om weten! BMW geeft voor het model 2005-2009 een tankinhoud van 27l op. Als ik met mijn 2011-model 25,02l kan tanken, flirt ik ook met een flinke wandeling. Fabrieksopgave vanaf 2010 is namelijk 25l.
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

Willem Rietveld schreef: Moest nog vier kilometer duwen
Wees maar blij dat je in Almere woont en niet in Zuid-Limburg :lol: :lol:
Ik ga in ieder geval altijd op tijd het spul aanvullen. Zelf heb ik eens ruim 10 km. met de billen samengeknepen door de Eiffel gezocht naar de volgende "Tankstelle", dus nooit meer Big RT Smile
[groet]
Hub
speek
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

Mijn boordcomper (R1200RT 2010) is erg nauwkeurig.
Meerdere malen 23.5 liter getankt met nog iets meer dan 30km op de boordcomputer.
It's never too late to have a happy childhood.
Det
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: op dit moment even motorloos; hoop niet te lang 🤤
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoet

Ongelezen bericht door Det »

Ben ik blij dat ik op m'n -1150- een mechanische tellert heb; hoef overigens pas elke 420 km bij de pomp langs - een kleine 27 liter erbij en tuffen maar weer.
Im tiefen Inneren weiß eigentlich ein jeder daß die BMW die einzig Wahre ist ...
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Det schreef:Ben ik blij dat ik op m'n -1150- een mechanische tellert heb; hoef overigens pas elke 420 km bij de pomp langs - een kleine 27 liter erbij en tuffen maar weer.
Da's niet echt zuinig...
Pieter1211
Bijz: polar metalic
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door Pieter1211 »

Ben ik voorzichtig als ik gemiddeld 19 liter tank ? R1200RT 2011, dus 25 liter. Brandstofmeter staat dan behoorlijk laag en de computer geeft dan rond de 30 kilometer aan. Is 0 op de computer echt 0 of heb je dan nog reserve ?
FredBurgmans
Bijz: Carbon schwarz metallic
Woonplaats of omgeving: Hardenberg

Ongelezen bericht door FredBurgmans »

Je kunt gewoon doorrijden, tenminste ik doe dat. Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat wanneer de BC actieradius "--" aangeeft er nog bijna 4ltr in de tank zit. Zowel in het 2005 model als het 2009 model gaat 27ltr. Eigenlijk is het heel simpel ... doorrijden totdat de BC aangeeft: nog een x- aantal kms. te gaan ... dan tanken en kijken wat er maximaal bij gaat. Even terug rekenen met wat je verbruik is en je weet hoe ver je kunt doorrijden onder "--".
--------------
Gr. Fred

Afbeelding
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
Pieter1211
Bijz: polar metalic
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door Pieter1211 »

Met m'n vorige motor, de F800ST, ging ik ervan uit dat de reserve pas aangesproken werd nadat de computer 0 km aangaf. Nee dus. Ik stond een keer zonder benzine. Nu blijkt dus op m'n R1200RT dat de reserve wél op de 0 km begint. Ik vind dat wel raar van BMW: Op twee verschillende modellen twee verschillende methodes.
speek
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

speek schreef:Mijn boordcomper (R1200RT 2010) is erg nauwkeurig.
Meerdere malen 23.5 liter getankt met nog iets meer dan 30km op de boordcomputer.
Als ik er gemakshalve van uit ga dat de fabrieksopgave van de inhoud van de tank klopt (25 liter), dan is bij mij de tank echt leeg als de boordcomputer 'nul' aangeeft.
Niks reserve dus.
It's never too late to have a happy childhood.
gustos.be

Ongelezen bericht door gustos.be »

Ik vind de aanduiding van de boordcomputer voor de resterende afstand helemaal niet betrouwbaar. Eerst gaat er zeer traag de kilometers af terwijl als hij op bvb nog 175 km komt het zeer snel bergaf gaat. Dan gaat er bij elke km zo ongeveer 2 tot 3 km af. Onder de 100 gaat het dan nog sneller.

Je zou denken dat die ingenieurs toch een correct idee hebben van hoe die tank is opgebouwd en hoeveel inhoud er op een bepaald niveau nog aanwezig is...

Ik hoopte dat er een update zou zijn van de software van de boordcomputer...

Oh, ik rij met een R1200rt 2010

Het zijn prachtige tijden om te rijden !!!
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Ik weet uit eigen ervaring dat bij het 2006 model na tank leeg '--' er nog enkele liters in zitten.
Ik heb een keer nog 25 - 30 km gereden na leeg, en toen ging er nog maar ruim 25 liter in :O .
Ik had dus nog wel ± 30 km verder kunnen rijden voor echt leeg .
Dus voor mij in de praktijk ga ik pas bij '--' eens kijken of er een (goedkope) pomp in de buurt is / op mijn weg komt.
Dat is hier in Nederland dus nooit een probleem. In het buitenland ben in natuurlijk wel iets voorzichtiger :lol: .
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij bestaat zoiets als een goedkope pomp in Nederland niet.Ik snap eigenlijk niet waarom men persee tot die laatste liter brandstof de tank wil leegrijden. Heeft volgens mij totaal geen zin.Ik tank liever 2 benzinestations te vroeg dan een te laat. _004

Ton
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een goed en nauwkeurige niveaumeting is altijd een uitdaging, vooral op een motor.
De brandstof klotst, je hangt in een bocht, gaat over een hobbel, temperatuur (warmte) etc.
Er zal een bepaalde hysterises (lees: meten van een lopend gemiddelde) ingebouwd zijn in de meting om te voorkomen dat je brandstofniveau de hele tijd op-en-neer gaat door voorgaande situaties.

Daarom zie ik het als een bij-benadering-meting.
En hou ik zelf een marge van + of - 5% aan, door voorgaande, mogelijke, omstandigheden.

Ook is het afhankelijk hoe "real time" zo'n niveaumeting is (constante meting of elke x-aantal minuten?) en hoe de meting gedaan wordt (vlotter, dus elektromechanisch of elektronisch, bijv. capacitief, geleiding, etc).

Nu schat ik in dat op de R1200RT dat redelijk nauwkeurig uitgewerkt is, aangezien veel, heel veel al elektronisch geregeld en gemeten wordt (verbruik, actieradius, etc).

Desalniettemin, als ik inschat dat ik mogelijk een situatie zou kunnen meemaken zoals de starter van dit draadje, neem ik mijn 2x Hünsdorf 2-liter jerrycans mee, dan heb ik 4 liter voor-het-geval-dat.

Want, inderdaad, zo'n dood gewicht voort te moeten duwen lijkt mij een heel karwei.
Naast het feit dat het leegrijden niet bevorderlijk is voor de kat, brandstoffilter e.d.
Willem Rietveld
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Nog een laatste aanvulling op mijn eerste vermelding:

Het was meer een tip om aan te geven dat wanneer je accu los is geweest alle aangegeven maten en afstanden niet meer kloppen.
Dus als je tank al ca. half leeg is/was, ga dan eerst even extra tanken om het spulletje weer goed te laten aangeven.

Ben het met gustos eens over de steeds snellere afname van de actiradius volgens de BC naarmate de gereden afstand groter wordt.
Vandaag bij het naar huis gaan de BC op actieradius gezet om eens te controlleren. De brandstofmeter in het dashboard gaf nog een kwart aan.
Nou, dat valt dan behoorlijk tegen.
Bij de aanvang van de rit werd aangegeven dat ik nog 133 km's te gaan heb.
Vervolgens staat dit gegeven aantal km's na 6 km (gestopt bij de pomp..) nog slechts op 117 km !!!
Dat is dus na een ritje van 6 km 16 (???) km's minder.
Voortaan dus alleen maar afgaan op het vertrouwde gele reservelampje.

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”